koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 miesięcy temu

Robert-Schumann-Philharmonie

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 960 wyświetleń od 15 kwietnia 2024
  • 12 czerwca 2024, środa
    » 19:00

Założona w 1833 roku Robert-Schumann-Philharmonie, jedna z najstarszych i najbardziej poważanych orkiestr w Niemczech, we Wrocławiu gościć będzie razem z występującym w niezmienionym od dwudziestu ośmiu lat składzie znakomitym kwartetem fortepianowym Fauré Quartett. Muzyków poprowadzi niemiecko-japoński dyrygent Elias Grandy, przez ostatnie osiem lat pełniący funkcję dyrektora artystycznego Theater und Orchester Heidelberg. W programie koncertu znajdą się utwory Grażyny Bacewicz i Aleksandra Tansmana, a jego ukoronowaniem będzie monumentalna V Symfonia Antona Brucknera nazywana czasem przez samego kompozytora symfonią „fantastyczną”.

Błyskotliwe młodzieńcze Scherzo Bacewicz z 1934 roku zabrzmi nie w wersji oryginalnej (na fortepian), a w orkiestrowym opracowaniu autorstwa Krzysztofa Urbańskiego. Choć o Bacewicz pamięta się przede wszystkim jako o kompozytorce i skrzypaczce, to warto mieć na uwadze, że znakomicie opanowała ona również właśnie grę na fortepianie. Pomysł na orkiestrowe opracowywanie jej rzadko wykonywanych utworów fortepianowych, takich jak Scherzo, stanowi znakomity sposób na przywrócenie ich do koncertowego obiegu. Trwale udało się już dokonać tej sztuki w przypadku dzieł zapomnianego przez lata Aleksandra Tansmana. Oboje przyszli na świat w Łodzi, łączy ich też wyjazd do Francji. Bacewicz studiowała w École Normale de Musique w Paryżu tylko przez rok. Tansman natomiast wyjechał nad Loarę jako dwudziestodwulatek i w kraju Franków osiadł już na stałe, jednie, z powodu żydowskiego pochodzenia, w czasie II wojny światowej chroniąc się w Stanach Zjednoczonych. Tansman nie musiał jednak wyjeżdżać za Atlantyk, żeby inspirować się muzyką amerykańską. Dowodem na to jest chociażby III Symfonia koncertująca napisana już w 1931 roku. Jej druga część wyraźnie świadczy o fascynacji jej autora utworami George’a Gershwina.

Lekkie neoklasyczne dzieła polskich kompozytorów po przerwie znajdą swoje dopełnienie w monumentalnej, późnoromantycznej symfonice Antona Brucknera. Piąta symfonia Austriaka doczekała się licznych przydomków – przylgnęły do niej takie określenia, jak „średniowieczna”, „katolicka”, „chorałowa” czy „tragiczna”. Sam kompozytor ukuł nie tylko przymiotnik „fantastyczna”, ale też odnosił się do niej jako do „mistrzowskiego kontrapunktycznego dzieła”. Mając w pamięci, że każde z tych określeń odsłania jakąś część tajemnicy tego wspaniałego utworu, jednego z najdłuższych w dorobku Brucknera, podczas słuchania warto powstrzymać się przed obmyślaniem kolejnych, a w skupieniu poświęcić się wyłącznie jego kontemplacji.

Program:
G. Bacewicz Scherzo (oprac. na orkiestrę K. Urbański)
A. Tansman III Symfonia koncertująca na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę


A. Bruckner V Symfonia B-dur WAB 105

Wykonawcy:
Elias Grandy – dyrygent
Fauré Quartett:
Dirk Mommertz – fortepian
Erika Geldsetzer – skrzypce
Sascha Frömbling – altówka
Konstantin Heidrich – wiolonczela
Robert-Schumann-Philharmonie

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  6 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ