koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Obywatele Seulu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 920 wyświetleń od 29 września 2022

Wrocław » Księcia Witolda 62-70 » NA MAPIE

  • 2 października 2022, niedziela
    » 19:00
  • 1 października 2022, sobota
    » 19:00

01 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Hiratą Orizą, które poprowadzi Nikodem Karolak, Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival 2022

02 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Hiratą Orizą, które poprowadzi prof. Sekiguchi Tokimasa, Ambasador InlanDimensions International Arts Festival 2022

Obywatele Seulu to jedno z najważniejszych wczesnych dzieł Hiraty Orizy oraz Zespołu Teatralnego Seinendan. Premiera spektaklu odbyła się w 1989 roku. Akcja osadzona jest w Seulu w 1909 roku, czyli na rok przed tak zwaną „aneksją”, a w rzeczywistości kolonizacją Korei przez Japonię. Obserwujemy jednocześnie zwyczajne życie japońskiej rodziny oraz – w tle – nonszalancką arogancję i wręcz śmieszną izolację kolonialnych panów. Spektakl zapoczątkował nurt zwany „współczesnym teatrem potocznym” Hiraty Orizy i Zespołu Teatralnego Seinendan.
W 1991 Seinendan wyruszył na pierwszą trasę ze spektaklem po Japonii, w 1993 roku został on zaprezentowany w Seulu oraz Busanie w Korei, co stanowiło wyzwanie zarówno dla zespołu, jak i koreańskiej widowni: japońska grupa teatralna pokazała sztukę o erze kolonialnej w Korei, zagraną w języku koreańskim, a napisaną przez japońskiego dramatopisarza.
Podobnie jak Notatki tokijskie, inne uznane dzieło Hiraty, Obywatele Seulu byli wielokrotnie prezentowani w różnych rejonach Japonii przez ponad 15 lat. Sztukę przetłumaczono na języki: koreański, angielski, francuski i rosyjski. Kontynuacje spektaklu Obywatele Seulu 1919 (2000) i Obywatele 1929: Graffiti (2006) spotkały się z ciepłym przyjęciem krytyki.

W 2005 roku francuski reżyser Frederic Fisbach wyreżyserował Obywateli Seulu w Japonii. Produkcja ta została zaproszona na Festiwal w Awinionie w 2006 roku. Inny francuski reżyser, Arnaud Meunier, wystawił spektakl w języku francuskim w październiku 2006 roku w Théâtre National de Chaillot, drugim pod względem znaczenia teatrze we Francji.

Twórcy:
Zespół Teatralny Seinendan powstał w 1982 roku i reprezentuje nowy styl teatralny poprzez realizację „współczesną teorią teatru potocznego” Hiraty Orizy. Teoria ta już do lat 90. XX wieku wywiera ogromny wpływ na japońską scenę teatralną. Grupa prowadzi również jednostkę o nazwie Seinendan Links, która zapewnia młodym artystom możliwość rozwijania swoich umiejętności i wykształciła wielu utalentowanych pisarzy i reżyserów. Od 1999 roku zespół jest aktywny na arenie międzynarodowej, prezentując swoje spektakle na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych (m.in. Festiwal Jesienny) i odbywając tournée. W 2020 roku grupa przeniosła swoją siedzibę do miasta Toyooka w prefekturze Hyōgo, gdzie założyła teatr Ebara Riverside. Tam tworzą i wystawiają spektakle, prowadzą warsztaty w okolicznych szkołach i instytucjach, organizują festiwal teatralny oraz prowadzą teatr dziecięcy.

Hirata Oriza (ur. 1962 w Tokio) jest dramaturgiem, reżyserem, dyrektorem Zawodowej Wyższej Szkoły Sztuki i Turystyki oraz liderem zespołu teatralnego Seinendan, dyrektorem artystycznym teatrów Ebara Riverside oraz Komaba Agora. Laureat licznych nagród: 1995 roku został wyróżniony w 39. edycji Kishida Kunio Drama Award za spektakl Notatki tokijskie, w 2019 Tsuruya Nanboku Drama Award za Historię powstania i upadku literatury japońskiej, a w 2006 roku otrzymał Montblanc de la Culture Arts Patronage Award. W 2011 roku został uhonorowany przez francuskie Ministerstwo Kultury Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury. W 2016 roku napisał i wyreżyserował sztukę Stilles Meer dla Opery Państwowej w Hamburgu.

Realizatorzy:
Scenariusz i reżyseria: Hirata Oriza
Producent: Nishio Sachiko, II producent: Ota Kumiko
Scenografia: Sugiyama Itaru, Asystent: Sugiyama Kenji
Kierownik sceny: Nakanishi Takao, Harima Aiko
Światło: Mishima Shōko
Napisy: Nishimoto Aya
Kostiumy i dekoracje: Masakane Aya, Asystent: Chen Yenchun
Występują: Nagai Hideki, Temmyō Ruriko, Kizaki Yukiko, Ōta Hiroshi, Tahara Reiko, Tachikura Yōko, Moriuchi Miyuki, Kibiko Yūk, Ishimatsu Taichi, Morioka Nozomi, Nitta Yuri, Nakato Shō, Fujise Noriko, Yoshida Yo, Nagoya Megumi, Haemori Moe, Igarashi Isamu, Itō Taku
Czas trwania: 90 min

zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ