koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Topeng

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 573 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 10 kwietnia 2005, niedziela
    » 21:00
  • 9 kwietnia 2005, sobota
    » 21:00

Pura Desa Ensemble (Bali)

Balijski teatr tańca w maskach, topeng, powstał co najmniej pięćset lat temu. Prezentuje historie rodem z Babad czyli kronik królów balijskich. Przedstawienie zawsze rozpoczyna się występem dwóch bohaterów, których twarze są zakryte drewnianymi maskami. Są to Pengelembarowie – archetypiczni pierwsi ministrowie. Pokazują swoje umiejętności tańca i w ten sposób przygotowują scenę, na której rozegra się opowieść. Właściwa historia rozpoczyna się wraz z wejściem Panasara – mężczyzny w masce, zakrywającej pół twarzy. Panasar jest zaufanym sługą Dalema – archetypu króla, dla którego przygotowuje drogę. Panasar pełni też w całej opowieści rolę narratora. Król Dalem nosi białą maskę, zakrywającą całą twarz. Od tego momentu wydarzenia rozgrywają się tak, jak opisuje je opowiadana historia. Na scenie pojawiają się też Bondres – bohaterowie komiczni, którzy przedstawiają zwykłych ludzi. Bondres noszą maski zakrywające pół twarzy, dzięki czemu mogą swobodnie mówić.

Historia króla Hayama Wuruka

W 1334 roku generał armii króla Hayama Wuruka, Gaja Mada, podbił Bali. Król pochodził z Majapahit na Jawie. Imperium Majapahit podporządkowało sobie wschodnią Jawę między XII a XV wiekiem. Gaja Mada zwyciężył dzięki zabiciu ostatniego króla z balijskiej dynastii Pejeng – Dalema Bedaulu. Król ten był demoniczną postacią pochodzenia nadnaturalnego – podobno z głową świni. Hayam Wuruk miał w Sumbawa wroga, którego chciał się pozbyć, a była nim królowa Dedelonato, córka Mpu Kepakisana. Sprytny Gaja Mada namówił Pasunga Grigisa (patiha Dalema Bedaulu), aby zaatakować królową, mając nadzieję, że oboje zginą – i rzeczywiście tak się stało. Ostatnia scena przedstawia walkę między królową Dedelonato a Pasung Grigis oraz śmierć ich obojga.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ