RECITAL SKRZYPCOWY
- 21 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Janusz Wawrowski — skrzypceMariusz Rutkowski — fortepian
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
sobota - 21 kwietnia 2007, godz. 18:00
Program:
- J. M. Leclair - Sonata D-dur na skrzypce i fortepian
- L. van Beethoven - Sonata c-moll op.30 nr 2 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / K. Szymanowski - Kaprys op.1 nr 20 na skrzypce i fortepian
- N. Paganini / L. Auer - Kaprys op. 1 nr 24 na skrzypce i fortepian
- M. Ravel - Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
- K. Szymanowski – Romans D-dur op. 23
- H. Wieniawski – Polonez A-dur op. 21
Skrzypce, jak chyba żaden inny instrument w takim stopniu, mają zdolność poruszania się pomiędzy skrajnymi stanami muzyki: brawurą i blaskiem popisu z jednej strony, a skupieniem i głębią poetyckiego wyrazu – z drugiej; pomiędzy wirtuozerią i liryką. Te przeciwstawne tendencje obecne są w muzyce skrzypcowej niezależnie od okresów historycznych, stylów, a także gatunków, w podobny sposób dotyczyć mogą barokowej sonaty, klasycystycznego koncertu czy romantycznej miniatury. Wydaje się, że ekspresyjna zdolność skrzypiec, rozpiętość ich możliwości wyrazowych, jest tą cechą, która zawsze pociągała kompozytorów nawet tak różnych w swej estetyce i zapatrywaniach na rolę muzyki, jak Niccolo Paganini i Ludwig van Beethoven. Wirtuozeria olśniewa i porywa, odwołuje się bardziej do potrzeby ciała – jest popisem technicznej brawury i cielesnej gracji, bawi i uwodzi, choć grozi jej za to grzech powierzchowności i nietrwałości. To co liryczne prze-mawia głębiej i trwalej, jest „mową duszy”. Program recitalu dobrany jest w sposób przemyślany i interesujący; pozwala nam doświadczyć zarówno tego, co popisowe, jaki i tego, co liryczne w muzyce skrzypcowej, pokazując jednocześnie różne jej oblicza historyczne i stylistyczne, bogactwo jej języka od cza-sów baroku – czasu początku wielkiej literatury wiolinistycznej, aż po modernizm XX wieku.
Jean-Marie Leclair był wybitnym skrzypkiem i kompozytorem dojrzałego baroku. Ze względu na swe szczególne zasługi dla muzyki skrzypcowej we Francji, nazywany bywa francuskim Corellim. Uważany jest za założyciela francuskiej szkoły skrzypcowej, a rok 1723 – rok wydania jego pierwszej Księgi sonat na skrzypce i basso continuo, przyjmuje się za datę powstania tej szkoły. Jako autor czterech Ksiąg sonat skrzypcowych uchodzi za najwybitniejszego twórcę francuskiego baroku w zakresie sonaty solowej; pozostawił także zbiory koncertów skrzypcowych i sonat kameralnych. Język muzyczny Leclaira oceniany jest jako doskonała jedność cech stylu włoskiego (liryzm, śpiewność) i francuskiego (bogactwo brzmieniowe, dekoracyjność). Na uznanie zasługuje także zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań w zakresie techniki wiolinistycznej. Dorobek w zakresie literatury skrzypcowej Ludwiga van Beethovena nie jest ilościowo tak obszerny i ustępuje zdecydowanie jego spuściźnie fortepianowej, a także twórczości orkiestrowej i kameralnej. Tym niemniej dziesięć sonat na skrzypce i fortepian, a także wspaniały Koncert D-dur, to dzieła znakomite, prezentujące wszystkie istotne cechy stylu Beethovena, potwierdzające także – co bywa niekiedy kwestionowane – jego wybitny talent liryczno- melodyczny. Sonatę c-moll, porywającą od pierwszych taktów, napisaną z szerokim romantycznym gestem, dramatyczną (zwłaszcza w części I), ale też nadzwyczaj liryczną i delikatną, osadzoną w estetyce klasycyzmu (część II), zestawić można chyba tylko z jego słynną Sonatą A-dur „Kreutzerowską”.
Niccolo Paganini jest postacią nie wymagającą prezentacji w kontekście historii muzyki skrzypcowej. Jednak wartość jego twórczości nierzadko bywa kwestionowana wobec powszechnie cenionego talentu wykonawczego. Muzyka Paganiniego olśniewa do dziś brawurą, komplikacją środków technicznych, ale rzadko wydaje się przekraczać próg wirtuozerii. Cykl Kaprysów op. 1 na skrzypce solo to jeden z najważniejszych zbiorów w dorobku włoskiego mistrza, często poddawany transkrypcjom i opracowaniom, czego dowodem są prezentowane w programie koncertu wersje z fortepianem.
Jedyna w dorobku Maurice'a Ravela Sonata na skrzypce i fortepian, ukończona w 1927 roku, to utwór pełen liryzmu i brzmieniowej delikatności; stanowi wyraźną przeciwwagę wobec popisowej twórczości Paganiniego. Elegancja i powściągliwość języka muzycznego to cechy estetyki Ravela, jednego z najtrudniejszych do określenia twórców pierwszej połowy XX wieku, kompozytora ewidentnie związanego z kul-turą francuską, z właściwym jej subtelnym wyczuciem barwy, dekoracyjnością, ale też mało wyrazistą konstrukcją muzycznej formy.
opracowanie: Robert Losiak
Janusz Wawrowski
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. M. Ławrynowicza, student uniwersytetu muzycznego w Grazu u prof. Y. Klessa.
Jest laureatem czołowych nagród w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje 24 Kaprysy N. Paganiniego w taki sposób, w jaki według Wolfganga Marschnera, wykonuje je tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków.
Zdaniem Konstantego A. Kulki: „...Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”.
Ida Haendel zaś wyraziła swoją opinię, że „...Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Występuje jako solista w salach koncertowych Polski i Europy zbierając przychylne opinie krytyków muzycznych. Jest stypendystą programu Ministra Kultury „Młoda Polska”. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie.
Mariusz Rutkowski
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (fortepian – prof. J. Romaniuk, prof. M. Szralber, kameralistyka – prof. M. Notowska).
Laureat nagród dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych m.in. w Bydgoszczy (1999), Łodzi (2000), Dusznikach Zdroju (2000), Warszawie (2001) i in.
Artysta wiele koncertuje w kraju i za granicą, uczestniczy także w renomowanych festiwalach i kursach muzycznych. Współ-pracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. Występuje z wybitnymi wykonawcami – wokalistami i instrumentalistami. Jako wykładowca warszawskiej Akademii Muzycznej przez wiele lat współpracował z prof. Haliną Słonicką.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji, nagrań płytowych (DUX, Polskie Radio, Acte Prealable).
Zbigniew Wodecki zaśpiewany przez Martynę Cynk-Mikołajewską
22 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
9 633teatr
Koncert Wiedeński z Gwiazdami 2024
22 stycznia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
53 691muzyka
IV Termin! Rafał Pacześ oraz Łukasz "Lotek" Lodkowski
22 stycznia 2024 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
50 152teatr
Boeing Boeing - odlotowa komedia z udziałem gwiazd
22 stycznia 2024 - 17:00/20jest więcej terminów
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
264 481teatr
Gershwin Zaśpiewany przez Katarzynę Mirowską
21 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 314muzyka
Koncert dla dzieci z Basią Piotrowską - Śnieżne piosenki
21 stycznia 2024 - 12:00, 15:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 361muzyka
Gershwin zaśpiewany przez Katarzynę Mirowską
21 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
4 111muzyka
Royal Lviv Ballet - Dziadek do Orzechów
21 stycznia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
31 956teatr
Przeboje okresu międzywojennego z okazji Dnia Babci
21 stycznia 2024 - 18:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
8 159teatr
Someone Like You - The Adele Songbook
21 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
224 958teatr
Flamenco sobotniej nocy | Potańcówka integracyjna
20 stycznia 2024 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
5 011muzyka
SHOW BURLESQUE DANCE LIVE BAND - Sparkling Bubbles - Glass Show
20 stycznia 2024 - 18:00, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 861muzyka
Nowe brzmienie utworów legendarnego barda Włodzimierza Wysockiego
20 stycznia 2024 - 17:00
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
3 134muzyka
najlepsze piosenki o dziewczynach w Starym Klasztorze!
20 stycznia 2024 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
3 409muzyka
Koncert operowo pieśniarski
20 stycznia 2024 - 18:00
Dom Kultury Bakara
Różana 4 Wrocław
6 598muzyka
Piosenka jest dobra na wszystko: Śladami Kabaretu Starszych Panów
19 stycznia 2024 - 20:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
5 765muzyka
Vertigo Swing Orchestra
19 stycznia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 414muzyka