INFORMACJA:
KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł
SEBASTIAN RIEDEL & CREE: 30-lecie zespołu w Starym Klasztorze
18 lutego 2024 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
14 464teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" III termin
18 lutego 2024 - 17:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
132 494teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" IV termin
18 lutego 2024 - 20:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
67 154teatr
WIELKA GALA OPERETKOWA JOHANN STRAUSS SHOW I PRZYJACIELE - SOLIŚCI, BALLET & ORCHESTRA
18 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
28 152teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy"
18 lutego 2024 - 17:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
451 672teatr
ABBA I INNI symfonicznie
18 lutego 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 140złjest więcej terminów
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocławjest więcej miejsc
1 056 030teatr
Alan Wilkinson / Paweł Doskocz / Andrew Lisle
17 lutego 2024 - 20:00
OPT Działkowa
ul. Działkowa 15 Wrocław
1 981muzyka
Vertigo Band
17 lutego 2024 - 15:00, 19:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
4 901muzyka
Koncert przy świecach: W krainie muzyki klasycznej
17 lutego 2024 - 17:00
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
2 907muzyka
Koncert przy świecach: Złote lata 70te i 80te - od Queen po Abba
17 lutego 2024 - 19:15
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
2 959muzyka
Zajęcia dla dzieci z panią Julią
17 lutego 2024 - 10:30
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
4 947muzyka
Flamenco
17 lutego 2024 - 19:00
Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu
ul. Braniborska 59 Wrocław
4 945muzyka
Najpiękniejsze miłosne pieśni, arie i duety ze słynnych oper, operetek i musicali
17 lutego 2024 - 18:00
Sala Teatralna NOT
Piłsudskiego 74 Wrocław
10 367teatr
"Musical z elementami stand-upu, spektakl, który mimo swojej dramatyczności jest bardzo krzepiący"
17 lutego 2024 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
12 060teatr
Nizioł gra Janiewicza
17 lutego 2024 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 330muzyka
Vertigo Band
17 lutego 2024 - 15:00/19jest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
3 395muzyka
Bez ikry - Komedia inspirowana nieudanymi randkami
17 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 335teatr