koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  9 dni temu

Studencki koncert organowy

CO jest GRANE » 81 wyświetleń od 13 grudnia 2024

Tego wieczoru studenci klasy organów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprezentują melomanom różnorodny repertuar obejmujący dzieła największych mistrzów, stworzone na monumentalne instrumentarium. W programie znajdą się takie utwory, jak Fantazja i Fuga g-moll Johanna Sebastiana Bacha, jedna z ostatnich kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także bliższe naszym czasom bolero Pierre’a Cochereau. Podczas koncertu ukazane zostaną szerokie możliwości brzmieniowe organów, eksplorowane przez twórców na przestrzeni wieków.

Fantazja i Fuga g-moll Bacha po raz pierwszy zabrzmiała w 1720 roku, gdy kompozytor starał się o posadę organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Początkowe dźwięki fantazji to w zasadzie typowa, bogata improwizacja o swobodnym charakterze, która w dalszej części staje się bardziej uporządkowana. W wirtuozowskiej fudze natomiast Bach zawarł holenderską melodię Ik ben gegroet van... jako hołd dla Johanna Adama Reinckena, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli północno-niemieckiej szkoły organowej. Program wzbogaci także Fantazja f-moll Mozarta o podniosłym, momentami heroicznym wręcz tonie, co może wynikać z faktu, iż została zadedykowana pamięci feldmarszałka Gideona Laudona, cieszącego się uznaniem i popularnością dowódcy austriackiego. Dzieło, opublikowane zaledwie parę miesięcy przed śmiercią Mozarta, stanowi przykład dojrzałego, w pełni wykrystalizowanego stylu artysty.

Następnie zabrzmi Chorał E-dur Césara Francka, niezwykle cenionego kompozytora i organisty epoki romantyzmu, którego uważa się zarazem za twórcę zapoczątkowanego w XIX wieku tzw. symfonizmu organowego. Nurt ten charakteryzował się orkiestrowym podejściem do brzmienia organów oraz wykorzystaniem ich technicznych i tonalnych możliwości. Jednym z utworów utrzymanych w tym stylu jest VI Symfonia organowa op. 42 nr 2 Charles’a-Marie Widora. Podczas koncertu usłyszymy jej pierwsze ogniwo, zachwycające figuracyjną wirtuozerią Allegro. Nie zabraknie również polskiego akcentu. Mieczysław Surzyński zapisał się na kartach historii jako najwybitniejszy przedstawiciel nurtu romantycznego w polskiej muzyce organowej. Był on nie tylko kompozytorem i instrumentalistą, ale także wybitnym pedagogiem, improwizatorem oraz organizatorem życia muzycznego przedwojennej Polski. Anna Groeger wykona jego melodyjne i pełne energii Capriccio fis-moll op. 36 nr 3. Koncert zwieńczy Boléro sur un thème de Charles Racquet, a więc intrygujące opracowanie hiszpańskiego tańca autorstwa Pierre’a Cochereau na organy i perkusję.

Program:
J.S. Bach Fantazja i Fuga g-moll BWV 542
Wyk. Kamil Majchrzak – organy
W.A. Mozart Fantazja f-moll KV 608
Wyk. Piotr Mróz – organy
C. Franck Chorał E-dur FWV 38
Wyk. Przemysław Kojs – organy
Ch.-M. Widor VI Symfonia organowa op. 42 nr 2: cz. I. Allegro
Wyk. Maciej Żórawik – organy
M. Surzyński Capriccio fis-moll op. 36 nr 3
Wyk. Anna Groeger – organy
P. Cochereau Boléro sur un thème de Charles Racquet
Wyk. Piotr Bywalec – organy, TBA – perkusja

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  9 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ