Anna Herman "Kodō" - wystawa malarstwa
Anna Herman "Kodō" - wystawa malarstwa
- 15 kwietnia 2023, sobota» 18:00
Wernisaż wystawy 15 kwietnia (sobota) godz. 18:00
Galeria PLATON ul. Krupnicza 13
ANNA HERMAN | KODō. WYSTAWA MALARSTWA
Kodō (古道, "the ancient way"/ „pradawne obyczaje” )
„Póki żyję, zawsze wzorem będzie dla nas świat duchów…” (Kojiki)
„Kodō” to podróż do krainy, gdzie przenikają się dosłownie i w przenośni przestrzenie tego co materialne, z tym co nadprzyrodzone; świata ludzi, bogów, zjaw; świata w którym jego mieszkańcy od pradawnych dziejów podążali i nadal podążają „Ścieżką bogów, gdzie granice między materią ożywioną a nieożywioną często zacierają się za sprawą boskiego pierwiastka „kami” (w Shinto; bóstwo, istota o nadprzyrodzonych mocach), który ożywia i przenika wszystko.
Na wystawie zostaną zaprezentowane dwa cykle prac; pierwszy z nich to przedstawienia zainspirowane jednym z najważniejszych tekstów literackich i historycznych Japonii jakim jest „Kojiki”. Dzieło to stanowi pełen metafor zapis historii Japonii; od mitycznego jej powstania, dzieje tworzenia się japońskiej państwowości i tożsamości, historie rodów cesarskich wzbogacone o fantastyczne motywy, oraz pierwszy kodeks postaw moralnych i obyczajowych.
Drugim z cykli „Onno Monogatari” jest seria obrazów, których źródeł należy szukać szczególnie w popularnych w epoce Edo (17-19 wiek) drzeworytach ukazujących upiorny i fascynującym jednocześnie świat „Yokai”. Termin „Yokai” w swoim pierwotnym znaczeniu oznaczał tyle co „zjawa” i obejmował cały szereg nadprzyrodzonych i niewytłumaczalnych zjawisk.
Z upływem czasu mianem tym zaczęto określać zarówno fantastyczne stworzenia, występujące w japońskich wierzeniach i bestiariuszach, jak również zjawy i demony nękające żywych, istoty zmiennokształtne, czy w końcu błąkające się po ziemi duchy zmarłych. Szczególne miejsce w świecie Yokai zajmują kobiety, a właściwie dusze odrzuconych lub porzuconych; fałszywie oskarżonych czy upokorzonych, tragicznie zmarłych - zamordowanych kobiet, które wiedzione pragnieniem zemsty same stawały się demonami. Tragizm i horror tych historii nieustannie inspirowały artystów epoki Edo, dla których również były okazją do eksploracji tematu piękna kobiety w kontraście do jej „zmiennej” i „zagadkowej” a czasem nawet „innej” natury.
Anna Herman, podobnie jak artyści epoki Edo, ulega urokowi „kobiet-demonów”, choć z goła zupełnie z innego powodu. Dla artystki punktem wyjścia jest status społeczny „kobiety” w czasach dawnej Japonii, a co za tym idzie, postrzeganie samej istoty kobiety i kobiecości oraz umiejscowienie jej w „sztywnych” ramach norm społecznych. Wydaje się, że jedynym sposobem na wyzwolenie się „płci piękna” z narzuconej nań poddańczej roli była śmierć i powrót jako demona (ewentualnie odrodzenie jako bogini) jednakże kosztem wykluczenia z życia „społecznego” na tym…. bądź „tamtym” świecie…
W pracach artystki Yokai’e uwodzą; makabra miesza się z pięknem i zmysłowością a dosłowność z niedopowiedzeniem. Herman po mistrzowsku operuje kolorem i detalem; tak aby „uśpić” czujność Widza. Ten, najpierw zauroczony „damami”, po chwili wpatrywania się w obrazy, zaczyna dostrzegać niepokojące elementy stroju bądź fizjonomii ukazanych postaci. Mamy tu do czynienia z grą pozorów podobną tej, jaka rozgrywa się między „mamionym” a Yokai’em, z tą różnicą, że widz… przeżyje.
Zarówno „Kojiki” jak i obrazy z cyklu „Onna Monogatari” przedstawiają dwie strony jednej monety; oba odnoszą się w szerszym znaczeniu do samej istoty „Japońskości”, której źródła stanowią wierzenia i podania, skądinąd wciąż żywe i obecne w życiu każdego mieszkańca Kraju Kwitnącej Wiśni. W obu cyklach artystka, w indywidulany dla siebie sposób, przybliża nam niezwykle bogaty i barwny, choć momentami upiorny i okrutny świat bogów, duchów i istot demonicznych, które dosłownie i w przenośni stanowią fundament tożsamości narodowej i kulturowej Japończyków.
XIX wieczna fotografia turecka
1 marca 2005 - 00:00
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
24 422sztuka
Zanumerowanie
od: 1 marca 2005 do: 25 marca 2005
DOMEK ROMAŃSKI Dolnośląskie Centrum Fotografii
pl. bpa Nankiera 8 Wrocław
24 398sztuka
PICASSO POKÓJ
od: 9 listopada 2006 do: 3 grudnia 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 592sztuka
Pablo Picasso POKÓJ
od: 9 listopada 2006 do: 30 listopada 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 560sztuka
OBRAZY OGNIA
od: 6 października 2006 do: 5 listopada 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 617sztuka
Sztuka to też towar...?
od: 9 czerwca 2006 do: 9 lipca 2006
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 512sztuka
Design młodych
od: 18 lutego 2005 do: 13 marca 2005
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 305sztuka
Wędrówka
od: 21 stycznia 2005 do: 13 lutego 2005
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 143sztuka
Motiva 2004. Motywy zwierzęce w plakacie japońskim
od: 19 grudnia 2004 do: 16 stycznia 2005
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 178sztuka
Integracja poprzez sztukę
od: 19 listopada 2004 do: 12 grudnia 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 336sztuka
Ciche życie przedmiotów
od: 22 października 2004 do: 14 listopada 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 240sztuka
The Market
od: 24 września 2004 do: 17 października 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 431sztuka
Szwedzkie wzornictwo
od: 27 sierpnia 2004 do: 19 września 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 162sztuka
Przenikania
od: 30 lipca 2004 do: 22 sierpnia 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 139sztuka
BAJKI OCALONE
od: 27 maja 2004 do: 13 czerwca 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 071sztuka
WOKÓŁ STOŁU
od: 10 maja 2004 do: 13 czerwca 2004
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 205sztuka
DVD+R / FILMY 1991-2004
21 maja 2004 - 17:00
Galeria Design BWA
ul. Świdnicka 2-4 Wrocław
24 293sztuka