WIECZÓR PIEŚNI
- 24 marca 2007, sobota» 18:00
Urszula Kryger
Urszula Kryger — mezzosopranTomasz Herbut — fortepianJan Stanienda — skrzypceTomasz Strahl — wiolonczela
- marca 2007r. — sobota godz. 18:00 Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
Program:
Louis Spohr
Sześć pieśni niemieckich op. 154Johannes Brahms
Dwie pieśni op. 91 na głos, wiolonczelę i fortepianFranz Schubert
Na rzece D 943Ralph Vaughan-Williams
Wzdłuż pola (Along the field) Osiem pieśni na głos i skrzypce do poezji A. HousmanaDymitr Szostakowicz
Siedem romansów do poezji A. Błoka op. 127 Suita na głos, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
Urszula Kryger
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na wydziałach instrumentalnym w klasie fortepianu i wokalno-aktorskim w klasie J. Pietraszkiewicz. Studia wokalne kontynuowała pod kierunkiem A. Orłowicza w Kopenhadze.
Uczestniczyła w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach muzycznych, a największy rozgłos przyniosły jej I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu oraz Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium.
Jako pierwsza polska śpiewaczka wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni F. Chopina.
Często występuje w dziełach oratoryjnych pod dyrekcją m.in: J. Krenza, J. Semkowa, R. Frühbecka de Burgos, H.-M. Schneidta i sir C. Davisa. Szczególne miejsce w repertuarze artystki zjamują pieśni, w których wykonywaniu towarzyszą jej tak wybitni pianiści jak: H. Höll, C. Spencer, M. Tan i P. Rogé. Artystka dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii.
Tomasz Herbut
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. B. Kawalli. Studia kontynuował w Konserwatorium w Zurychu w mistrzowskiej klasie fortepianu H. Francesch`a oraz w klasie interpretacji pieśni I. Gage'a. Wielokrotnie uczestniczył w kursach mistrzowskich T. Vasary’ego i N. Magaloffa.
Jest laureatem XIX Festiwalu Młodych Solistów w Bordeaux oraz Nagrody Artystycznej Miasta Zurychu. Koncertuje w większości krajów Europy. Dokonał wielu nagrań telewizyjnych i radiowych w Polsce, Niemczech i Szwajcarii. Często koncertuje w Polsce jako solista i kameralista z tak znakomitymi muzykami jak Jadwiga Rappe, Urszula Kryger, czy Kwartet Camerata.
Kieruje klasą fortepianu oraz interpretacji pieśni w Wyższej Szkole Muzycznej w Bernie. Jest jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych; prowadzi również kursy mistrzowskie w Europie i Ameryce.
Jan Stanienda
Ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. K. Jakowicza. Był koncertmistrzem i solistą Polskiej Orkiestry Kameralnej J. Maksymiuka. Laureat wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. N. Paganiniego w Genui, grał z wieloma wybitnymi osobistościami świata muzycznego, jak: sir Y. Menuhin, M. André, M. Petri, W. Wiłkomirska, K. Jakowicz, N. Kennedy, G. Touwron, J. Starker, B. Hendricks, G. Nowak. Koncertował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata z wieloma zespołami. Był koncertmistrzem Sinfonii Varsovii, był kierownikiem artystycznym Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, a obecnie jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Wratislavia.
Artysta dokonał szeregu nagrań dla radia i telewizji w Polsce i Francji, a także firm płytowych: Aperto, Linn Records, Pavane, Kos Records, Dux, Tonpress.
Jest profesorem klasy skrzypiec w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Tomasz Strahl
Najmłodszy profesor sztuk muzycznych w Polsce, absolwent Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. K. Michalika oraz Studium Podyplomowego w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u prof. T. Kühne. Studiował również kameralistykę u K. Jakowicza, z którym występuje od wielu lat. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wykonawczych w m.in. Poznaniu, Warszawie, San Sebastian.
Koncertuje pod batutą najwybitniejszych polskich dyrygentów. Jest stałym gościem renomowanych festiwali. Wykonywał Koncert wiolonczelowy W. Lutosławskiego w obecności kompozytora pod dyrekcją M. J. Błaszczyka. Dokonał polskiego prawykonania II Koncertu wiolonczelowego P. Mossa na Festiwalu „Prawykonania". Z Krzysztofem Jabłońskim współtworzy Chopin Duo. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla PR i TVP, i CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje wiele płyt. Dwukrotnie był nominowany do nagrody Fryderyk, jest również jej laureatem.
Prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii.
Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
Prowadzi klasy wiolonczeli w AM w Warszawie i Łodzi.
Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm (Norymberga, 1778).
Wiek XIX i XX przyniosły tyle wspaniałej literatury kameralnej, że dziś można dobierać programy o różnym muzyczno-poetyckim przesłaniu, ukazując przy tym cienką nić rozwoju związków muzyki i poezji. Ten związek był szczególnie silny w I połowie XIX wieku, kiedy to poezja wyznaczała drogi rozwoju muzyce, głównie w pieśni, kiedy – zdaniem Schumanna – stała się wyrazicielem tego, czego nie da się wyrazić w muzyce. Te przemiany odbywały się za czasów, gdy młody Luis Spohr rozpoczynał właśnie swoją działalność twórczą. Jego pieśni powstałe w 1856 roku do tekstów poetów niemieckich odzwierciedlają ducha tej sztuki z połowy XIX wieku i umiłowanie przyrody. Polowania, codzienne muzykowanie i to, co często pojawia się w poezji i muzyce niemieckiej podkreślanie znaczenia ciszy dla przeżyć poetyckich. Pieśni Spohra podobnie jak opery są mało znane polskiej publiczności, toteż ich wykonanie będzie ważnym akcentem w tegorocznym sezonie.
Znacznie częściej można wysłuchać we Wrocławiu twórczości Brahmsa. Sam kompozytor chętnie i często we Wrocławiu siadał do fortepianu i grywał swoje dzieła wokalno-instrumentalne z wrocławskimi muzykami i śpiewaczkami. Jego „Zwei Gesänge” czyli „Dwa śpiewy” na głos, wiolonczelę i for- tepian do słów Friedricha Rückerta i Emanuela Geibla powstały w 1884 roku. Początkowo przeznaczone były na altówkę, ale wydawcy w porozumieniu z kompozytorem opublikowali opracowaną przez niego partię wiolonczeli. „Śpiewy” powstały po skomponowaniu i wykonaniu III Symfonii kompozytora, zupełnie jak mały oddech po stworzeniu wielkiego dzieła. Jednakże tematyka, rozbudowa i wybór wykonawców noszą kolejne piętno wielkiej sztuki Brahmsa.
Jak mała perełka błyszczy w tym repertuarze mało znana pieśń Schuberta „Auf dem Strom” znaleziona i wykonana już po śmierci wielkiego kompozytora. Dwaj następni twórcy to przedstawiciele muzyki XX wieku, ale z zupełnie innych światów. Pierwszy z nich niezwykle ceniony angielski kompozytor Ralph Vaughan-Williams nigdy nie zaaprobował nowego języka XX wieku. Jego styl bazował na wyrafinowanej muzyce z końca XIX wiek, ale bez żadnych ekstrawagancji. Jego muzyka jest zrozumiała, wyważona, elegancko proporcjonalna i niezbyt nowoczesna. Urzeka przy tym niezwykły spokojem, melodyjnością, piękną kantyleną i w miarę wolnymi tempami.
Pomimo ukazania się nowej wersji monografii Krzysztofa Meyera poświęconej Dymitrowi Szostakowiczowi, nadal pewne aspekty jego życia i twórczości są mało znane. Wciąż nie ma publikacji prezentującej jego pamiętniki, przez wiele lata zakazane, są również braki w korespondencji i komentarzach kompozytora, które byłyby tak ważnym przyczynkiem do poznania jego stylu i osobowości. Szostakowicz pisał wiele pięknych pieśni, żył w czasach, kiedy Rosja była pełna utalentowanych i nieszczęśliwych poetów i co jakiś czas ich wiersze wzruszały go tak bardzo, że pisał pieśni, romanse, śpiewy, zachowując przy tym ducha i urok poezji rosyjskiej przez zastosowania melodycznych intonacji rosyjskich.
Walentyna Węgrzyn
bilety:
15, 25, 40, 60 zł
Tomasz Herbut
Jan Stanienda
Koncert pt. „Zawołajmy wiosnę!”
2 marca 2024 - 11:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
3 915muzyka
Zajęcia dla dzieci z panią Julią
2 marca 2024 - 10:30
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
4 964muzyka
Bitwa o Odrę - Wrocław
2 marca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 40zł
Zaklęte Rewiry
Krakowska 100 Wrocław
12 874teatr
ALTER EGO
2 marca 2024 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
113 594teatr
Piotr Wojtasik Quintet feat. Anna Maria Jopek – koncert
2 marca 2024 - 19:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
6 743muzyka
Najpiękniejsze operetkowe i instrumentalne czardasze oraz tańce węgierskie
2 marca 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Sala Teatralna NOT
Piłsudskiego 74 Wrocław
22 385teatr
Koncert Akademii Młodego Artysty
1 marca 2024 - 17:30
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
5 340muzyka
KONCERT FLAMENCO | XIV Międzynarodowy Festiwal Sztuka łączy Pokolenia Inspiracje Flamenco
1 marca 2024 - 18:30
SALA KONCERTOWA im. Jana Kaczmarka - Radio Wrocław
Karkonoska 10 Wrocław
12 391sztuka
Pull The Wire + Zenek Kupatasa + AntyRefleks / Wrocław / Łącznik
1 marca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 60zł
Klub Łącznik
ul. Tramwajowa 1-3 Wrocław
6 431muzyka
Valentina Vatutina Band
29 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 194muzyka
Valentina Vatutina Band
29 lutego 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 30złjest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
8 020muzyka
Slow Sunset
28 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
8 244muzyka
The O'Reillys and the Paddyhats (support: The Rumpled | Prawda) - Wrocław, 28.02.2024
28 lutego 2024 - 19:00
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
7 477muzyka
Wybuchowe hity zespołu Rammstein z wielowymiarowym brzmieniem Orkiestry Symfonicznej
28 lutego 2024 - 19:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
113 345teatr
Slow Sunset
28 lutego 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 30złjest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
8 654muzyka
Na podstawie dramatu Petera Weissa zatytułowanego Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata
27 lutego 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 50złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
16 860teatr
VIVA Wiedeń - VIVA Broadway Gala Sylwestrowo - Noworoczna
26 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
20 792teatr