koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

La voix humaine. Anatomia wyobraźni

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 758 wyświetleń od 22 czerwca 2022
  • 11 września 2022, niedziela
    » 18:00

Zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach rozmaitych obrazów i historii, których źródłem są zmysły – definicja ta odnosi się do wyobraźni, będącej jednym z najbardziej kreatywnych obszarów ludzkiego życia. Podczas koncertu z udziałem wybitnej sopranistki Barbary Hannigan oraz LUDWIG Orchestry artyści wykonają wielkie dwudziestowieczne dzieła czerpiące z przywołanej formuły – Metamorfozy Richarda Straussa oraz La voix humaine Francisa Poulenca.

Metamorfozy Richarda Straussa to dzieło szczególne, zarówno dla twórczości samego kompozytora, jak i dla historii muzyki ogółem. Proces tworzenia dzieła artysta rozpoczął w ostatnich miesiącach II wojny światowej, po etapie trudnych i kontrowersyjnych po dziś dzień kontaktów z nazistami. Nieco wcześniej zmienił jednak swoją postawę w stosunku do III Rzeszy, przyjmując przygnębiającą rzeczywistość poprzez milczącą zgodę. Powstała w 1945 roku kompozycja odczytywana jest więc jako swoiste pożegnanie twórcy, pełne żalu zwrócenie się w stronę bezpowrotnie mijającej epoki. Niezwykle symboliczne w tym kontekście było umieszczenie w utworze cytatu z marsza żałobnego pochodzącego z Eroiki Ludwiga van Beethovena.

Powstałe piętnaście lat później dzieło Francisa Poulenca La voix humaine to jednoaktowa, trwająca niespełna czterdzieści minut tragedie lyrique. Kompozytor stworzył ją do tekstu poety Jeana Cocteau, poruszającego tematykę związaną z dramatem odrzucenia oraz samotności. Główną osią dzieła jest monolog niedawno porzuconej kobiety, która w rozmowie telefonicznej z byłym kochankiem odsłania cały wachlarz gorzkich emocji. Studium ludzkiej rozpaczy ubogacone jest oryginalnym językiem muzycznym, podkreślającym przeżycia dotkniętej bólem postaci. Poulenc skomponował Głos ludzki dla francuskiej sopranistki Denise Duval, podczas koncertu w rolę bohaterki wcieli się Barbara Hannigan.

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ