KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł
Classic Jukebox by Paulina Gołębiowska
20 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 516muzyka
Classic Jukebox by Paulina Gołębiowksa
20 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 443muzyka
WARSZAWSKA ORKIESTRA SENTYMENTALNA zagra w Starym Klasztorze!
20 października 2023 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
7 075teatr
Georgijs Osokins i NFM Filharmonia Wrocławska
20 października 2023 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 380muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender" - "Chopin na dwie gitary" - Kupiński Guitar Duo
20 października 2023 - 19:00
Aula Leopoldina UWr.
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
5 576muzyka
Andrzej Poniedzielski - nowa płyta "BA"
20 października 2023 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
10 693teatr
Festiwal "Sounds of Surrender" - Koncert Kupiński Guitar Duo
20 października 2023 - 19:00
Aula Leopoldina
Pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
11 427teatr
Polska Noc Kabaretowa 2023
20 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
986 747teatr
Ethno Jazz Festival: Warszawska Orkiestra Sentymentalna
20 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
112 643muzyka
The Real Gone Tones!
19 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 688muzyka
Anna Wyszkoni – „Oprócz błękitnego nieba”. Tribute to Marek Jackowski – koncert
19 października 2023 - 19:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
3 329muzyka
Przed premierą: Maria Wróbel
19 października 2023 - 18:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
3 302muzyka
DOSTROJENIE – ĆWICZENIA ZE SŁUCHANIA
19 października 2023 - 18:00
Atelier WRO
ul. Kuźnicza 29a Wrocław
3 608muzyka
The Real Gone Tones!
19 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 862muzyka
koncert w 11 rocznicę śmierci Przemysława Gintrowskiego
19 października 2023 - 19:30
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
3 480muzyka
Skolim // Urodziny Króla Latino // X-Demon Wrocław
19 października 2023 - 22:00
X-Demon Wrocław
pl. Wolności 7 Wrocław
3 804muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender" - Tango Nuevo - Omar Massa, bandoneon / Maciej Kułakowski, wiolonczela / Jerzy Chwastyk, gitara
19 października 2023 - 19:00
Synagoga Pod Białym Bocianem Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej
Wlodkowica 7 Wrocław
6 024muzyka