RECITAL FORTEPIANOWY
- 28 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Ewa Pobłocka
Ewa Pobłocka
28.04.2007 — sobota godz. 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
**RECITAL FORTEPIANOWY
Ewa Pobłocka
Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej**
Program:
- J. S. Bach - 15 invencji 3-głosowych
- J. S. Bach - Fantazja chromatyczna i fuga d-moll
- W. A. Mozart - Fantazja d-moll KV 397
- E. Grieg - 6 utworow lirycznych
- F. Chopin - 3 mazurki op. 59
- F. Chopin - Impromptu As-dur op. 29
- F. Chopin - Ballada As-dur op. 47
Omówienie programu:
Program recitalu Ewy Pobłockiej odkrywa przed nami nie tylko różne oblicza estetyczne muzyki fortepianowej, związane z trzema wielkimi muzycznymi epokami: barokiem, klasycyzmem i romantyzmem, ale dotyka też problemu, który przekracza aspekt historyczno-stylistyczny w muzyce i dotyczy samej zasady komponowania – źródeł muzycznej inwencji. Dla-tego też dzisiejszy koncert mógłby zapewne nosić tytuł: „Między ścisłą formą a muzyczną fantazją”, gdyż łączy w sobie i konfrontuje te przeciwstawne idee, jakie od zawsze tkwiły u podstaw procesu muzycznego kształtowania: ideę dyscypliny, reguły, opartej na utrwalonych zasadach języka i muzycznej formy – z ideą twórczej otwartości, swobody, duchem improwizacji. Wybitnym przykładem twórczości, w której te tendencje się wzajemnie ścierają, a jednocześnie dopełniają, jest muzyka Johanna Sebastiana Bacha. Twórczość Bacha wyrasta z tradycji sztuki rozumianej jako umiejętność posługiwania się regułami i kanonami. Stawiana też być może za wzór ścisłości i precyzji kompozytorskiego rzemiosła. Ta cecha stylu Bacha widoczna jest szczególnie na gruncie muzyki klawiszowej i organowej, a jej szczyt wyznacza zapewne gatunek fugi. Odnosi się także do zbioru piętnastu Sinfonii, zwanych też Inwencjami trzygłosowymi. Cykl ten, obok popularnych Inwencji dwugłosowych oraz licznych preludiów i tańców, zamieszczony został w Zeszycie muzycznym Wilhelma Friedemanna Bacha, pisanym przez Johanna Sebastiana dla swego syna w celach dydaktycznych, w latach 1720-1723, podczas pobytu w Koethen. Jest to okres działalności Bacha szczególnie ważny dla jego twórczości instrumentalnej, zwłaszcza klawiszowej, czego zwieńczeniem będzie powstanie pierwszego tomu preludiów i fug „Das Wohltemperierte Klavier”, do których Inwencje stanowią swoiste przygotowanie. Inwencje dwu- i trzy-głosowe zbudowane są na zasadzie polifonicznego traktowania głosów, a więc ich równorzędnego prowadzenia. W większości kom-pozycji ze zbioru Sinfonii podstawę zasady budowy stanowi fuga, nie traktowana jednak w sposób ścisły. Z tego samego okresu twórczości pochodzi przeznaczona również na instrument klawiszowy (ale nie organy) Fantazja chromatyczna i fuga d-moll. Zestawienie obok siebie w postaci dyptyku fantazji i fugi nie jest dla Bacha czymś wyjątkowym, jednak zawsze zdumiewa kontrastem muzycznych zasad kompozytorskich: improwizacji i ścisłości. Oparta na chromatycznym temacie fuga poprzedzona zostaje brawurową fantazją, której figuracyjna melodyka doskonale poddaje się improwizacyjnym przetworzeniom. W fantazji napotykamy Bacha instrumentalistę, wirtuoza muzyki klawiszowej, który swą inwencję twórczą wywodzi z bezpośredniej praktyki dźwiękowych poszukiwań, z żywiołu improwizacji.
W zestawieniu z Fantazją chromatyczną Bacha, fortepianowa Fantazja d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta zdumiewa w inny sposób. Nie jest dziełem tak bezpośrednim, tak żywiołowym, lecz przeciwnie: zaskakująco skupionym, wewnętrznym, powściągliwym w muzycznej narracji, choć o ogromnym ładunku wyrazowym, obcym niemal duchowi klasycyzmu. Fantazyjność muzycznego toku zdaje się polegać w tym wypadku nie tyle na swobodnej grze dźwiękowej improwizacji, lecz na swobodnym ruchu myśli bowiem muzyka ta jest przede wszystkim namysłem, monologiem: tak wiele w niej delikatności, zwolnienia, ciszy.
Idea fantazji, swobody muzycznego myślenia, wydaje się stać u podstaw estetyki romantycznej, choć jest to zapewne tylko jeden z jej aspektów. Fantazyjność w romantyzmie ma co najmniej dwa źródła. Z jednej strony wyrasta z ducha improwizacji, wirtuozerii, która w tej epoce przybiera postać wyodrębniającego się stylu kompozytorskiego i wykonawczego. Tę, powszechnie rozpoznawaną tendencję muzyki romantycznej, potwierdza m.in. impromptu – gatunek swobodnej miniatury o improwizacyjnym charakterze (o czym świadczy sama nazwa), znany szczególnie z twórczości Franza Schuberta i Fryderyka Chopina. W Impromptu As-dur, zabawny, pełen wirtuozowskiego polotu tok muzyczny, wpisuje się w charakterystyczny idiom Chopinowskiego stylu narodowego, wywiedzionego z melodyki ludowej, a najbardziej wyraźnego oczywiście w jego mazurkach.
Element fantazji w muzyce romantyzmu obecny jest także za sprawą jej programowości, związku z treściami poza-muzycznymi, często literackimi. Ten związek stoi u podstaw gatunku ballady instrumentalnej, nawiązującej do bogatej tradycji ballady wokalnej, a ugruntowanej i artystycznie wypracowanej przez Chopina. Cztery ballady Chopina nie mają ściśle programowego kontekstu, jednak ich narracyjny charakter, wyrażony w sposobie kształtowania melodyki, w otwartej zasadzie formy, wydaje się bardzo czytelny. W przypadku utworów lirycznych („Lyrische Stücke”) Edwarda Griega mamy natomiast do czynienia z wyraźniej określonym programowym odniesieniem, zawartym w tytułach jego błyskotliwych i nastrojowych miniatur. Warto bliżej poznać tę wspaniałą i bogatą (10 zeszytów Utworów lirycznych oraz inne zbiory miniatur fortepianowych) część spuścizny wielkiego norweskiego kompozytora, wnoszącej do muzyki romantyzmu głębokie skupienie i namysł, a także niemal impresjonistyczną wrażliwość brzmieniową.
Jakkolwiek głęboko w istotę romantycznej twórczości sięga idea fantazji, improwizacji, programowości, nie oznacza rezygnacji z rygorów formy, z trwałych zasad muzycznego kształtowania. Słuchając Chopina i Griega, nie powinniśmy zapominać, że byli oni przecież spadkobiercami tradycji muzyki klasycyzmu, a także świadkami wielkiego odkrycia i kultu dzieła Johanna Sebastiana Bacha.
/opracowanie:Robert Losiak/
Ewa Pobłocka
Wybitna polska pianistka od 30 lat obecna na estradach koncertowych niemal całego świata.
Zagrała setki recitali i koncertów z udziałem znanych solistów śpiewaków, kameralistów i orkiestr. Występowała w takich salach jak Herkules-Saal w Monachium, Musikhalle w Hamburgu, Auditorio National w Madrycie, Barbican Center i Wigmore Hall w Londynie, Glenn Gould Studio w Toronto, Musikverein w Wiedniu.
Nagrała ponad 30 płyt dla Deutsche Grammophon, Gruner & Jahr, Polskich Nagrań, Victor JVC, Pony Canyon, Conifer Records, KOS Records, BeArtTon, CD ACCORD, z których wiele otrzymało entuzjastyczne oceny krytyków, wyróżnienia i nagrody.
W jej dorobku artystycznym ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna. Współpracowała z: Andrzejem Panufnikiem, Witoldem Lutosławskim, Pawłem Szymańskim i Pawłem Mykietynem, którzy dedykowali jej swoje koncerty fortepianowe. Wykonywała je wielokrotnie w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka Bacha, Chopina, Schuberta, Mozarta i Brahmsa.
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Prowadzi również wykłady i kursy mistrzowskie na Uniwersytetach w Calgary, Nagoya, Royal Academy w Dublinie.
Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Odznaczona została Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
bilety:
VIP—50zł, N—35zł, U—20zł, W—10zł
Wieczór 1001 Nocy | pokazy tańca orientalnego
16 lutego 2024 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
3 683muzyka
Vertigo Swing Orchestra
16 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 036muzyka
WALENTYNKI W FORMATACH | NAJWIĘKSZE PRZEBOJE ZESPOŁU BAJM
16 lutego 2024 - 19:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
4 534muzyka
Relaks z Zen Zone Wrocław
16 lutego 2024 - 19:00
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
4 306muzyka
Wojna Płci | Koncert walentynkowy Sceny pod Regałem
16 lutego 2024 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
4 483muzyka
Piosenki Republiki i Grzegorza Ciechowskiego - W hołdzie mistrzowi
16 lutego 2024 - 19:30
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
9 640teatr
Magnetar
16 lutego 2024 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 198muzyka
Petarda - komedia reżyserii Jerzego Bończaka
16 lutego 2024 - 17:30/20jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
170 694teatr
Recital
16 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
127 814teatr
Hanna Banaszak
16 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
Al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
192 037muzyka
Kuba Stankiewicz Trio - IX URODZINY VERTIGO
15 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 622muzyka
Największe przeboje legendarnej Tiny Turner
15 lutego 2024 - 17:30/20
Teatr Polski
ul. G. Zapolskiej 3 Wrocław
101 190teatr
Mam burdel, nie wyobraźnię!
15 lutego 2024 - 20:00jest więcej terminów
Surowiec Club
Ruska 46A Wrocław
122 081teatr
Morricone Film History
15 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
96 130muzyka
Valentine's Day - Violin Quintet & Kasia Berger
14 lutego 2024 - 18:00, 21:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 708muzyka
Magiczne Walentynki program" NieNaŻarty"
14 lutego 2024 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
9 858teatr
W programie "Spisek przeciwko sobie" -III termin
14 lutego 2024 - 20:00
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
31 132teatr