koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2022 - nr 343GRUDZIEŃ POLSKA OPERA KRÓLEWSKAKonserwacja powozów z kolekcji muzeum w ŁowiczuMETRO
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  

Zmęczona śmierć. Kino organowe NFM

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 318 wyświetleń od 22 czerwca 2022
  • 18 sierpnia 2022, czwartek
    » 19:30

Zmęczona śmierć w reżyserii Fritza Langa to ostatni z filmów prezentowanych w ramach wakacyjnego Kina Organowego. Tym razem nieme kadry dzieła należącego do klasyki kinematografii lat dwudziestych zeszłego stulecia wzbogacą improwizacje organowe Michała Kocota.

Zmęczona śmierć z 1921 roku jest mniej znanym dziełem Langa – czołowego twórcy niemieckiego ekspresjonizmu w filmie okresu międzywojennego. Zrealizowana została na podstawie scenariusza, którego autorami byli reżyser i jego przyszła żona – pisarka Thea von Harbou. Film w trzech aktach opowiada historię kobiety, która pragnie uchronić ukochanego przed śmiercią. Wspólnym mianownikiem epizodów jest jedna egzystencjalna myśl – nikt nie może przed ostatecznym losem istot żywych. Bohaterka, która nie może się pogodzić z odejściem lubego, udaje się do królestwa śmierci, by prosić o jego ocalenie. Śmierć, w której rolę wcielił się Bernard Goetzke stawia dziewczynie ultimatum – jeśli uda się jej ocalić choć jedno z trzech ludzkich żyć, wyrok zostanie cofnięty. Struktura fabuły podlega następnie podziałowi na wątki, których akcja ma miejsce w świecie arabskim, Wenecji oraz Chinach. W intrygującej opowieści uwydatniają się zarówno elementy romansu, jak i inspiracje literaturą gotycką, a zwłaszcza powieściami grozy. Film do dziś uważany jest za arcydzieło cenione przez wielkich twórców kina. Zmęczona śmierć była bowiem ulubionym filmem mistrza suspensu Alfreda Hitchcocka, zaś Ingmar Bergman widocznie czerpał z niej inspiracje, co widać doskonale w jego Siódmej Pieczęci.

autor:
zmodyfikowano  5 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ