koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

EURODRAMA 2002

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 26 709 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 3 grudnia 2002, wtorek
    do: 8 grudnia 2002, niedziela

FORMUM DRAMATURGII WSPÓŁCZESNEJ

Wrocławskie Forum Dramaturgii Współczesnej - EURODRAMA 2002 nawiązuje do odbywającego się we Wrocławiu - z przerwami od 1963 do 1998 roku - Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych, którego organizatorem był Teatr Polski we Wrocławiu. XXXII edycja spotkań poświęconych współczesnej dramaturgii będzie miała miejsce w Teatrze Polskim we Wrocławiu w dniach 3 – 8 grudnia 2002 roku. EURODRAMA będzie odbywała się co dwa lata, w zmienionej i rozszerzonej formule, uwzględniającej promocję współczesnej – nie tylko polskiej - dramaturgii. W 2002 roku obok prezentacji nowej dramaturgii polskiej chcielibyśmy, jako gościa specjalnego Forum, przedstawić naszych najbliższych sąsiadów - nowy teatr i dramat niemiecki. Grudniowe Forum otworzy duchowy patron Teatru Polskiego we Wrocławiu, wybitny poeta i dramaturg, w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych jeden z najwnikliwszych obserwatorów i komentatorów współczesności - Tadeusz Różewicz. Ponieważ poszukujemy odpowiedzi na pytanie czy, a jeśli tak to jak, teatr powinien rozmawiać ze współczesnością bardziej interesuje nas warsztat i sam proces dochodzenia do dzieła scenicznego niż jego efekt końcowy; bardziej interesują nas kierunki poszukiwań i eksperymentów, narzędzia jakimi dzisiaj teatr bada świat zewnętrzny niż gotowe artystycznie spektakle (co nie znaczy, że na Forum takich nie będzie). Proporcjonalnie jednak znaczną cześć EURODRAMY stanowić będą warsztaty. Od 3 do 7 grudnia, każdego dnia Forum od godziny 10.00 do 14.00 dwóch niemieckich dramatopisarzy – Dea Loher, Gesine Danckwart oraz Krystian Lupa - prowadzić będzią warsztaty przede wszystkim dla laureatów naszego Konkursu Dramaturgicznego oraz osób zainteresowanych. Przez dwa ostatnie dni do każdej z grup dołączy reżyser, aby na gorąco sprawdzić możliwość przeniesienia napisanych na warsztatach tekstów na scenę. Ósmego grudnia od godziny 12.00 do 14.00 efekt ich pracy zaprezentowany zostanie publiczności Forum i stanie się przedmiotem dyskusji. Warsztaty dramaturgiczne będą miały charakter otwartych prób - wszyscy, dla których zabraknie miejsca jako czynnych uczestników zajęć będą mogli wziąć w nich udział w charakterze obserwatorów. Drugim nurtem EURODRAMY będą prezentacje sztuk nagrodzonych i wyróżnionych w rozpisanym w 2001 roku przez Teatr Polski we Wrocławiu i miesięcznik DIALOG Konkursie Dramaturgicznym. Realizacji tekstów podjęli się zarówno uznani reżyserzy jak i świeżo upieczeni absolwenci wydziałów reżyserii. Otrzymali do dyspozycji aktorski zespół Teatru Polskiego oraz jego zaplecze techniczne. Przez nie więcej niż cztery tygodnie pracy mieli za zadanie przenieść te teksty na scenę. 7 grudnia 2002 po ostatniej warsztatowej prezentacji odbędzie się spotkanie z wszystkimi uczestnikami warsztatów i dyskusja o trudnościach, pułapkach i satysfakcja tego rodzaju pracy. Trzecim nurtem EURODRAMY będą prezentacje spektakli. Sześciodniowe Forum zamknie Dyskysją panielową z udziałem krytyków literatury, psychologów i socjologów na temat możliwości opisywanie przez teatr otaczającej nas rzeczywistości. Chcielibyśmy, aby stała się ona rodzajem podsumowania trzech nurtów Forum a przede wszystkim prezentacji spektakli od Lupy do Castorfa.

'Od koronacji Ingmara Villqista na niekwestionowanego króla nowej polskiej dramaturgii minęły już ponad dwa lata – repertuary polskich teatrów od Tatr do Bałtyku zaroiły się w tym czasie jego sztukami, choć nie przerwało to zaklętego kręgu utyskiwań na słabą kondycję nowego dramatu. Pojawiają się świetne debiuty poetyckie, prozatorskie – chyba trudno by znaleźć kogoś, kto nie słyszał o 'Wojnie polsko ruskiej…' Doroty Masłowskiej, ale kiedy jakaś Masłowska napisze coś dla teatru?!!! We wszystkich większych ośrodkach teatralnych ogłasza się konkursy, organizuje festiwale, czytania, promocje, targi, warsztaty, sesje i dyskusje, ale żadnej Masłowskiej dalej nie widać - więcej sesji, promocji, warsztatów i festiwali? Tak, na pewno, ale może trzeba by też przyjrzeć się temu o czym i w jaki sposób mówi dziś teatr polski. I do kogo mówi? Czy nasz teatr nie staje się powoli enklawą sporów estetycznych, które tak naprawdę nikogo, poza samymi twórcami, nie interesują? Czy teatr to tylko miejsce dla zgredów a młodzi muszą szukać lustra swoich problemów w kinie, muzyce, subkulturach? Czy teatr nie jest w stanie sprowokować gorącej dyskusji na bieżące, nie tylko społeczne i polityczne tematy? Castorf rozdawał widzom swojej Volksbuehne pudełka zapałek z napisem OST-WEST, nie do podpalenia papierosa w antrakcie spektaklu w poczuciu dobrze spełnionego kulturalnego obowiązku, ale do symbolicznego r0, ozpalania myśli, nowych idei, do podpalenia starego świata… Jego spektakle, jak chyba żadne inne prowokują, oburzają, wywołują gorące dyskusje – czy rzeczywiście polski teatr potrzebuje swojego Castorfa? Nasze Forum, pomyślane nie jako jeszcze jeden wybieg dla dobrze skrojonych produktów najmodniejszych gwiazd teatru, ale rzeczowa i przede wszystkim krytyczna debata o kondycji polskiego teatru i dramatu, ma szansę stać się takim zarzewiem nowych idei. Pozornie robimy to, co wszyscy inni: · warsztaty dramaturgiczne, ale prowadzone przez najbardziej interesujących i - co ważniejsze - bardzo różnych młodych niemieckich dramaturgów; · nie tylko ogłosiliśmy konkurs na nowy tekst sceniczny, ale też, dla najciekawszych projektów zmontowaliśmy tandemy: autor – reżyser, a efekt ich wspólnej pracy - spektakle warsztatowe - poddane zostaną ocenie publiczności i krytyków (oskarżycieli i obrońców zaproszonych do debaty podsumowującej Forum); · przedstawiamy polskie prapremiery tłumaczonych specjalnie dla nas sztuk młodych niemieckich autorów: Dei Loher, Gesine Danckwart i Igora Bauersimy; · prezentujemy spektakle pisane bezpośrednio na scenie – współczesne transpozycje głośnych dramatów dawnych mistrzów (Gorkiego i Williamsa) dokonane przez nowych mistrzów (Lupę i Castorfa), bądź przedstawienia stanowiące efekt wielomiesięcznych wspólnych poszukiwań reżysera i dramaturga (Loher i Kriegenburg).'

Paweł Miśkiewicz Dyrektor Artystyczny Forum EuroDrama 2002

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ