Obiekty Nieartystyczne
- od: 3 kwietnia 2025, czwartekdo: 4 maja 2025, niedziela

z cyklu Obiekty Nieartystyczne
Obiekty Nieartystyczne.
Zenon Harasym
Tworzywem fotografii bywają często obiekty rozmaitego pochodzenia; naturalnego i sztucznego, codzienne i banalne przedmioty, konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, porzucone przedmioty, zniszczona materia, spękania, odpady, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zazwyczaj o nieestetycznym charakterze. Poprzez fotografię obiekty te zatracają swój pierwotny charakter, zostają przeformułowanie w kontekst estetyczny, nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność - estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, znaczenie, bowiem według Barthesa fotografia podlega zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny, przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. Konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują, widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości pobudzający wyobraźnię i emocje. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.
Zenon Harasym
Istniejące w przestrzeni publicznej utylitarne, codzienne przedmioty i banalne obiekty, jak konstrukcje techniczne, opuszczone przestrzenie, zniszczona materia, spękania, odpady, porzucone przedmioty, ulotne zjawiska takie, jak śnieg czy światło, zwykle a priori o nieestetycznym charakterze zostały poprzez fotografię przeformułowanie w kontekst estetyczny. Poprzez fotografię zwykłe przedmioty nabierają wizualnego znaczenia, które wykracza poza ich zwykle funkcje. Fotografia w prawdzie zachowuje przedmiotowość obiektu, lecz poprzez sposób ujęcia dokonuje jego artystycznej metamorfozy. Usytuowanie fotografii na osi utylitarność -estetyczność wymaga określenia, na ile widok obiektu na fotografii zmienił swój rozmiar, kształt, kolor, strukturę, bowiem według Barthesa fotografia podlega bowiem zarówno procesowi denotacyjnemu, jak i konotacyjnemu1. Denotacja rozumiana jest jako mechaniczna reprodukcja za pomocą aparatu, natomiast konotacja wzbogaca strukturę przekazu wizualnego o pierwiastek humanistyczny przez wybór obiektu fotografowanego, sposób oświetlenia i ujęcia, barwę i strukturę. A konotacja mówi, jak to jest sfotografowane a nie co jest sfotografowane. Wszystkie zdjęcia mają jakieś znaczenie, bez zrozumienia tego co konotują, implikują widz nie wyjdzie poza oczywistość i będzie je postrzegał jako rzeczywistość, a nie jako wizerunek rzeczywistości. Ten rodzaj fotografii ma na celu zachęcenie do spojrzenia na otaczające nas obiekty i przedmioty w inny niż tylko utylitarny sposób.

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne

z cyklu Obiekty Nieartystyczne
ODRA 1961 – 2006“
od: 5 kwietnia 2006 do: 23 maja 2006
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
33 095sztuka
Barwy czasu
od: 16 listopada 2005 do: 30 grudnia 2005
Galeria - Centrum Informacji Kulturalnej - CO JEST GRANE - OKiS
Rynek 24 Wrocław
33 196sztuka
NA SZLAKU
od: 4 lipca 2006 do: 30 sierpnia 2006
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 951sztuka
Malarstwo Ryszarda Aleksandra Grzesia
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
34 496sztuka
MALARSTWO I GRAFIKA
od: 1 czerwca 2004 do: 30 czerwca 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 682sztuka
FOTOGRAFIE
od: 11 maja 2004 do: 31 maja 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 564sztuka
OPOWIEŚCI SPOD SŁOMIANYCH STRZECH
od: 20 kwietnia 2004 do: 10 maja 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 765sztuka
AKWARELA I AKRYL
od: 2 kwietnia 2004 do: 18 kwietnia 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 506sztuka
WOJSKOWY KLUB KOLEKCJONERÓW
od: 20 marca 2004 do: 30 kwietnia 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 663sztuka
MALARSTWO
od: 4 marca 2004 do: 31 marca 2004
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 667sztuka
MALARSTWO
od: 4 września 2003 do: 30 września 2003 jest więcej terminów
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 907sztuka
HERBY I POMNIKI WROCŁAWIA
od: 20 czerwca 2003 do: 31 sierpnia 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 629sztuka
SYN MARNOTRAWNY
3 czerwca 2003 - 17:30
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 835sztuka
MALARSTWO
od: 15 kwietnia 2003 do: 4 maja 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 547sztuka
WYSTAWA FOTOGRAFII
od: 7 marca 2003 do: 31 marca 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 717sztuka
MALARSTWO
od: 3 marca 2003 do: 20 marca 2003
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 968sztuka
ZAMKI ZIEMI DOLNOŚLĄSKIEJ
od: 24 stycznia 2003 do: 23 lutego 2003 jest więcej terminów
Galeria 7ddc - 7 dni do cywila
ul. Pretficza 24 Wrocław
33 867sztuka












