koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
SIŁY PRZEPŁYWU BWA SICKOMEDAKRUPACO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362NON SOLA SCRIPTA 2024pok
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Koncert symfoniczny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 039 wyświetleń od 23 stycznia 2007

Piotr Pławner — skrzypceJacek Kaspszyk — dyrygent- Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego

Program:

  • A. Berg - Koncert skrzypcowy
  • J. Brahms - Symfonia nr 1 c-moll op. 68

JACEK KASPSZYK - I dyrygent Orkiestry Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego.

Ukończył dyrygenturę, teorię muzyki i kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej (1975). W tym samym roku zadebiutował w Teatrze Wielkim nową realizacją Don Giovanniego Mozarta. W 1976 roku został gościnnym dyrygentem Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, a w rok później otrzymał III nagrodę w prestiżowym konkursie Herberta von Karajana w Berlinie, która zaowocowała wkrótce jego debiutem w Filharmonii Berlińskiej i w Nowym Jorku.

W 1978 roku został pierwszym dyrygentem, a w dwa lata później kierował Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji, z którą odbył kilka europejskich tournée, występując także w londyńskiej Royal Festival Hall.

W 1982 roku przeniósł się do Londynu, gdzie zadebiutował z tamtejszą Filharmonią, a następnie występował regularnie ze wszystkimi londyńskimi orkiestrami, a także z: Halle, Royal Liverpool Philharmonic, Bournemouth Symphony, Ulster Orchestra, Royal Scottish National, BBC Scottish i z BBC National Orchestra of Wales, z którą poprowadził swój pierwszy koncert promenadowy. W latach 1983-1987 był pierwszym dyrygentem londyńskiej Capital Radio's Wren Orchestra.

Dyrygował orkiestrami niemal całej Europy: Filharmonią Berlińską, Bayerischer Rundfunk, RSO Berlin, Orchestre Nationale de Paris, Vienna Symphony, Królewską Filharmonią w Sztokholmie, Filharmonią w Oslo i Rotterdamie, Czeską i Flandryjską Orkiestrą Filharmoniczną oraz Chamber Orchestra of Europe, z którą odbył tournée po Australii. W latach 1991-1995 był głównym dyrygentem i doradcą muzycznym North Netherlands Orchestra. Uczestniczył w tournée z Yomiuri Nippon Symphony i występował z Tokyo Philharmonic, a także z Hong Kong Symphony i New Zealand Symphony.

W Ameryce Północnej dyrygował San Diego Symphony, Cincinnati Symphony, Winnipeg Symphony i Calgary Symphony. Jednocześnie współpracował z teatrami operowymi, dyrygował takimi przedstawieniami, jak: Dama pikowa Czajkowskiego (Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf, 1977), Straszny dwór Moniuszki (Detroit Opera, 1982), Sen nocy letniej Brittena (Opéra de Lyon, 1983), Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Opéra de Bordeaux, 1987), Czarodziejski flet Mozarta (Opéra Comique, Paryż, 1986 i Królewska Opera w Sztokholmie, 1988), Siedem grzechów głównych Weilla (Opéra de Lyon, 1987), Zemsta nietoperza Johanna Straussa (Scottish Opera, 1988), Holender tułacz Wagnera (Opera North Leeds, 1989), Cyrulik sewilski Rossiniego (English National Opera, 1992), Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa (Opera Narodowa, Warszawa, 1997); a w ostatnich latach - takimi, jak: Dziadek do orzechów Czajkowskiego (Opernhaus, Zurych, 2000), Turandot (2003) i Tosca (2004) na Festiwalu Pucciniego w Torre del Lago, Ubu Rex Pendereckiego (Teatro Colón, Buenos Aires, 2004) oraz Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Teatro de la Maestranza, Sewilla, 2004).

W 1994 roku ponownie rozpoczął współpracę z Polską; dyrygował przedstawieniami Traviaty Verdiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej i koncertami w Filharmonii Narodowej, gdzie w 1996 roku został gościnnym pierwszym dyrygentem. Rozpoczął także regularną współpracę z Sinfonią Varsovią, a także z Warszawską Operą Kameralną i z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną.

W 1998 roku został dyrektorem artystycznym i muzycznym, a od września 2002 roku był także dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Przygotował tu premiery: Don Giovanniego Mozarta, Zamku księcia Sinobrodego i Cudownego mandaryna Bartóka, Króla Rogera Szymanowskiego, Don Carlosa i Otella Verdiego, Strasznego dworu Moniuszki, Oniegina Czajkowskiego, Wesołej wdówki Lehára, La rondine Pucciniego, Ubu Rexa Pendereckiego, Potępienia Fausta Berlioza, Salome Richarda Straussa, Toski Pucciniego, Aidy Verdiego, Wozzecka Berga, a także wznowienia: Nabucca, Rigoletta i Traviaty Verdiego, Walkirii Wagnera, Turandot Pucciniego i Carmen Bizeta oraz wiele koncertów symfonicznych.

Rosnący prestiż Teatru Wielkiego w tym okresie zaowocował zaproszeniami z zagranicy. Zespół Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka występował gościnnie w Luksemburgu i we Lwowie (Viva Moniuszko, viva Verdi), uczestniczył w Festiwalu Pekińskim (Nabucco) i cypryjskim Pafos Aphrodite Festival (Turandot, Rigoletto), trzykrotnie odbył tournée po Japonii (Traviata, Otello, Turandot), gościł w moskiewskim Teatrze Bolszoj (Straszny dwór, Król Roger, Oniegin), na scenie londyńskiego Sadler's Wells Theatre (Straszny dwór, Król Roger, Ubu Rex) oraz w Wilnie (Ubu Rex). Maestro wielokrotnie uczestniczył w wielkich wydarzeniach koncertowych za granicą, do których należą m.in. w sezonie 2003/04 wspólne występy z RSO Berlin i debiut w Filharmonii Pekińskiej, w której występował również w 2005 i 2006 roku. W maju 2006 obejmie stanowisko dyrektora muzycznego Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie.

Jacek Kaspszyk ma w dorobku wiele nagrań CD, wśród których szczególne uznanie zdobyły wykonania następujących utworów: Il Signor Bruschino Rossiniego z Warszawską Operą Kameralną i wyróżnione Edison Prize nagranie Concerto lugubre Bairda z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Nagrywał dla Collins Classics z czterema londyńskimi orkiestrami, takie utwory, jak: Obrazki z wystawy Musorgskiego, I Symfonia Mahlera i Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa (z London Symphony Orchestra), II Symfonia Rachmaninowa i Uwertury operowe Verdiego (z Philharmonia Orchestra), popularne utwory Johanna Straussa oraz V i VIII Symfonia Schuberta (z London Philharmonic Orchestra), aż po Interludia orkiestrowe Pucciniego (z Royal Philharmonic Orchestra). Z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej nagrał Straszny dwór Moniuszki (EMI Classics), operę Krzysztofa Pendereckiego Ubu Rex (CD Accord) i Króla Rogera Szymanowskiego. O tej ostatniej magazyn Gramaphone entuzjastycznie napisał: "we wszystkich, nawet najdrobniejszych szczegółach, osiągnął wszystko co było możliwe" (marzec 2005). Płyta ta była także nominowana do tytułu Nagranie Roku Magazynu Muzycznego BBC (marzec 2006).

PIOTR PŁAWNER - należy do najwybitniejszych skrzypków młodego pokolenia.

Urodził w Łodzi w 1974 roku. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Na estradzie debiutował w dziewiątym roku życia. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademi Muzycznej w Lodzi pod kierunkiem Prof. Zenona Ploszaja. Po otrzymaniu stypendium Fundacji im. Henryka Szerynga w Monte-Carlo studiował w klasie mistrzowskiej Igora Ozima w Bernie (Szwajcaria), gdzie w roku 1995 zostaje wyróżniony nagroda specjalną "Tschumi-Preis" za najlepszy dyplom solistyczny.

Artysta jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań w kraju i zagranica. Najważniejsze z nich to zwycięstwa w X Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowym Konkursie w Bayreuth (1991), w Międzynarodowym Konkursie w Monte Carlo im Henryka Szerynga (1994) 44 Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1995 - najwyższy laur przyznany w 50-letniej historii tego konkursu dopiero po raz trzeci).

Piotr Pławner był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Fundacji Sztuki Dziecka, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji im. Henryka Szerynga w Monaco. Wiele koncertuje w kraju i zagranicą jako solista i kameralista. Występował we wszystkich krajach europejskich, krajach arabskich, Azji oraz obu Amerykach. Występował z takimi zespołami jak orkiestry Bayerischen Rundfunk i Süddeutschen Rundfunk, Berner Symhonieorchester, Sinfonia Helvetica, Radio Kamerorkest Hilversum, Deutschen Kammerorchester, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo oraz Netherlands Kammerorchester. Artysta współpracuje z dyrygentami tej miary co James DePreist, Arnold Katz, Heinz Holliger,Alun Francis, Hartmut Haenchen, Nicolas Pasquet, Bernhard Klee, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Antoni Wit, Grzegorz Nowak, Tadeusz Strugała, Siegfried Heinrich, Fritz Weisse, Bernhard Güller, Olaf Henzold, Doron Salomon. Brał udział w licznych znanych festiwalach, takich jak Braunschweiger Kammermusikpodium, Internationale Bachakademie Stuttgart, L`esplanade Saint-Etienne, Rheingau Festival, Printemps des Arts de Monte-Carlo, Internationale Festspiele Passau, Davos Festival, Grazer Frühling, Schlosskonzerte Thun, Musikfestival Braunwald oraz Al Bustan Festival oraz w wielu prestiżowych koncertach organizowanych dla znanych osobistości ze świata polityki (H. Kohla, R. Süssmuth, R. Dreifuss, F. Cotti, Książę Monaco Rainer III) i z okazji ważnych rocznic i wydarzeń europejskich. Artysta występuje w takich salach koncertowych, jak Tivoli Hall w Kopenhadze, Liederhalle w Stuttgarcie, Herkules Saal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, Chatelet w Paryżu, Palau de la Musica Catalona w Barcelonie, Teatro Monumental w Madrycie.

Piotr Pławner dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, A. Furer). Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Holandii, Niemczech, Danii, Hiszpanii i Austrii, m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji, TV Hilversum, TV i Radia Bawarskiego, TV Espa?a, Radio France, SDR, WDR, SWR, DRS oraz ORF. W ostatnich latach dokonał archiwalnych nagrań z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (koncerty skrzypcowe H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. Karłowicza, S. Prokofiewa i R. Schumanna) oraz z Orkiestrami Süddeutsche Rundfunk i Bayerische Rundfunk, Mitteldeutsche Rundfunk. W swoim dorobku ma także kilka płyt kompaktowych z utworami polskich kompozytorów. Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona został nagrodzony nagrodą "Fryderyk 2005". Płyta z utworami kameralnymi Karola Szymanowskiego otrzymała prestiżową nagrodę i została wybrana "Płytą Roku 1998" przez miesięcznik "Studio". W najbliższej przyszłości ukaże się CD z kompletem dzieł na skrzypce i fortepian G. Bacewicz zarejestrowanym wraz z Ewą Kupiec dla wydawnictwa Henssler. W sezonie 2004/05 artysta zadebiutował w roli dyrygenta.

Gra i talent Piotra Pławnera została wielokrotnie uznana przez międzynarodową krytykę. Po wspólnym koncercie Yehudi Menuhin nazwał artystę jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery.

Piotr Pławner gra na skrzypcach T. Balestrieri.

ORKIESTRA FILHARMONII IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO - jest spadkobiercą bogatych tradycji muzycznych miasta, w którym rozkwit życia kulturalnego nastąpił w połowie XIX wieku, kiedy to we Wrocławiu gościli artyści: R. Wagner, J. Brahms, E. Grieg, G. Mahler, I. J. Paderewski.

Działalność artystyczna Filharmonii to koncerty symfoniczne, kameralne, oratoryjne, recitale wybitnych wirtuozów z całego świata.

Jej repertuar jest bardzo zróżnicowany od baroku do współczesności. Zespół ma w swoim dorobku liczne nagrania płytowe oraz tournee zagraniczne. Orkiestra jest zapraszana do udziału w uznanych w Europie festiwalach muzycznych odwiedzając niemal wszystkie kraje europejskie.

W kwietniu 2005 roku Orkiestra Filharmonii wystąpiła również w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w renomowanych salach koncertowych takich jak Alice Tully Hall Lincoln Center w Nowym Jorku, Kimmel Center w Filadelfii. W 2006 roku w Musikverien w Wiedniu, Salle de Musique w La Chaux – de Fonds w Szwajcarii, International Arts Centre w Antwerpii, Tonhalle w Zurychu, w Domu Koncertowym w Vasteras.

Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego gości co roku na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans oraz od bieżącego roku na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty.

W Filharmonii prowadzona jest również systematyczna działalność edukacyjna – cykle koncertów Filharmonii dla Młodych i Familijnej.

W 2004 i 2006 roku odbyły się, z udziałem Orkiestry, Mistrzowskie Kursy Dyrygenckie prowadzone przez Maestro Kurta Masura.

W ostatnich latach na scenie Filharmonii gościliśmy m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugałę, Marka Pijarowskiego, Liora Shambadala, Gilada Karni, Juana Diego Floreza.

W sezonie artystycznym 2006/2007 stałymi gościnnymi dyrygentami Orkiestry zostali Jacek Kaspszyk, Daniel Raiskin i Zbigniew Pilch.

bilety:

VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ