ALEKSANDRA LEMISZKA
ALEKSANDRA LEMISZKA
- 1 kwietnia 2002, poniedziałek» 00:00
DIVA OPERY DOLNOŚLĄSKIEJ
Aleksandra Lemiszka (sopran) po ukończeniu Akademii Muzycznej im. F. Chopina
w Warszawie w 1980 r. została zaangażowana przez Warszawską Operę
Kameralną, w której śpiewała muzykę dawną oraz opery klasyczne.
Debiutowała partią Rozmowy w Cyruliku Sewilskim
wykonaną w Teatrze Marii
Antoniny w Wersalu podczas tournée zespołu we Francji. Była pierwszą, po 200. latach wykonawczynią Halki tak zwanej Wileńskiej II – aktowej
w reżyserii K. Dejmka. Oprócz spektakli W Warszawskiej Operze Kameralnej
Aleksandra Lemiszka występowała na wielu koncertach, wykonując wiele
oratoriów i mszy. Od 1987 r. jest solistką Opery Wrocławskiej. Artystka
stworzyła wiele imponujących kreacji wokalno-aktorskich. Między innymi
Micaelę (Carmen), Toskę, Cho-Cho-San (Madame Buttrerfly), Anusię (Wolny
strzelec), Violettę (Traviata), Desdemonę (Otello), Dorabellę (Cosi fan
tutte), Halkę, Amelię (Bal maskowy), Abigail (Nabucco), Elżbietę, (Don
Carlos), Hrabinę (Wesele Figara), Santę (Holender tułacz), Ulanę (Manru),
Hannę (Straszny dwór), Aidę, Mimi (Cyganeria), Małgorzatę (Faust),
Leonorę (Trubadur). Stale współpracuję z Opera Krakowską, Szczecińską,
Bydgoską, Poznańską i z filharmoniami w całym kraju. Aleksandra Lemiszka
występowała na wielu festiwalach europejskich, w przedstawieniach operowych
i oratoriach. Z Opera Wrocławska odbyła liczne tournées, odnosząc ogromne
sukcesy w Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii, Holandii, Francji i Danii.
Urodziłam się w Katowicach, tam ukończyłam Liceum Ogólnokształcące,
już wówczas dużo śpiewałam, m.in. pomyślnie przeszłam próby do zespołu Śląsk. Udało mi się jednak wyłamać z osądu mojego środowiska,
że można równie dobrze zarabiać na życie śpiewając piosenki bez
wykształcenia muzycznego. Bardzo pomógł mi w tym mój starszy brat, który wówczas grał na fagocie w Filharmonii Narodowej, mówił, skończ liceum
zrób studia a potem zobaczysz co będzie dalej
. Tak się stało, wyjechałam
na studia do Warszawy i to był początek mojej obecnej drogi zawodowej.
W tej pracy najciekawsze jest dla mnie to co dzieje się poza sceną. Podczas prób dużo rozmawia się o życiu i sprawach osobistych, o przeżyciach które każdy w sobie nosi. Często dochodzi do konfrontacji osobowości. W czasie, wielotygodniowych nieraz prób, dokładnie poznaje się dwoje ludzi - reżyser i wykonawca. Każdy spektakl zawiera określony ładunek emocji, które trzeba przeżyć w swoim wnętrzu, nauczyć się ich, aby później na scenie wiedzieć jak przekazać je widzowi. Dzięki temu, życie zawodowe toczy się bardzo szybko. Najbardziej inspirujące są dla mnie spotkania z kimś autentycznym. Tak się fantastycznie stało we Wrocławiu, że zetknęłam się tu z różnymi wielkimi osobowościami: Hanuszkiewiczem, Zawodzińskim, Grzesińskim, Skolmowskim, śp. Okopińskim. Zasadniczy wpływ na rozwój mojej kariery mieli również dyrygenci m.in.: H. M. Florencio, M. Dondajewski, M. Tracz, T. Zathey oraz moja obecna szefowa Pani Ewa Michnik.
Moja kariera zawodowa zaczęła się od Opery Kameralnej w Warszawie.
Śpiewałam wtedy bardzo różny repertuar, od Gregorianki poprzez motety
Vivaldiego, do dawnej muzyki polskiej. Były też programy kameralne, Haydn,
pieśni romantyczne, opery Mozarta. Debiutowałam Partią Rozyny w Cyruliku
Sewilskim na deskach Teatru Marii Antoniny w Wersalu. Po urodzeniu dzieci
okazało się, że mój głos bardzo się zmienił i wymaga korekty
repertuarowej ponieważ dojrzał i wzmocnił się. Musiałam wybierać, albo
dotychczasowy repertuar kameralny albo teatr operowy. Podjęłam decyzję o przyjściu do Wrocławia, mój najstarszy syn miał wówczas cztery lata, był
rok 1987. Rzuciłam się na pracę
pracowałam bardzo dużo, chciałam od razu robić duży repertuar, który szedł na bieżąco w Operze
Wrocławskiej, a więc Halka, Straszny Dwór, Hanna. Udało mi się, jeszcze
tego samego roku zrobiłam Otella. Była to moja pierwsza premiera we Wrocławiu.
Nie liczyłam spektakli, w których śpiewałam, wszystkie są związane z moim życiem. Jestem dumna, że udało mi się pogodzić tę niełatwą, wymagającą ogromnego zaangażowania pracę z wychowywaniem moich trojga dzieci. Najstarszy syn Mateusz kończy właśnie Szkołę Muzyczną I st. na Łowieckej w klasie skrzypiec u prof. A. Woźnicy. Najmłodsza córka Marcjanna również chodzi do tej szkoły, gra na waltorni w kasie prof. Z. Wąsika. Średnia córka poszła w ślady mojej mamy, która uczyła biologii. Magdalena chodzi do VII Liceum, ceni sobie tę szkołę, bardzo lubi się uczyć zwłaszcza biologii i chemii.
Jest kilka spektakli, które szczególnie lubię. Cyganeria, bardzo piękny
spektakl, był dla mnie dużym przeżyciem głównie za sprawą atrakcyjności
realizacji. Kostiumy Pani Zofii Balcerek, reżyseria Waldemar Zawodziński.
Nabucco, ten spektakl mogłabym chyba zgłosić do Księgi Guinnessa, partię
Abigail śpiewałam blisko 500 razy, nie tylko we Wrocławiu, ale prawie w całej Europie. Szczególnie cenię sobie występy przed liczną
publicznością n.p. we wrocławskiej Hali Ludowej, gdzie zaśpiwałam: Aidę,
Carmen, i Nabucco. Tosca, wystąpiłam w kliku inscenizacjach tej opery. Dumna
jestem z tej ostatniej, którą zrobiłam z Tomaszem Szrederem. To niezwykły
spektakl, mówimy o nim chodzony
, z kościoła na Wzgórze Partyzantów do Auli Leopoldyńkiej. Ta Tosca wciąż przyciąga widzów swoją innością,
witalnością, autentycznością. Stało się tak za sprawą inspiracji
reżysera Jan Piera Walentena. Opera ta, oprócz wspaniałych partii
muzycznych i ogromnego ładunku emocji, zawiera dużo elementów gry
aktorskiej, czego nie ma na przykład w Nabucco. Kapituła Teatrów
Wrocławskich przyznała Tosce tytuł Spektaklu roku 1999
. Po zaśpiewaniu
partii Senty w Holendrze Tułaczu, w reżyserii M. Remusa, rozsmakowałam się w Wagnerze. Czekam na realizację cyklu Wagnerowskich oper w naszej Operze.
zdjęcia z prywatnej kolekcji Pani Aleksandry Lemiszki
W 80 dób dookoła świata
23 listopada 2024 - 20:00
Appendix Studio
Ruska 46a Wrocław
1 261teatr
Pokazy pracy Studia VoiceLAB | W ramach projektu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku // interface”
23 listopada 2024 - 16:00
Studio na Grobli Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
na Grobli 30/32 Wrocław
1 856teatr
A miłości bym nie miał | reż. Jan Hussakowski | Układ Formalny
23 listopada 2024 - 18:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
4 856teatr
Reż. Lena Frankiewicz
23 listopada 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 45zł
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
3 103teatr
Wieczór Gitary Fingerstyle
23 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 80zł
Kino Nowe Horyzonty - Sala 3
ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21 Wrocław
8 647teatr
Brzeziński, Koterski, Żukowski, Borowski, Wieszczek reż. M. Kowalewski
23 listopada 2024 - 15:30 | KUP-BILET | 100zł 19:00 | KUP-BILET | 100zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
133 555teatr
POMOC DOMOWA
23 listopada 2024 - 20:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Komedia
pl. Teatralny 4 Wrocław
36 966teatr
Późne arcydzieła Fryderyka Chopina - Muzyka i Słowo
22 listopada 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 100zł
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Tadeusza Kościuszki 10 Wrocław
13 777teatr
Muzyczny spektakl od The Bullseyes i BULSJARZ -- PREMIERA!
22 listopada 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
9 091teatr