„Dziady” wielostrunne – koncert w Salonie Romantycznym
- 30 października 2024, środa» 17:00
🎻⚫ „Dziady” wielostrunne – koncert w Salonie Romantycznym ⚫🎻
● 30 października 2024 (środa), godzina 17.00
● wykonawcy: Olga Ksenicz – sopran, Tomasz Radziszewski – gitara
● wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odbioru w kasach Muzeum Pana Tadeusza
⚫ Zapraszamy na koncert pt. „Dziady wielostrunne” w wykonaniu Olgi Ksenicz i Tomasza Radziszewskiego.
Pogańskie a z gruntu mickiewiczowskie „Dziady”, schrystianizowane Zaduszki/Święto Zmarłych w drugiej połowie XX wieku w karkołomny i asemiotyczny sposób zostały zjednoczone z radosną uroczystością Wszystkich Świętych (choć łączy je tylko sąsiednia data). Wspomnienie tych, którzy odeszli wzbudza w tych, którzy pozostali, nastrój lęku i pragnienia ekspiacji jednocześnie; ta klamra jednoczesnego oczekiwania, negacji i nadziei na pośmiertne odkupienie jawi się jako niezależne od jakiegokolwiek systemu religijnego – poczucie podążania od dawnego ku aktualnemu, gdy „dzieli nas tylko czas”. Zaczniemy zatem kameralne, zaduszkowe spotkanie rozpisane na gitarę klasyczną i głos od wczesnobarokowego lamentu opłakującego łzy dawno już wyschłe (w wersji wokalnej i wokalno-instrumentalnej) autorstwa Anglika Johna Dowlanda, którego melancholię tłumaczono faktem, iż jego katolickie wyznanie przepędziło go z elżbietańskiej Anglii na kontynent europejski, odrywając go od rodziny… Dowlandowski płacz zyskał kompozytorowi tak wielką sławę, że w swoim czasie wystarczyło wspomnieć o „Janie od łez”, i (niemal) każdy wiedział, o kim i o jakim utworze mówimy. Łkanie w rytmie pavany rozpocznie muzyczne „Dziady”, lecz zakończy je także wczesnobarokowy, choć tym razem włoski lament: hipnotyzująca passacaglia, w której na tle trzech zaledwie akordów Maria Panna snuje odrętwiałą kołysankę, opowiadając maleńkiemu Jezusowi o... jego własnej śmierci.
Nie ma „dziadów” – także muzycznych – bez Mickiewicza, ale zanim dojdziemy do dwóch impresji mickiewiczowskich pióra Stanisława Moniuszki (pieśni „Sen” oraz przesławnego „Znasz-li ten kraj”, parafrazy tekstu Goethego) zatrzymamy się na chwilę w kręgu romantyzmu niemieckiego, Romantyzmu Romantyzmów, przepojonego nastrojami rodem z obrazów Caspara Davida Friedricha, zwieńczonych modlitwą-litanią „na Dzień Zaduszny”.
🎻 Egzotyczna, melancholijna aria (cantilena) rodem z Brazylii przybliży nas ku czasom nowszym, także najnowszym, w „Impresji 1” wykreowanej przez wrocławską kompozytorkę Katarzynę Dziewiątkowską – prapremierowo. By oddalić się w kierunku stuporu „kroniki spodziewanej śmierci” na dwa głosy i trzy akordy…
…mówcie, komu czego braknie,
kto z was pragnie, kto z was łaknie?
Miły książę, dobranoc…
⚫ Wykonawcy:
Olga Ksenicz – Absolwentka Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie prof. Piotra Łykowskiego (dyplom z wyróżnieniem), obecnie pracownik naukowy (adiunkt) macierzystego wydziału – pracę na nim rozpoczęła bezpośrednio po uzyskaniu dyplomu. Od czasu realizacji przewodu doktorskiego prowadzi samodzielną klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej; w czerwcu 2014 roku sfinalizowała na rodzimej uczelni procedurę habilitacyjną. Olga Ksenicz prowadzi również wykłady w ramach przedmiotu „Zarys stylistyki muzyki dawnej” (wcześniej pod nazwą: „Seminarium wykonawstwa muzyki dawnej”) oraz „Retoryka i zdobnictwo”.
Tomasz Radziszewski – edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat w Polsce, gdzie się urodził. Od najmłodszych lat był aktywny na swojej drodze artystycznej, biorąc udział w wielu konkursach, koncertach i rozwijając swój warsztat muzyczny, nie tylko jako gitarzysta, ale także kompozytor i śpiewak. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncertował w wielu krajach Europy m.in. we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Chorwacji, Finlandii, Estonii, Austrii, Bośni, Holandii, Rumunii i innych. Wielokrotnie występował także jako solista z orkiestrami: ADDA Sinfonica, Sound Factory Orchestra, Polish Art Philharmonic, Filharmonią w Cottbus, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Lubelską i Orkiestrą Kameralną AMKL, a także Concierto de Aranjuez Rodrigo, Concierto Andaluz i Double Portrait Concerto Marka Pasiecznego na dwie gitary z największą orkiestrą, jaka kiedykolwiek towarzyszyła gitarom w historii. Premiera z Cassie Martin w Polsce w odbyła się w 2023 roku. Radziszewski i Martin jako duet mają już za sobą udaną trasę koncertową po Polsce.
⚫ Więcej informacji i program koncertu:
🔗 https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/wydarzenia/dziady-wielostrunne/
Urodziny JIMIEGO HENDRIXA i LESZKA CICHOŃSKIEGO
22 listopada 2024 - 19:00
Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
987muzyka
Ari Erev Trio
22 listopada 2024 - 19:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
1 194muzyka
ŻYWIOŁAK zagra w Starym Klasztorze!
22 listopada 2024 - 20:30 | KUP-BILET | 70zł
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
1 378muzyka
Późne arcydzieła Fryderyka Chopina - Muzyka i Słowo
22 listopada 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 100zł
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Tadeusza Kościuszki 10 Wrocław
10 449teatr
Muzyczny spektakl od The Bullseyes i BULSJARZ -- PREMIERA!
22 listopada 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
6 248teatr
Koncert w ramach cyklu Jazz w Światowidzie
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 40złjest więcej terminów
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
1 735muzyka
Vertigo Presents: Peaky Blinders Party with Vertigo Swing Orchestra
22 listopada 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
1 614muzyka
Koncert Jubileuszowy
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 120zł
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
7 088teatr
Reż. Katarzyna Kalwat
22 listopada 2024 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
6 916teatr