INFORMACJA:
BAROKOWY KONCERT KAMERALNY
- 26 marca 2007, poniedziałek» 19:00
Zbigniew Pilch
Zbigniew Pilch — skrzypceOrkiestra BarokowaFilharmonii Wrocławskiej im. W. Lutosławskiego
Jarosław Thiel — prowadzenie
Program:
Johann Christian Bach
Symfonia nr 6 g-moll op.6Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert na skrzypce i orkiestrę nr 3 G-dur KV 216Joseph Haydn
Symfonia C-dur "Le Midi" Hob. I:7
Zbigniew Pilch
Jest skrzypkiem o niezwykle szerokich zainteresowaniach obejmujących muzykę instrumentalną od XVI do XXI wieku. Koncertuje jako solista, kameralista i koncertmistrz, grając na skrzypcach, altówce i violi d'amore. Jako pierwszy w Polsce wykonał na skrzypcach barokowych wirtuozowskie koncerty Vivaldiego, Locatellego, a także Haydna i Janiewicza. Wykorzystując instrument Louisa Bernardela z 1876 roku, sięga po kaprysy Lipińskiego, Wieniawskiego i Paganiniego.
Ukończył AM w Krakowie w klasie prof. Z. Szlezera. Specjalizował się w grze na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Z. Kaczmarskiego. W 1997 roku był finalistą konkursu im. P. Locatellego w Amsterdamie.
Współpracował z niemal wszystkimi z niemal wszystkimi zespołami muzyki dawnej w Polsce. Przez szereg lat był członkiem Sinfonietta Cracovia. Wielokrotnie prowadził kursy na Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Żywcu.
Od 2004 prowadzi klasę skrzypiec i altówki barokowej na AM we Wrocławiu.
Jest koncertmistrzem zespołu Harmonologia (dyr. J. T. Adamus). Koncertuje w całej Europie i na świecie z takimi zespołami jak Battalia, Concerto Copenhagen, Al Ayre Espanol, Orchestre des Champs-Elyssées, czy Collegium Vocale. W tej ostatniej piastuje funkcję koncertmistrza altówek. Ostatnio współpracuje jako solistainstrumentalista z Warszawską Operą Kameralną.
Jarosław Thiel
Absolwent poznańskiej "Szkoły Talentów", studiował wiolonczelę na Akademiach Muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na prolematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik (Christine Kypranides) i podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka.
Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej; obecnie jest aktywny przede wszystkim na scenie niemieckiej. Od 2000 r. jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, jest także członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana Festspiel-Orchester Göttingen, współpracuje z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, czy Lautten Compagney; występuje regularnie jako solista i kameralista.
Jarosław Thiel prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Od tego sezonu jest kierownikiem artystycznym Orkiestry Barokowej Filharmonii im. W. Lutosławskiego.
Począwszy od mniej więcej połowy XVIII wieku w historii społeczeństw europejskich rozpoczęło się wielkie przyspieszenie. Od Rewolucji Francuskiej, poprzez narodziny burżuazji, rewolucję przemysłową, powstanie utopijnych ideologii obiecujących raj na ziemi, po przeżywaną przez nas obecnie rewolucję technologii informatycznych. Europejczycy po wiekach „zastoju” uwierzyli w siłę postępu i swoją własną historię zaczęli oceniać i opisywać według jej punktów przełomowych tych, które pchnęły ludzkość „do przodu”. Podobny sposób myślenia z historii powszechnej przeniesiono również na grunt historii muzyki. I tak, z punktu widzenia muzykologów, najważniejsze zaczęły się stawać te utwory, w których pojawiło się coś nowego: niespotykane wcześniej związki harmoniczne, wolne wprowadzenie do szybkiej części, chór w symfonii, tysiąc wykonawców, albo cztery minuty ciszy zamiast muzyki. Postęp ponad wszystko.
Chcielibyśmy, aby ważną częścią kolejnych programów proponowanych Państwu przez Orkiestrę Barokową Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego były, obok kompozycji powszechnie znanych, również utwory niemieszczące się w katalogu „dzieł postępowych”. Przywrócenie do życia koncertowego ogromnej liczby kompozycji twórców przedwcześnie uznanych za drugorzędnych i „mało istotnych” dzieł wielkich mistrzów, stało się znakiem firmowym wielu słynnych zespołów wykonujących muzykę dawną. Będziemy starać się również podążać tym tropem, obiecując publiczności wiele, mamy nadzieję miłych, niespodzianek.
Na początek paradoksalnie proponujemy zestaw jak najbardziej uznanych nazwisk: Bach, Mozart, Haydn. Tylko proszę zadać sobie pytanie: kiedy ostatni raz słuchali Państwo na koncercie utworów Johanna Christiana Bacha? Czy jego symfonia g-moll z wczesnego szóstego opusu wyróżnia się rzeczywiście jedynie tym, że wszystkie jej części utrzymane są w tonacjach molowych? I dalej: ile ze 104 symfonii Haydna, któremu nadano przydomek „ojca gatunku”, dane było Państwu spotkać w programach koncertowych? I dlaczego koncerty skrzypcowe Mozarta, jako wsteczne i nie tak „postępowe”, jak jego koncerty fortepianowe, wykonywane są co prawda bardzo chętnie, ale najczęściej jedynie jako obowiązkowy punkt przesłuchań muzyków orkiestrowych?
Zapraszamy Państwa do przygody odkrywania kompozycji znanych–nieznanych twórców i znanych–nieznanych kompozycji wielkich mistrzów. Ciąg dalszy na kolejnych koncertach Orkiestry.
Jarosław Thiel
bilety:
10, 20, 30 zł
Jarosław Thiel
Wybuchowe hity zespołu Rammstein z wielowymiarowym brzmieniem Orkiestry Symfonicznej
28 lutego 2024 - 19:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
112 733teatr
Slow Sunset
28 lutego 2024 - 20:00jest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
8 634muzyka
Na podstawie dramatu Petera Weissa zatytułowanego Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata
27 lutego 2024 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
16 807teatr
VIVA Wiedeń - VIVA Broadway Gala Sylwestrowo - Noworoczna
26 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
20 739teatr
5-lecie 10 Tenorów
26 lutego 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
605 195teatr
BN No.4 - Saxophone Colossus Sonny Rollins by Kuba Lechki Jazz Band
25 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 208muzyka
Wojtek Cugowski - “Nie Czekaj na Znak”
25 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 325muzyka
CHINY - Legenda Chińskiego Smoka
25 lutego 2024 - 11:00/13
Klub Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
10 936teatr
Pierwsza niezapomniana trasa koncertowa Alessandro Safina!
25 lutego 2024 - 19:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
118 833teatr
[L'amica geniale] na podstawie tetralogii neapolitańskiej Eleny Ferrante
25 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
36 992teatr
Dobrze się kłamie - astronomicznie zabawny spektakl o układach międzyludzkich
25 lutego 2024 - 15:00/17jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
1 797 202teatr
Natalia Nykiel 24.02.24 - Wrocław / Zaklęte Rewiry
24 lutego 2024 - 19:00
Zaklęte Rewiry
Krakowska 100 Wrocław
4 695muzyka
MAMMA MIA! - południe z muzyką filmową
24 lutego 2024 - 12:00, 15:00, 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 613muzyka
Szkło kontaktowe Live and Touch - W Trasie!
24 lutego 2024 - 16:00/19
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
129 911teatr
Prime Orchestra - Film Sympho Show
24 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
126 787teatr
Adeama Walkowiak Soul Night
23 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 527muzyka
Grand Royal Orchestra & Soliści | Największe przeboje lat 70’ i 80’ Symfonicznie!
23 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
35 564teatr