koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

KÄFIG

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 546 wyświetleń od 15 maja 2007
  • 28 maja 2007, poniedziałek
    » 19:00

TERRAIN VAGUE – DZIKIE POLE

Prezentacja z cyklu NOWE SYTUACJE

Francuzi czarują i wzruszają, nie można tego przegapić! Efektowna choreografia i akrobacje wypełniają scenę przez cały spektakl. Zmysłowa uczta dla oka i ucha, muzyczna i choreograficzna podróż przez różne teatralne style. Terrain Vague – ziemia niczyja, dzikie pole – zamienia się w plac zabaw, gdzie uwagę przykuwa ruch sceniczny, opracowany z nieprawdopodobną wirtuozerią. Do tego niesamowita muzyka z elementami hip- hopu, wzbogacona brzmieniem instrumentów o delikatnych i poetyckich tonach.

Dyrektor artystyczny/Choreografia: Mourad MERZOUKI

Występują:

  • Carima AMAROUCHE
  • Mickaël ARNAUD
  • Rémi AUTECHAUD
  • Kader BELMOKTAR
  • Olivier BOYER
  • Vincent GOMEZ
  • David RODRIGUES
  • David SOUBIES lub Mourad MERZOUKI
  • Jennifer SUIRE

Z ULICY NA SCENĘ W odpowiedzi na walki gangów w latach 70 w Nowym Jorku, narodził się pacyfistyczny ruch kulturowy łączący trzy dyscypliny artystyczne: muzykę, taniec i graffiti. Dziś wielu współczesnych choreografów interesuje się powstałą ćwierć wieku temu w Bronxie dyscypliną artystyczną.

Podczas gdy rap szybko zyskał zainteresowanie mediów, powstające w tym czasie pierwsze choreografie hip-hopowe zajmują wciąż dość marginalne miejsce na choreograficznej mapie Francji, a rosnąca w latach 80 popularność tańca hip-hop traktowana jest jako przejściowa moda. W przeciwieństwie do hip-hopu opartego przede wszystkim na improwizowanej kombinacji figur równie bogatych jak w klasycznym repertuarze, Zachód bardzo silnie przywiązany jest do koncepcji przedstawienia. Czerpiący energię i inspirację ze swojego otoczenia tancerze hip-hopowi nie organizują prób, tylko nieustannie ćwiczą. Poza tym, hip-hop tańczony raczej przy ziemi jest w totalnej opozycji do oderwanego od niej neoklasycznego tańca współczesnego z lat 80.

Jednak hip-hop nie poddał się, samotnie walczył o uznanie udowadniając tym samym, że i bez medialnej popularności ruch ten nieprzerwanie się rozwija. Po 10 latach sytuacja ulega zmianie, tancerze hip-hopowi zaczynają tworzyć własne choreografie i łączyć się w profesjonalne formacje taneczne (Black Blanc Beur, Aktuel Force, Traction). Les Rencontres de la Villette w 1996 r. przyczyniły się do uznania tej dyscypliny jako niezależnej dziedziny artystycznej. Powstają zespoły taneczne zbliżające taniec współczesny hip-hop, choreografowie tacy jak Régis Obadia, Abou Lagraa, Bruno Dizien, Bianca Li czy Zaza Disdier zapraszają do współpracy tancerzy hip-hopowych, którzy sami zaczynają wplatać w hip-hopowe choreografie elementy tańca współczesnego.

Zbliżenie hip-hopu i tańca współczesnego pozwoliło tej dziedzinie zyskać szacunek, a figury odzwierciedlające architekturę przedmieść i ich niestabilną równowagę pomiędzy wertykalnością wysokich bloków i horyzontalnością placów między nimi nabierają wartości pełnoprawnych elementów choreografii. Nawet jeśli mentalność tancerzy baletowych i hiphopowych nie jest taka sama, ich techniczne zdolności są równie wysokie. W przeciwieństwie do baletowej rywalizacji w hip-hopie pomimo licznych zawodów wszyscy wciąż pozostają równi a hierarchia i rywalizacja nie istnieją. Wejście hip-hopu na sceny tańca współczesnego burzy więc ukryte hierarchie w sztuce ruchu, współpraca tancerzy ulicznych z choreografami tańca współczesnego poszerza zbyt zamknięte środowisko, umożliwia wymianę technik i skłania twórców do wyjścia poza ograniczające ich ramy.

Jak zapewnia choreograf Mourad Merzouki, założyciel KÄFIG, jednej z formacji, dzięki którym taniec hip-hop wkroczył na wielkie sceny taneczne, hip-hop to nie tylko ulica i przedmieścia. To dyscyplina artystyczna, która wniosła wiele świeżości do tańca i sama się dzięki niemu wzbogaciła.

MOURAD MERZOUKI
Mourad Merzouki, z pochodzenia Kabyl, urodził się w Lyonie w 1973 r. Już w wieku 7 lat rozpoczyna przygodę ze sztukami walki i cyrkiem. W wieku 15 lat zainteresowanie hip hopem nakierowuje go na taniec. Bardzo szybko decyduje się zająć hip hopowymi środkami wyrazu profesjonalnie. Cały czas konfrontując je jednak z językiem choreograficznym innych artystów tj. Maryse Delente, Jean-François Duroure oraz Josef Nadj. Bogate doświadczenia zachęcają go do realizacji projektów artystycznych łączących hiphop, sztuki sceniczne i widowiskowe co czyni zakładając wraz z innymi tancerzami w 1989r. formację ACCRORAP.W 1994r. formacja ta wystawia „Athina”, która odniosła prawdziwy sukces podczas Biennalede la Danse w Lyonie i w której hip hop ulicy przeniesiono na scenę nie pozbawiając go przy tym tożsamości.

Chcąc rozwijać swoją artystyczną przestrzeń ściśle związaną z jego przeszłością i wrażliwością, Merzouki zakłada w 1996r. własną formację „KÄFIG” (zarabskiego „klatka”). W maju 2004r., Mourad Merzouki otrzymał nagrodę najlepszego młodego choreografa na Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Wolfsburga w Niemczech u boku również nagrodzonych, Sidi Larbi Cherkaoui, Tero Saarinena, Maurice’a Béjart.

bilety:

40 zł i 60 zł

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ