INFORMACJA:
KONCERT MUZYKI DAWNEJ
- 27 marca 2007, wtorek» 19:00
Ars Cantus
Ars Cantus
Ars Cantus:
- Monika Wieczorkowska — sopran
- Piotr Olech — alt
- Maciej Gocman — tenor
- Piotr Karpeta — bas
- Tomasz Dobrzański — flet prosty
- Marek Nahajowski — flet prosty
- Paweł Zalewski — wiola da gamba
- Kazimierz Pyzik — wiola da gamba
- Ewa Prawucka — pozytyw
Program:
Lamentationes Hieremiae Prophetae
Ars Cantus
Wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska.
Ars Cantus wystąpił na festiwalach w Polsce, na koncertach we Włoszech, w Belgii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Austrii. W 2004r. Koncert zespołu był transmitowany ze Studia S1 do krajów EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych i Telewizyjnych).
Podczas XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie Ars Cantus otrzymał nagrodę za „największą indywidualność artystyczną”.
W 2003 r. ukazała się płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2003.
Dwa lata później w 2005 r. wydano płytę „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. Obie płyty nominowano do nagrody „Fryderyk”.
W 2006 r. w ręce melomanów trafiła kolejna płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich”. W lutym 2007 płytę nominowano do nagrody Fryderyk' 2006.
Tomasz Dobrzański
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem PierreAndré Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze.
Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej, prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
Przedsięwzięcia teatralno-muzyczne florenckiego dworu medycejskiego były pod koniec XVI wieku terenem pierwszych prób stworzenia sztuki w „stile rappresentativo“, posługującej się nowymi środkami wyrazu. Najważniejszym z nich był, oparty na zasadach antycznych recytatywny styl śpiewu. Jako zarządca uroczystości dworskich działał tu Emilio de' Cavalieri głównie jako organizator, ale także jako kompozytor, a nawet choreograf. Będąc „nobile dilettante“ Cavalieri interesował się wszelkimi dziedzinami sztuki. Kolekcjonował dzieła sztuk plastycznych, zajmował się budownictwem instrumentów, projektując organy enharmoniczne. Działalnością kompozytorską zajmował się w zasadzie marginalnie, jednak mimo to jego twórczość ma wielkie znaczenie w historii muzyki. Uważa się, że w swych awangardowych próbach kompozytorskich Cavalieri wyprzedzał Cacciniego. Dwie jego kompozycje napisane w czasie działalności na dworze – wykorzystujące nowoczesne środki wyrazu dramaty pastoralne z lat 1590 i 1595 niestety, nie zachowały się. Najważniejsza kompozycja, słynna Rappresentazione di anima et di corpo (Rzym, 1600), jest jednym z pierwszych wydanych drukiem przykładów muzyki w stylu recytatywnym.
Lamentacje i responsoria na Wielki Tydzień Cavalieri napisał również dla dworu medycejskiego w 1599 roku. Także i tu kompozytor wykorzystał niezwykle awangardowe środki wyrazu w ustępach solowych, po raz pierwszy w historii stosując basso continuo w muzyce liturgicznej. Ustępy chóralne w 5-głosowym opracowaniu mają w przeważającej części fakturę homofoniczną, podporządkowaną prozodii tekstu.
Łaciński tekst lamentacji tradycyjnie podzielony jest na ustępy uporządkowane według liter alfabetu hebrajskiego. Każda z liter ma swoje opracowanie muzyczne, które dla kontrastu z ustępami łacińskimi kompozytor napisał w dawnym stylu polifonicznym. W programie naszego koncertu znajdują się lamentacje i responsoria przeznaczone na Wielki Czwartek.
Ważne przemiany stylu w końcu wieku XVI zwykle odwracają naszą uwagę od innego zjawiska: przyspieszenia rozwoju muzyki czysto instrumentalnej. Paradoksalnie, w czasach renesansu, okresie burzliwego rozwoju wszystkich rodzin instrumentów, renesansowi instrumentaliści wykonywali prawie wyłącznie muzykę wokalną. Jednym z pierwszych kompozytorów piszących na instrumenty był Florentio Maschera, kompozytor działający w Wenecji, organista i wirtuoz wioli da braccio. Za jedne z najwcześniejszych utworów instrumentalnych uważa się jego 21 canzon wydanych w zbiorze „Il primo libro de Canzoni da sonare a quattro voci” Brescia 1584, które miały jeszcze 4 wydani we Florencji. Jego sinfonia pochodzi ze zbioru „Intermedii e concerti“ (Wenecja 1601) zawierającego muzykę intermediów wykonanych w 1589 podczas zaślubin Ferdynanda Medici z Krystyną Lotaryńską. Sinfonia samego Emilio de'Cavalieri pochodzi z „Rappresentatione di anima et di corpo“.
Tomasz Dobrzański
bilety:
15, 25, 40, 60 zł
5-lecie 10 Tenorów
26 lutego 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
605 204teatr
BN No.4 - Saxophone Colossus Sonny Rollins by Kuba Lechki Jazz Band
25 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 210muzyka
Wojtek Cugowski - “Nie Czekaj na Znak”
25 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 327muzyka
CHINY - Legenda Chińskiego Smoka
25 lutego 2024 - 11:00 | KUP-BILET | 40zł 13:00 | KUP-BILET | 40zł
Klub Firlej
ul. Grabiszyńska 56 Wrocław
10 938teatr
Pierwsza niezapomniana trasa koncertowa Alessandro Safina!
25 lutego 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 159zł
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
118 844teatr
[L'amica geniale] na podstawie tetralogii neapolitańskiej Eleny Ferrante
25 lutego 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 35złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
36 994teatr
Dobrze się kłamie - astronomicznie zabawny spektakl o układach międzyludzkich
25 lutego 2024 - 15:00 | KUP-BILET | 130zł 17:30 | KUP-BILET | 130złjest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
1 797 212teatr
Natalia Nykiel 24.02.24 - Wrocław / Zaklęte Rewiry
24 lutego 2024 - 19:00
Zaklęte Rewiry
Krakowska 100 Wrocław
4 698muzyka
MAMMA MIA! - południe z muzyką filmową
24 lutego 2024 - 12:00, 15:00, 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 616muzyka
Szkło kontaktowe Live and Touch - W Trasie!
24 lutego 2024 - 16:00/19
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
129 916teatr
Prime Orchestra - Film Sympho Show
24 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
126 793teatr
Adeama Walkowiak Soul Night
23 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 529muzyka
Grand Royal Orchestra & Soliści | Największe przeboje lat 70’ i 80’ Symfonicznie!
23 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
35 566teatr
Golden Hits of 80' Symfonicznie | Orkiestra & Soliści
23 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
14 857teatr
Krystian Ochman | Wrocław | A2
23 lutego 2024 - 18:30jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
16 105teatr
35th Anniversary tour
23 lutego 2024 - 19:00
Klub Muzyczny LIVERPOOL
ul. Świdnicka 37 Wrocław
17 823muzyka
WHITNEY HOUSTON NIGHT w Starym Klasztorze!
23 lutego 2024 - 19:30jest więcej terminów
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
22 096teatr