koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Cantores wiolonczelaKLIMT wystawa WrocławTP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  13 dni temu  »  

OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE? refleksje wokół filmowych adaptacji

CO jest GRANE » 421 wyświetleń od 23 października 2024

OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE?

refleksje wokół filmowych adaptacji "Lotu nad kukułczym gniazdem", "Paragrafu 22" i "Mechanicznej pomarańczy"

20 listopada 2024 | godz. 17:00 - 18:00

DBP | Rynek 58 | II piętro | sala 22

wstęp wolny

"Bez wątpienia, pomiędzy kształtami rozumu a kształtami obłędu zachodzi duże podobieństwo. Jest ono też niepokojące: po czym rozpoznać w rozsądnym uczynku, że spełnił go obłąkany, a w niedorzecznym szaleństwie, że jest dziełem człowieka na co dzień mądrego i rozważnego?" - pisał Michel Foucault na łamach swojego kanonicznego dzieła "Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu". Jak do tematu szaleństwa podchodzili twórcy filmowi w latach 70., w okresie społeczno-kulturowego buntu i kontestacji? Co łączy tak różne od siebie na pierwszy rzut oka filmy jak oscarowy "Lot nad kukułczym gniazdem" (1975) Milosa Formana, "Mechaniczna Pomarańcza" (1971) Stanleya Kubricka i "Paragraf 22" Mike'a Nicholsa? Przed czym tak naprawdę uciekają bohaterowie tych filmów i o jakich kształtach szaleństwa możemy mówić w przypadku tych przełomowych dzieł? Na te oraz inne pytanie związane z procesem adaptacji filmowo-literackiej odpowie Filmoznawczyni Diana Dąbrowska.

Diana Dąbrowska - filmoznawczyni, krytyczka filmowa, edukatorka, organizatorka wielu imprez filmowych, festiwali i przeglądów. Od 2019 dyrektor artystyczna Festiwalu Filmowego Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. W sieci prowadzi projekt edukacyjnych spotkań online i podcastów „Accademia włoskiego kina”, gdzie przygląda się mniej lub bardziej znanym dziełom wspaniałej kinematografii z Półwyspu Apenińskiego; Autorka podcastu „Kieślowski 2.0 – Nauka o filmie poprzez twórczość Krzysztofa Kieślowskiego”. W 2022 została wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”.

autor:
zmodyfikowano  13 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ