koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

OCZYSZCZENI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 666 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 28 stycznia 2005, piątek
    » 19:15
  • 27 stycznia 2005, czwartek
    » 19:15
  • 26 stycznia 2005, środa
    » 19:15
  • 25 stycznia 2005, wtorek
    » 19:15
  • 14 listopada 2003, piątek
    » 19:15
  • 13 listopada 2003, czwartek
    » 19:15
  • 12 listopada 2003, środa
    » 19:15
  • 11 listopada 2003, wtorek
    » 19:15
  • 9 lutego 2003, niedziela
    » 19:15
  • 8 lutego 2003, sobota
    » 19:15
  • 7 lutego 2003, piątek
    » 19:15
  • 6 lutego 2003, czwartek
    » 19:15
  • 20 listopada 2002, środa
    » 19:15
  • 19 listopada 2002, wtorek
    » 19:15
  • 18 listopada 2002, poniedziałek
    » 19:15
  • 17 listopada 2002, niedziela
    » 19:15
  • 10 maja 2002, piątek
    » 19:15
  • 9 maja 2002, czwartek
    » 19:15
  • 8 maja 2002, środa
    » 19:15
  • 7 maja 2002, wtorek
    » 19:15
  • 5 marca 2002, wtorek
    » 19:15
  • 4 marca 2002, poniedziałek
    » 19:15
  • 3 marca 2002, niedziela
    » 19:15
  • 2 marca 2002, sobota
    » 19:15
  • 1 lutego 2002, piątek
    » 19:15
  • 31 stycznia 2002, czwartek
    » 18:00
  • 16 grudnia 2001, niedziela
    » 19:15
  • 15 grudnia 2001, sobota
    » 19:15
  • 14 grudnia 2001, piątek
    » 19:15

Sarah Kane

Przedstawienie zrealizowano w koprodukcji Wrocławskiego Teatru Współczesnego (który jest producentem spektaklu) z Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Habbel-Theater z Berlina, Komisją Kultury Europejskiej i THEOREM'em. W 1997 roku 25-letnia Brytyjka Sarah Kane, absolwentka Wydziału Dramatu Uniwersytetu w Bristol oraz seminarium magisterskiego pisania sztuk dramatycznych Uniwersytetu w Birmingham, pisze swój trzeci dramat Cleansed (Oczyszczeni). Oczyszczeni wywołują emocje podobnie do tych, jakie towarzyszyły poprzednim sztukom Kane – BlastedPhaedra’s Love. Wszystkie teksty Kane uznane zostają za skandalizujące i drastyczne. Krytycy wpisują ich autorkę w grupę współczesnych autorów nazywanych nowymi brutalistami, czy bardziej ironicznie Cool Britania. Rzeczywiście, pod względem kontrowersyjności stylu i formy twórczość Kane dobrze mieści się w tym nurcie. To, co wyraźnie odróżnia utwory Kane od tekstów jej angielskich, a później także niemieckich kolegów, jest skupieniem uwagi na zaniku uczuć i międzyludzkich relacji, niezbędnych dla zbudowania poczucia własnej tożsamości. Inny jest też koniec opowiadanych przez Kane historii - jej bohaterowie, czy też raczej - strzępy ludzkich ciał - zawsze przechodzą przez piekło po cień nadziei. Trzeba zejść w wyobraźni do samego piekła po to, by uniknąć niebezpieczeństwa, że w rzeczywistości właśnie tam się kończy - mówiła Kane jednemu z niemieckich dziennikarzy. Zajmująca się współczesnym dramatem Małgorzata Sugiera tak pisze o twórczości Sarah Kane: Głębokie i ciemne są przepaście, w jakie Kane każe spojrzeć. Lecz przecież tym, którzy nie odwrócą wzroku, równoważy je rozbłyskiem jasnego światła - utopijnej nadziei. Nawet jeśli ona tego nie przeżyła. Oczyszczeni opowiadają o dwóch skrajnych uczuciach - rozpaczy i głębokiej wierze w sens miłości. Idealizm tej sztuki opiera się na przekonaniu, że miłość jest jedyną nadzieją w świecie zła. Wstrząsające, drastyczne sceny nie przeczą temu, że jest to love story. Tylko bowiem w ekstremalny sposób daje się pisać o ekstremalnych uczuciach.

Sarah Kane opowiada o świecie, w którym człowiekowi wszystko wolno. Kiedy wszystko wolno, to na końcu jest śmierć. Zadana innym albo samemu sobie. Sarah Kane zabiła siebie z taką samą bezwzględnością, z jaką traktowała bohaterów swojego teatru. Życie i teatr Sary Kane przypominają, że trzeba chronić człowieka przed nim samym. Można to powiedzieć prościej. Sarah Kane uczy nas, dlaczego potrzebny jest Bóg. Hanna Krall

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ