koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - styczeń 2021 - nr 321
zmodyfikowano  8 lat temu

OCZYSZCZENI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 284 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 28 stycznia 2005, piątek
    » 19:15
  • 27 stycznia 2005, czwartek
    » 19:15
  • 26 stycznia 2005, środa
    » 19:15
  • 25 stycznia 2005, wtorek
    » 19:15
  • 14 listopada 2003, piątek
    » 19:15
  • 13 listopada 2003, czwartek
    » 19:15
  • 12 listopada 2003, środa
    » 19:15
  • 11 listopada 2003, wtorek
    » 19:15
  • 9 lutego 2003, niedziela
    » 19:15
  • 8 lutego 2003, sobota
    » 19:15
  • 7 lutego 2003, piątek
    » 19:15
  • 6 lutego 2003, czwartek
    » 19:15
  • 20 listopada 2002, środa
    » 19:15
  • 19 listopada 2002, wtorek
    » 19:15
  • 18 listopada 2002, poniedziałek
    » 19:15
  • 17 listopada 2002, niedziela
    » 19:15
  • 10 maja 2002, piątek
    » 19:15
  • 9 maja 2002, czwartek
    » 19:15
  • 8 maja 2002, środa
    » 19:15
  • 7 maja 2002, wtorek
    » 19:15
  • 5 marca 2002, wtorek
    » 19:15
  • 4 marca 2002, poniedziałek
    » 19:15
  • 3 marca 2002, niedziela
    » 19:15
  • 2 marca 2002, sobota
    » 19:15
  • 1 lutego 2002, piątek
    » 19:15
  • 31 stycznia 2002, czwartek
    » 18:00
  • 16 grudnia 2001, niedziela
    » 19:15
  • 15 grudnia 2001, sobota
    » 19:15
  • 14 grudnia 2001, piątek
    » 19:15

Sarah Kane

Przedstawienie zrealizowano w koprodukcji Wrocławskiego Teatru Współczesnego (który jest producentem spektaklu) z Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Habbel-Theater z Berlina, Komisją Kultury Europejskiej i THEOREM'em. W 1997 roku 25-letnia Brytyjka Sarah Kane, absolwentka Wydziału Dramatu Uniwersytetu w Bristol oraz seminarium magisterskiego pisania sztuk dramatycznych Uniwersytetu w Birmingham, pisze swój trzeci dramat Cleansed (Oczyszczeni). Oczyszczeni wywołują emocje podobnie do tych, jakie towarzyszyły poprzednim sztukom Kane – BlastedPhaedra’s Love. Wszystkie teksty Kane uznane zostają za skandalizujące i drastyczne. Krytycy wpisują ich autorkę w grupę współczesnych autorów nazywanych nowymi brutalistami, czy bardziej ironicznie Cool Britania. Rzeczywiście, pod względem kontrowersyjności stylu i formy twórczość Kane dobrze mieści się w tym nurcie. To, co wyraźnie odróżnia utwory Kane od tekstów jej angielskich, a później także niemieckich kolegów, jest skupieniem uwagi na zaniku uczuć i międzyludzkich relacji, niezbędnych dla zbudowania poczucia własnej tożsamości. Inny jest też koniec opowiadanych przez Kane historii - jej bohaterowie, czy też raczej - strzępy ludzkich ciał - zawsze przechodzą przez piekło po cień nadziei. Trzeba zejść w wyobraźni do samego piekła po to, by uniknąć niebezpieczeństwa, że w rzeczywistości właśnie tam się kończy - mówiła Kane jednemu z niemieckich dziennikarzy. Zajmująca się współczesnym dramatem Małgorzata Sugiera tak pisze o twórczości Sarah Kane: Głębokie i ciemne są przepaście, w jakie Kane każe spojrzeć. Lecz przecież tym, którzy nie odwrócą wzroku, równoważy je rozbłyskiem jasnego światła - utopijnej nadziei. Nawet jeśli ona tego nie przeżyła. Oczyszczeni opowiadają o dwóch skrajnych uczuciach - rozpaczy i głębokiej wierze w sens miłości. Idealizm tej sztuki opiera się na przekonaniu, że miłość jest jedyną nadzieją w świecie zła. Wstrząsające, drastyczne sceny nie przeczą temu, że jest to love story. Tylko bowiem w ekstremalny sposób daje się pisać o ekstremalnych uczuciach.

Sarah Kane opowiada o świecie, w którym człowiekowi wszystko wolno. Kiedy wszystko wolno, to na końcu jest śmierć. Zadana innym albo samemu sobie. Sarah Kane zabiła siebie z taką samą bezwzględnością, z jaką traktowała bohaterów swojego teatru. Życie i teatr Sary Kane przypominają, że trzeba chronić człowieka przed nim samym. Można to powiedzieć prościej. Sarah Kane uczy nas, dlaczego potrzebny jest Bóg. Hanna Krall

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ