KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł
Piotr Cugowski - Trasa koncertowa "40 i 4"
19 lutego 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
110 285teatr
Best Time Of My Life by Kuba Kęsy
18 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 218muzyka
Polska Potańcówka z Anną Nguyen
18 lutego 2024 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 188muzyka
Weronika Sabatowska & Muzyczne Wspomnienia
18 lutego 2024 - 13:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 166muzyka
Podróż zimowa z dźwiękami harfy
18 lutego 2024 - 11:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
5 690muzyka
ZooEgzotyka!
18 lutego 2024 - 10:00 | KUP-BILET | 10zł
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
30 278teatr
Ladies first: Aga Zaryan śpiewa Polskie Piosenki – koncert
18 lutego 2024 - 18:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
6 982muzyka
SEBASTIAN RIEDEL & CREE: 30-lecie zespołu w Starym Klasztorze
18 lutego 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
14 517teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" III termin
18 lutego 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 100zł
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
133 189teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy" IV termin
18 lutego 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 100zł
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
67 485teatr
WIELKA GALA OPERETKOWA JOHANN STRAUSS SHOW I PRZYJACIELE - SOLIŚCI, BALLET & ORCHESTRA
18 lutego 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 130złjest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
28 215teatr
W programie ''Skąpiec poznawczy"
18 lutego 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 100zł
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
453 363teatr
ABBA I INNI symfonicznie
18 lutego 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 140złjest więcej terminów
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocławjest więcej miejsc
1 058 055teatr
Alan Wilkinson / Paweł Doskocz / Andrew Lisle
17 lutego 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 40.00zł
OPT Działkowa
ul. Działkowa 15 Wrocław
2 005muzyka
Vertigo Band
17 lutego 2024 - 15:00, 19:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
4 928muzyka
Koncert przy świecach: W krainie muzyki klasycznej
17 lutego 2024 - 17:00 | KUP-BILET | 75zł
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
2 936muzyka
Koncert przy świecach: Złote lata 70te i 80te - od Queen po Abba
17 lutego 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 75zł
Oratorium Marianum
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
2 988muzyka