KONCERT SYMFONICZNY
- 20 kwietnia 2007, piątek» 19:00
Jacek Kaspszyk — dyrygentOrkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
piątek — 20 kwietnia 2007, godz. 19:00
Program:
- W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 183
- A. Bruckner - Symfonia nr 4 Es-dur "Romantyczna"
Wśród wczesnych kompozycji symfonicznych Mozarta, Symfonia g-moll KV 183, napisana przez niespełna 18-letniego kompozytora, jest dziełem rzeczywiście wyjątkowym. Po pierwsze wyróżnia ją molowa tonacja; jest to jedna z dwóch symfonii molowych Mozarta, obok wielkiej Symfonii KV 550, na-pisanej także w g-moll. To zastanawiające pokrewieństwo po-woduje, że „mała” Symfonia g-moll traktowana być może jako zapowiedź tamtego dzieła, tak ważnego przecież nie tylko w twórczości Mozarta, ale w całej historii klasyczno- romantycznego symfonizmu. Ale powstanie „małej” Symfonii g-moll zwiastuje przede wszystkim głębszą zmianę stylu kompozytora, jaka dokona się w dojrzałej fazie jego twórczości.
Utwór to niewielkich jeszcze rozmiarów, choć w pełni respektuje cztero- częściowy układ klasycystycznej formy symfonicznej; brzmieniowo skromny, przypominający raczej smyczkową barwę kameralnych divertiment, mimo że przeznaczony na pełny zespół klasycystycznej orkiestry. Pod względem muzycznej formy i faktury wydaje się nader prosty, wyrazisty, oczywisty. Mozart nie przekracza tu konwencjonalnych norm języka muzycznego klasycyzmu, odwołuje się do często powielanych środków i gestów. Jednak ekspresja tej muzyki, jej przekaz estetyczny, od samego początku wzbudza naszą uwagę, zadziwia. Wobec dekoracyjności i wyrazowej powściągliwości stylu galant, powstanie Symfonii g-moll jest dowodem poszukiwań samodzielnej drogi, oryginalności, a przede wszystkim – artystycznej głębi. Tu właśnie zaczyna się proces, który nie tylko do-prowadzi Mozarta do jego indywidualnego języka, wyrażonego w późnych symfoniach, koncertach fortepianowych, sonatach czy operach, ale otworzy przed muzyką epokę romantyzmu - epokę, która sztukę dźwięku traktuje jako mowę uczuć.
Symfonie Antona Brucknera to estetycznie rzecz ujmując prawie ostatnie, obok dzieł Gustawa Mahlera, ogniwo wielkiej romantycznej wędrówki symfonizmu. Ciężar tej tradycji staje się tu nader oczywisty, uzmysłowiony bezpośrednio w muzycznej materii. Można by rzec: przygniatający. W ciągu stulecia symfonia powiększa się i rozwija masywnością swego brzmienia, mocą wyrazu emocjonalnego, przekazem treści. Twórczość Brucknera ma swój znaczący udział w tym procesie, który opisać można jako ruch w stronę tego, co wzniosłe, uroczyste, ekstatyczne. Jego IV symfonia z 1874 roku zyskała przydomek „Romantycznej”. Wydawać się to może o tyle niezrozumiałe, że przecież cała twórczość Brucknera zamyka się w kręgu estetyki romantyzmu. O ściślejszym związku tej symfonii z romantyzmem miałby świadczyć jednak jej kontekst programowy, zapisany w komentarzach odautorskich – nawiązujący do idei przyrody, piękna natury. Czy i w jakim stopniu ów program pozostaje jeszcze dzisiaj dla nas czytelny, wydaje się kwestią nader sporną. Istnieje jednak pewna wyjątkowa cecha, która wyróżnia styl Brucknera na tle innych postaw twórczych romantyzmu i pozwala nazwać jego symfonie „romantycznymi” w szczególnym sensie.
Jego muzyka pozbawiona jest miękkości i wylewności, jakie zwykliśmy wiązać z romantycznym subiektywizmem. Wsparta na hymnicznej melodyce, na chropawej barwie, jest w niezrozumiały sposób ascetyczna i pod-niosła zarazem. Podobnie jak XIX-wieczne malarstwo i archi-tektura, monumentalność muzyki Brucknera przybiera wyraź-nie historyczno-religijny wydźwięk; wydaje się ewokować wielkie obrazy przeszłości. Miara Brucknerowskiej wyobraźni przekracza wymiar człowieka, jest jakby ponadludzka. Być może dlatego, że – jak wiadomo – przeniknięta została głęboką religijnością jej twórcy. Jeśli jednak nawet z jakichś względów odrzucimy związek tej muzyki ze sfera religijną, to i tak pozostanie ona dla nas niezgłębioną tajemnicą, mistycznym, ekstatycznym wyzwaniem, skierowanym do każdego człowieka.
opracowanie Robert Losiak
Jacek Kaspszyk
Pierwszy dyrygent Filharmonii we Wrocławiu. Swoją karierę dyrygencką rozpoczął od zajęcia III miejsca na prestiżowym konkursie im. H. von Karajana w Berlinie, dzięki któremu zaczął obejmować eksponowane stanowiska w renomowanych instytucjach muzycznych. Był kierownikiem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pierwszym dyrygentem londyńskiej Capitol Radio's Wren Orchestra oraz dyrektorem muzycznym i naczelnym Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Jest dyrektorem muzycznym Litewskiej Opery i Baletu w Wilnie. Nieustannie koncertując i prowadząc spektakle operowe zyskał renomę wybitnego dyrygenta.
bilety:
VIP—60zł, N—40zł, U—25zł, W—15zł
I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu
15 grudnia 2023 - 17:00/20jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
956 628teatr
Ceremonia dźwięku, koncert w wibracjach gongów, bębnów i mis
15 grudnia 2023 - 19:00jest więcej terminów
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
16 527teatr
Przed premierą: Aleksandra Jeznach
14 grudnia 2023 - 18:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
5 603muzyka
Vertigo Blues: Blue Christmas with Paulina Gołębiowska Band
14 grudnia 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 457muzyka
Royal Lviv Ballet - DZIADEK DO ORZECHÓW
14 grudnia 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
31 530teatr
Funky Christmas with Wiktoria Wlaźlik
13 grudnia 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 304muzyka
JAZZ BEATLES / Imienowski Jazz Set
13 grudnia 2023 - 19:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
Pawła Włodkowica 5 Wrocław
6 036muzyka
Największe przeboje The Beatles w doskonałych jazzowych aranżacjach! Tego nie można przegapić
13 grudnia 2023 - 19:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
ul. Włodkowica 5 Wrocław
59 306teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Opowieść Wigilijna
11 grudnia 2023 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
678 275teatr
Odrobinę poetycko, odrobinę popularnie - Tomasz Krajewski i Piotr Starzecki
10 grudnia 2023 - 20:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
5 975muzyka
Snowflakes Trio
10 grudnia 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 039muzyka
Christmas Time with Trio Okazjonalne & Tomasz Pruchnicki
10 grudnia 2023 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
9 897muzyka
Christmas Atmosphere by Wiktoria Bińczyk
10 grudnia 2023 - 13:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 130muzyka
48. Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich – Koncert Finałowy
10 grudnia 2023 - 19:00
Kościół Matki Bożej Królowej Pokoju
ul. Ojców Oblatów 1 Wrocław
5 403muzyka
BORIS GILTBURG - CHOPIN RECITALS WROCŁAW
10 grudnia 2023 - 18:30
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
5 832muzyka
Koncert finałowy festiwalu Inspiracje-Interpretacje poświęconego repertuarowi Ewy Demarczyk.
10 grudnia 2023 - 17:00
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
5 872muzyka
Pixar in Concert. 100-lecie Disneya
10 grudnia 2023 - 11:00jest więcej terminów
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
8 788muzyka