KONCERT MUZYKI DAWNEJ
Ars Cantus
- 27 marca 2007, wtorek» 19:00
Ars Cantus
Ars Cantus:
- Monika Wieczorkowska — sopran
- Piotr Olech — alt
- Maciej Gocman — tenor
- Piotr Karpeta — bas
- Tomasz Dobrzański — flet prosty
- Marek Nahajowski — flet prosty
- Paweł Zalewski — wiola da gamba
- Kazimierz Pyzik — wiola da gamba
- Ewa Prawucka — pozytyw
Program:
Lamentationes Hieremiae Prophetae
Ars Cantus
Wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska.
Ars Cantus wystąpił na festiwalach w Polsce, na koncertach we Włoszech, w Belgii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i w Austrii. W 2004r. Koncert zespołu był transmitowany ze Studia S1 do krajów EBU (Europejskiej Unii Nadawców Radiowych i Telewizyjnych).
Podczas XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie Ars Cantus otrzymał nagrodę za „największą indywidualność artystyczną”.
W 2003 r. ukazała się płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną 2003.
Dwa lata później w 2005 r. wydano płytę „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. Obie płyty nominowano do nagrody „Fryderyk”.
W 2006 r. w ręce melomanów trafiła kolejna płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich”. W lutym 2007 płytę nominowano do nagrody Fryderyk' 2006.
Tomasz Dobrzański
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem PierreAndré Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze.
Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej, prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.
Przedsięwzięcia teatralno-muzyczne florenckiego dworu medycejskiego były pod koniec XVI wieku terenem pierwszych prób stworzenia sztuki w „stile rappresentativo“, posługującej się nowymi środkami wyrazu. Najważniejszym z nich był, oparty na zasadach antycznych recytatywny styl śpiewu. Jako zarządca uroczystości dworskich działał tu Emilio de' Cavalieri głównie jako organizator, ale także jako kompozytor, a nawet choreograf. Będąc „nobile dilettante“ Cavalieri interesował się wszelkimi dziedzinami sztuki. Kolekcjonował dzieła sztuk plastycznych, zajmował się budownictwem instrumentów, projektując organy enharmoniczne. Działalnością kompozytorską zajmował się w zasadzie marginalnie, jednak mimo to jego twórczość ma wielkie znaczenie w historii muzyki. Uważa się, że w swych awangardowych próbach kompozytorskich Cavalieri wyprzedzał Cacciniego. Dwie jego kompozycje napisane w czasie działalności na dworze – wykorzystujące nowoczesne środki wyrazu dramaty pastoralne z lat 1590 i 1595 niestety, nie zachowały się. Najważniejsza kompozycja, słynna Rappresentazione di anima et di corpo (Rzym, 1600), jest jednym z pierwszych wydanych drukiem przykładów muzyki w stylu recytatywnym.
Lamentacje i responsoria na Wielki Tydzień Cavalieri napisał również dla dworu medycejskiego w 1599 roku. Także i tu kompozytor wykorzystał niezwykle awangardowe środki wyrazu w ustępach solowych, po raz pierwszy w historii stosując basso continuo w muzyce liturgicznej. Ustępy chóralne w 5-głosowym opracowaniu mają w przeważającej części fakturę homofoniczną, podporządkowaną prozodii tekstu.
Łaciński tekst lamentacji tradycyjnie podzielony jest na ustępy uporządkowane według liter alfabetu hebrajskiego. Każda z liter ma swoje opracowanie muzyczne, które dla kontrastu z ustępami łacińskimi kompozytor napisał w dawnym stylu polifonicznym. W programie naszego koncertu znajdują się lamentacje i responsoria przeznaczone na Wielki Czwartek.
Ważne przemiany stylu w końcu wieku XVI zwykle odwracają naszą uwagę od innego zjawiska: przyspieszenia rozwoju muzyki czysto instrumentalnej. Paradoksalnie, w czasach renesansu, okresie burzliwego rozwoju wszystkich rodzin instrumentów, renesansowi instrumentaliści wykonywali prawie wyłącznie muzykę wokalną. Jednym z pierwszych kompozytorów piszących na instrumenty był Florentio Maschera, kompozytor działający w Wenecji, organista i wirtuoz wioli da braccio. Za jedne z najwcześniejszych utworów instrumentalnych uważa się jego 21 canzon wydanych w zbiorze „Il primo libro de Canzoni da sonare a quattro voci” Brescia 1584, które miały jeszcze 4 wydani we Florencji. Jego sinfonia pochodzi ze zbioru „Intermedii e concerti“ (Wenecja 1601) zawierającego muzykę intermediów wykonanych w 1589 podczas zaślubin Ferdynanda Medici z Krystyną Lotaryńską. Sinfonia samego Emilio de'Cavalieri pochodzi z „Rappresentatione di anima et di corpo“.
Tomasz Dobrzański
bilety:
15, 25, 40, 60 zł
Nowy program POKAZ MAGI
1 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
1 362 375teatr
Tribute to Ray Charles by Natalia Lubrano
31 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
7 012muzyka
Premiera płyty Katarzyny Kaczorowskiej i Katarzyny Falany „Moszkowski. Taneczne Potpourri”
31 stycznia 2024 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
6 610muzyka
NOWY PROGRAM 2024 SZCZERZE?
31 stycznia 2024 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
176 045teatr
BN No. 3 - Wayne Shorter – Juju by Kuba Lechki Quintet
29 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 648muzyka
BN No. 3 - Wayne Shorter - Juju by Kuba Lechki Quintet
29 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
5 391muzyka
Najsłynniejsze piosenki z filmów, bajek i seriali
29 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
22 047teatr
NAJWIĘKSZE POLSKIE PRZEBOJE
29 stycznia 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocław
269 946teatr
Program KOSMOS BAJKA PROWOKACJA
29 stycznia 2024 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
238 131teatr
Ania Dąbrowska
29 stycznia 2024 - 20:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
163 812muzyka
ANIA DĄBROWSKA // Lublin
29 stycznia 2024 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocławjest więcej miejsc
268 397teatr
Kolędujmy się we Wrocławiu!
28 stycznia 2024 - 19:00
Kościół Najświętszej Maryi Panny Królowej Pokoju
ul. Ojców Oblatów 1 Wrocław
4 592muzyka
Gentelmen’s Jazz & Tomasz Krajewski
28 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 742muzyka
The Best Jazz Standards by Darek Rubinowski Quartet vol. 2
28 stycznia 2024 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 542muzyka
Królowe Polskiej Estrady by Wiktoria Wlaźlik
28 stycznia 2024 - 13:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 535muzyka
Gentelmen's Jazz & Tomasz Krajewski Quartet
28 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
4 324muzyka
The Best Jazz Standards by Darek Rubinowski Quartet vol.2
28 stycznia 2024 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
4 384muzyka