koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  

Festiwal Korelacje w kinie DCF

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 872 wyświetleń od 19 października 2024
  • od: 21 listopada 2024, czwartek
    do: 24 listopada 2024, niedziela

To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce: Dorota Masłowska, Artur Andrus, Filip Springer, Filip Zawada, Agnieszka Wolny-Hamkało, Michał Witkowski i Bartosz Kędzierski napisali i nagrali swoje narracje do polskich filmów.

Wybrane przez nich dzieła wzbogacone o autorską formę audiodeskrypcji (in. autorską narrację) będzie można obejrzeć w dniach 21–24 listopada podczas 1. edycji Festiwalu Korelacje. Przed nami kino dostępne: 11 seansów, w tym 6 premier filmów z autorskimi narracjami, 5 krótkich metraży z udziałem bohaterów serialu „Włatcy Móch”, a także spotkania z literatami.

Festiwal Korelacje to nowatorskie wydarzenie w obszarach sztuki filmowej i kultury dostępnej prezentujące polskie filmy w nowej formule – fabułom towarzyszy autorska narracja tworzona przez zaproszonych do projektu mistrzów i mistrzynie słowa. To rodzaj subiektywnego oprowadzania po filmie, dzięki czemu odbiorcy i odbiorczynie oglądają filmowe dzieła oczami narratora.

Film z autorską audiodeskrypcją (czyli osobistym, słownym komentarzem do tego, co dzieje się na ekranie) staje się całkowicie nowym dziełem. Zapomniane polskie klasyki, wybrane przez zaproszonych gości i gościnie, zyskują nowe życie. Dzięki korelacjom pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki i sposobem jej prezentowania doświadczymy kina w nietypowej, zaskakującej odsłonie.

Wyrusz z nami w fascynującą filmową podróż w czasie, w której przewodnikami są wybitne osobowości świata literackiego. PRZYJDŹ, ZOBACZ, USŁYSZ!


Seanse (z wyjątkiem gali zamknięcia) rozpoczynają kilkuminutowe filmy nieme, do których autorską narrację w duchu kultowych „Włatców Móch” (z udziałem głosów postaci) opracował Bartosz Kędzierski, scenarzysta i reżyser serialu.

Wszystkie pokazy festiwalowe są dostępne – filmy posiadają autorską audiodeskrypcję oraz napisy dla niesłyszących, a spotkania po filmach będą tłumaczone na polski język migowy.

Miejsca na salach są nienumerowane.

Więcej o festiwalu na:

www.korelacje.org.pl

www.facebook.com/FestiwalKorelacje

Festiwal Korelacje organizowany jest przez studio Kineskop oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

21.11 godz. 19.00 GALA OTWARCIA: TO TYLKO ROCK – DOROTA MASŁOWSKA

Filmy Braci Lumiere z setu „Włatcy Móch idą do kina” 4m 20s | Francja 1895-1896 autorska narracja: Bartosz Kędzierski

„To tylko Rock” reż. Paweł Karpiński | 1h 30m | Polska 1983 autorska narracja: Dorota Masłowska

Amatorski zespół rockowy „Krzyk” staje przed wielką szansą, gdy znany tekściarz Krzysztof Marczak odkrywa utalentowaną wokalistkę Sylwię, oferując jej karierę na warunkach, które wystawiają na próbę jej uczucia do lidera zespołu, Janka. „To tylko Rock” został nakręcony m.in. w legendarnym Jarocinie. Występują w nim takie ikony polskiej muzyki jak Lady Pank, Oddział Zamknięty, Mech, Śmierć Kliniczna, Dezerter, Rejestracja czy Rubi, a także brytyjski zespół Classix Nouveaux. Odbiór filmu doprawi autorska narracja Doroty Masłowskiej.

Spotkanie po filmie: 21.11 Dorota Masłowska, Piotr Krzykwa

23.11 godz. 12.00
,,TO TYLKO ROCK" Z AUTORSKĄ NARRACJĄ DOROTY MASŁOWSKIEJ

22.11 godz. 19.00 CHUDY I INNI – ARTUR ANDRUS

„The Dancing Pig” z setu „Włatcy Móch idą do kina” 4m 10s | Francja 1907 autorska narracja: Bartosz Kędzierski

„Chudy i inni” reż. Henryk Kluba | 1h 31m | Polska 1966 autorska narracja: Artur Andrus

Brygada Chudego pracuje przy budowie zapory wodnej nad Soliną. Robotnicy znani są z twardych charakterów, ale i nieposkromionej fantazji. Kiedy trafia między nich nowy robotnik z ramienia partii oraz redaktor, nie mogą liczyć na taryfę ulgową. Filmowa ballada o robotnikach-awanturnikach w reżyserii Henryka Kluby stanowiła oryginalną interpretację filmu produkcyjnego. Zamiast perswazji na rzecz socjalizmu reżyser zaaranżował epizody, w których postaci pokazują swą malowniczą krnąbrność. Poetycki charakter filmu dopełnia kompozycja Wojciech Kilara i wokalizy Zdzisławy Sośnickiej. Nową kropką nad i będzie autorska narracja Artura Andrusa.

Spotkanie po filmie: 22.11 Bartosz Kędzierski, Magdalena Orłoś, Beata Kwiatkowska (prowadzenie)

23.11 godz. 14.00,,CHUDY I INNI " Z AUTORSKĄ NARRACJĄ ARTURA ANDRUSA

23.11, 24.11 | godz. 13:15 WŁATCY MÓCH IDĄ DO KINA

Seans bezpłatny. Bilety do odbioru w kasie kina w dniu seansu.

Co łączy początki kina oraz Włatców Móch? Narracja autorska Bartka Kędzierskiego – scenarzysty i reżysera serialu. Czesio, Anusiak, Maślana, Konieczko i inni wybiorą się do kina i… wprowadzą nas w świat z okresu wczesnej kinematografii.

Set składa się z 6 niemych, czarno-białych filmów krótkometrażowych, o różnych tematach i stylach – od dokumentalnych po fabularne, humorystyczne czy moralizatorskie.

Filmy Braci Lumière z lat 1895-1896 (Francja, 4m 20 sek)

“Les victimes de l’alcoolisme” Ferdinanda Zecca (Francja, 1902, 5min 41sek)

“Le cochon danseur” (Francja, 1907, 4m 10 sek)

“Am Sklavenmarkt” Johna Schwarzera (Austria, 1907, 2m 33sek)

“Satan en prison” Georgesa Mélièsa (Francja, 1907, 5m)

“Les Lunatiques” Segundo de Chomóna (Francja, 1908, 3m 32sek)

Autorskie narracje do filmów przeczytają aktorzy, którzy są głosami postaci serialu Włatcy Móch.

Pełny set trwa 25 minut.

23.11 godz. 14.00 TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ – AGNIESZKA WOLNY-HAMKAŁO

„Trzeba zabić tę miłość” reż. Janusz Morgenstern | 1h 32m | Polska 1972 autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało

Dwójka młodych ludzi, Magda i Andrzej, próbuje poradzić sobie w wymagającej rzeczywistości wczesnych lat 70. Ona zakochana, jeszcze naiwna, ciężko pracuje, żeby wynająć mieszkanie i uwolnić się od ojcowskiej kontroli. On – cwaniak; zamiast pracy woli kombinować, wchodzi w układy, z których trudno się wyplątać. Ale prawdziwą miłość nie tak łatwo zabić. Jeden z najważniejszych filmów w dorobku Janusza Morgensterna krytycznie przygląda się peerelowskim realiom, a scenariusz Janusza Głowackiego błyskotliwie punktuje absurdy i grozę życiowej sytuacji bohaterów. Autorska audiodeskrypcja Agnieszki Wolny-Hamkało pozwala odczytać historię Magdy i Andrzeja na nowo, także w kluczu feministycznym, przez pryzmat obyczajowych i społecznych zmian, jakie zaszły od czasu premiery. Jest niczym rozmowa, zarówno z postaciami, jaki i widzami. Z pozoru beztroska z czasem pozwala dowiedzieć się czegoś o innych i o sobie samych.

Jakub Demiańczuk

23.11 godz. 16.00 WALKOWER – FILIP ZAWADA

„Les victimes de l’alcoolisme” z setu „Włatcy Móch idą do kina” 5m 41sek | Francja 1907 autorska narracja: Bartosz Kędzierski

„Walkower” reż. Jerzy Skolimowski | 1h 17m | Polska 1965 autorska narracja: Filip Zawada

W „Walkowerze” Jerzy Skolimowski wraca do swojego alter ego, czyli Andrzeja Leszczyca (znanego już z „Rysopisu”), boksera, który w przeddzień trzydziestych urodzin wraca z wojska i musi zdecydować, jak dalej będzie wyglądała jego przyszłość. Autorska audiodeskrypcja Filipa Zawady jeszcze mocniej podkreśla groteskową rzeczywistość, w jakiej poruszają się zagubieni życiowo bohaterowie filmu, gdzieś na styku starego, zrujnowanego porządku i socrealistycznej nowoczesności symbolizowanej przez gigantyczny kombinat. Filip Zawada stara się przy tym zajrzeć pod podszewkę budowanego przez Skolimowskiego świata. Zwraca uwagę na szczegóły, niepozorne drobiazgi, które potrafią zmienić wymowę konkretnej sceny: czyste buty dyrektora fabryki, numery na tablicy rejestracyjnej, znaczek na drzwiach ciężarówki, liczbę kroków stawianych przez bohaterów, a my wraz z nim zagłębiamy się w labirynt znaczeń, odniesień, symboli.

Jakub Demiańczuk

Spotkanie po filmie: 23.11 Filip Zawada

23.11 godz. 19.00 DZIECINNE PYTANIA – FILIP SPRINGER

„Les Lunatiques” z setu „Włatcy Móch idą do kina” 3m 32sek | Francja 1908 autorska narracja: Bartosz Kędzierski

„Dziecinne pytania reż. Janusz Zaorski | 1h 37m | Polska 1981 autorska narracja: Filip Springer

Młody architekt za kratkami więzienia wspomina bezkompromisową młodość i stopniowe osuwanie się w moralne bagno kompromisów. Nie był w tym sam, lecz z grupą przyjaciół marzycieli, budowniczych Szklanych domów.

Film, będący klasyką kina moralnego niepokoju, porusza wiodący problem etyczny związany z rozwojem zawodowym, a autorska narracja Filipa Springera wprowadzi nas pomiędzy rozterki i dylematy bohaterów.

Spotkanie po filmie: 23.11 Filip Springer, Justyna Mańkowska

24.11 godz. 14.00,,DZIECINNE PYTANIA " Z AUTORSKĄ NARRACJĄ FILIPA SPRINGERA

24.14 WILCZYCA – DOROTA MASŁOWSKA

„Wilczyca” reż. Marek Piestrak | 1h 38m | Polska 1982 autorska narracja: Dorota Masłowska

Rodzima kinematografia nigdy nie słynęła z filmów grozy, co nie znaczy, że polscy twórcy nie potrafili ich kręcić. „Wilczyca” Marka Piestraka, opowieść o klątwie i zemście zza grobu, to już klasyka horroru. Historia weterana powstania listopadowego, prześladowanego przez upiora zmarłej żony, dzięki historycznym realiom i gotyckiej atmosferze przypomina produkcje z brytyjskiego studia Hammer Films. Spragniona mocnych wrażeń publiczność to doceniła: po premierze w 1983 roku do kin poszło prawie dwa miliony widzów. Jednak nawet jeśli dobrze znacie film Piestraka, autorska audiodeskrypcja Doroty Masłowskiej sprawi, że spojrzycie na niego w zupełnie nowy sposób. Groza została zastąpiona ironią, a czujne oko pisarki na pierwszy plan wyciąga ukryte w cieniu szczegóły. Zatem na koń („Kopyt! Kopyt!”) i z Dorotą Masłowską ruszajcie przez opary mgły i gejzery sztucznej krwi poznawać tajemnice mściwej Wilczycy!

Jakub Demiańczuk

24.11 godz. 16.00 DŁUG – MICHAŁ WITKOWSKI

„Satan en prison” z setu „Włatcy Móch idą do kina” 5m | Francja 1907 autorska narracja: Bartosz Kędzierski

„Dług” reż. Krzysztof Krauze | 1h 37m | Polska 1999 autorska narracja: Michał Witkowski

Dwóch zaprzyjaźnionych młodych przedsiębiorców z Warszawy postanawia we współpracy z Włochami założyć w Polsce montownię skuterów. Bank odmawia im kredytu, więc szukają innych możliwości. Jeden z nich spotyka przypadkiem swego dawnego kolegę ze szkoły. Jego pomoc okaże się śmiertelnie niebezpieczna.

Film Krauzego należy do najważniejszych polskich filmów okresu transformacji i opiera się na autentycznej historii młodych przedsiębiorców, skazanych na 25 lata więzienia. Publiczna debata wokół tej zbrodni doprowadziła do tego, że prezydent Aleksander Kwaśniewski ułaskawił jednego z nich, a Bronisław Komorowski niedługo później drugiego. Czy Michał Witkowski również będzie łaskawy w swojej autorskiej narracji?

Spotkanie po filmie: Michał Witkowski, Jan Pelczar (prowadzenie)

24.11 godz. 19.00 GALA ZAMKNIĘCIA: MARCOWE MIGDAŁY – AGNIESZKA WOLNY-HAMKAŁO

„Marcowe migdały” reż. Radosław Piwowarski | 1h 29m | Polska 1989 autorska narracja: Agnieszka Wolny-Hamkało

Przyjaciele z małomiasteczkowego liceum zostają brutalnie rozdzieleni przez sprawy wielkiej polityki. Docierają do nich już nie tylko sygnały z Radia Wolna Europa, ale też skutki marca ‘68 roku. Tomek, wnuczek polskiego żołnierza i Marcyś, syn prokuratora przestają sobie ufać. Radosław Piwowarski zrealizował film o dojrzewaniu w charakterystycznym dla siebie słodko-gorzkim stylu. Korzystał przy tym z autobiograficznego doświadczenia, a swoich przyjaciół – marcowych emigrantów – utrwalił w końcowych napisach. Autorska narracja Agnieszki Wolny–Hamkało pozwoli spojrzeć głębiej na „tę naszą młodość”.

Spotkanie po filmie: Agnieszka Wolny-Hamkało, Bartek Wokan, Robert Więckowski (prowadzenie)

zmodyfikowano  2 miesiące temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ