koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

KONCERT W ZOO

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 418 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 3 sierpnia 2003, niedziela
    » 17:00

FILHARMONIA WROCŁAWSKA

Koncert w Zoo pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Wrocławia.

Mariusz Smolij — dyrygent Katarzyna Daleczko — fortepian Dariusz Urbanowicz — fortepian Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej

  1. Ottorino Respighi ( 1879-1936) Suita orkiestrowa Ptaki Preludium Bernarda Pasquiniego Gołąb Jakuba di Gallota Kokoszka Jean Philippe Rameau Słowik (Anonim z XVII w) Kukułka Bernarda Pasquiniego 2. Leroy Anderson (1908 – 1975) Galopem do domu (Home Stretch) Koń i dorożka (Horse and Buggy) 3.Camille Saint-Saëns (1835-1921) Koncert Karnawał zwierząt op. 168 Introdukcja i marsz królewski lwa Kury i koguty Półosły- zwierzęta chyże Słoń Kangury Akwarium Osobistości o długich uszach Kukułka na drzewie Zwierzęta fruwające Pianiści Zwierzęta kopalne (mamuty) Łabędź Finał

Naśladowanie odgłosów przyrody zawsze było w centrum zainteresowania kompozytorów. Przedmiotem ich opracowań były nie tylko głosy wydawane przez dzikie i domowe zwierzęta, lecz także szum wiatru, liści, wody, odgłosy burzy i stąpanie. Nie można wskazać jednego wybranego okresu stylistycznego, w którym takie naśladowanie byłoby jedyne i powszechne. Naśladowanie głosów zwierząt istniało zawsze, od momentu, gdy stworzono muzykę świecką średniowiecza do wieku, w którym żyjemy. Jednakże w liczbie utworów napisanych z udziałem głosów zwierząt dominowali zawsze kompozytorzy z dwóch krajów: Francji i Włoch. Tu naśladowanie stało się uroczą zabawą połączoną z dowcipem muzycznym, a nawet nietypowym sposobem gry na tradycyjnych instrumentach. Charakterystycznym przykładem połączenia dawnej muzyki i dwudziestowiecznej stylizacji jest twórczość włoskiego kompozytora Ottorino Respighiego. Zafascynowany muzyką dawną czerpał z niej wszystkie interesujące pomysły, w tym także naśladowanie przyrody. Tak powstała jedna z bardziej znanych jego suit zatytułowana Ptaki. Utwór został ukończony w 1927 roku, ale zainteresowaniejakie budził skłoniło kompozytora do stworzenia wersji baletowej, co znacznie pogłębiło wyobraźnię słuchaczy. Utwór trwa około 20’. Metodę muzycznej ilustracji stosują także kompozytorzy XX i XXI wieku. Szybki galop konia, stukot kół dorożki w każdym twórcy budzi najpierw skojarzenia rytmiczne, poczucie szybkości i przestrzeni, a melodyka ma tu charakter umowny i jednostajny. Takim przykładem są dwa utwory Leroya Andersona o wyraźnym wskazaniu ilustracyjnym. Utworów o takim wyobrażeniu było wiele. Kompozytorzy w listach przyznawali się nawet do tego, że tętent konia był źródłem ich muzycznych inspiracji. Najbardziej znanym przykładem w dziejach muzyki jest słynny Karnawał zwierząt francuskiego kompozytora Camille Saint-Saënsa. Kompozytor znany ze swojego wykwintnego smaku, brzmieniowej elegancji i skłonnościach do wyrażania treści pozamuzycznych, w tym przypadku dał pełny upust swojej wyobraźni pisząc w 1886 roku dzieło o zwierzętach, których wyobrażenie dają baśnie czytane w dzieciństwie. ...Jest to moja mała fantazja zoologiczna... - pisał w listach - ...jej pisanie i słuchanie dało mi wiele przyjemności. Nawiązując do dawnych francuskich wzorów barokowych Saint- Saëns przedstawił muzyczne obrazki ulubionych zwierząt, ale zaliczył ten utwór do kategorii koncertów. Utwór trwa około 34 minut. Walentyna Węgrzyn

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ