KÄFIG
- 28 maja 2007, poniedziałek» 19:00
Käfig (Francja), Terrain Vague (Dzikie Pole)
TERRAIN VAGUE – DZIKIE POLE
Prezentacja z cyklu NOWE SYTUACJE
Francuzi czarują i wzruszają, nie można tego przegapić! Efektowna choreografia i akrobacje wypełniają scenę przez cały spektakl. Zmysłowa uczta dla oka i ucha, muzyczna i choreograficzna podróż przez różne teatralne style. Terrain Vague – ziemia niczyja, dzikie pole – zamienia się w plac zabaw, gdzie uwagę przykuwa ruch sceniczny, opracowany z nieprawdopodobną wirtuozerią. Do tego niesamowita muzyka z elementami hip- hopu, wzbogacona brzmieniem instrumentów o delikatnych i poetyckich tonach.
Dyrektor artystyczny/Choreografia: Mourad MERZOUKI
Występują:
- Carima AMAROUCHE
- Mickaël ARNAUD
- Rémi AUTECHAUD
- Kader BELMOKTAR
- Olivier BOYER
- Vincent GOMEZ
- David RODRIGUES
- David SOUBIES lub Mourad MERZOUKI
- Jennifer SUIRE
Z ULICY NA SCENĘ W odpowiedzi na walki gangów w latach 70 w Nowym Jorku, narodził się pacyfistyczny ruch kulturowy łączący trzy dyscypliny artystyczne: muzykę, taniec i graffiti. Dziś wielu współczesnych choreografów interesuje się powstałą ćwierć wieku temu w Bronxie dyscypliną artystyczną.
Podczas gdy rap szybko zyskał zainteresowanie mediów, powstające w tym czasie pierwsze choreografie hip-hopowe zajmują wciąż dość marginalne miejsce na choreograficznej mapie Francji, a rosnąca w latach 80 popularność tańca hip-hop traktowana jest jako przejściowa moda. W przeciwieństwie do hip-hopu opartego przede wszystkim na improwizowanej kombinacji figur równie bogatych jak w klasycznym repertuarze, Zachód bardzo silnie przywiązany jest do koncepcji przedstawienia. Czerpiący energię i inspirację ze swojego otoczenia tancerze hip-hopowi nie organizują prób, tylko nieustannie ćwiczą. Poza tym, hip-hop tańczony raczej przy ziemi jest w totalnej opozycji do oderwanego od niej neoklasycznego tańca współczesnego z lat 80.
Jednak hip-hop nie poddał się, samotnie walczył o uznanie udowadniając tym samym, że i bez medialnej popularności ruch ten nieprzerwanie się rozwija. Po 10 latach sytuacja ulega zmianie, tancerze hip-hopowi zaczynają tworzyć własne choreografie i łączyć się w profesjonalne formacje taneczne (Black Blanc Beur, Aktuel Force, Traction). Les Rencontres de la Villette w 1996 r. przyczyniły się do uznania tej dyscypliny jako niezależnej dziedziny artystycznej. Powstają zespoły taneczne zbliżające taniec współczesny hip-hop, choreografowie tacy jak Régis Obadia, Abou Lagraa, Bruno Dizien, Bianca Li czy Zaza Disdier zapraszają do współpracy tancerzy hip-hopowych, którzy sami zaczynają wplatać w hip-hopowe choreografie elementy tańca współczesnego.
Zbliżenie hip-hopu i tańca współczesnego pozwoliło tej dziedzinie zyskać szacunek, a figury odzwierciedlające architekturę przedmieść i ich niestabilną równowagę pomiędzy wertykalnością wysokich bloków i horyzontalnością placów między nimi nabierają wartości pełnoprawnych elementów choreografii. Nawet jeśli mentalność tancerzy baletowych i hiphopowych nie jest taka sama, ich techniczne zdolności są równie wysokie. W przeciwieństwie do baletowej rywalizacji w hip-hopie pomimo licznych zawodów wszyscy wciąż pozostają równi a hierarchia i rywalizacja nie istnieją. Wejście hip-hopu na sceny tańca współczesnego burzy więc ukryte hierarchie w sztuce ruchu, współpraca tancerzy ulicznych z choreografami tańca współczesnego poszerza zbyt zamknięte środowisko, umożliwia wymianę technik i skłania twórców do wyjścia poza ograniczające ich ramy.
Jak zapewnia choreograf Mourad Merzouki, założyciel KÄFIG, jednej z formacji, dzięki którym taniec hip-hop wkroczył na wielkie sceny taneczne, hip-hop to nie tylko ulica i przedmieścia. To dyscyplina artystyczna, która wniosła wiele świeżości do tańca i sama się dzięki niemu wzbogaciła.
MOURAD MERZOUKI
Mourad Merzouki, z pochodzenia Kabyl, urodził się w Lyonie w 1973 r. Już w wieku 7 lat rozpoczyna przygodę ze sztukami walki i cyrkiem. W wieku 15 lat
zainteresowanie hip hopem nakierowuje go na taniec. Bardzo szybko decyduje
się zająć hip hopowymi środkami wyrazu profesjonalnie. Cały czas
konfrontując je jednak z językiem choreograficznym innych artystów tj. Maryse Delente, Jean-François Duroure oraz Josef Nadj. Bogate doświadczenia
zachęcają go do realizacji projektów artystycznych łączących hiphop,
sztuki sceniczne i widowiskowe co czyni zakładając wraz z innymi tancerzami
w 1989r. formację ACCRORAP.W 1994r. formacja ta wystawia „Athina”, która odniosła prawdziwy sukces podczas Biennalede la Danse w Lyonie i w której hip hop ulicy przeniesiono na scenę nie pozbawiając go przy tym
tożsamości.
Chcąc rozwijać swoją artystyczną przestrzeń ściśle związaną z jego przeszłością i wrażliwością, Merzouki zakłada w 1996r. własną formację „KÄFIG” (zarabskiego „klatka”). W maju 2004r., Mourad Merzouki otrzymał nagrodę najlepszego młodego choreografa na Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Wolfsburga w Niemczech u boku również nagrodzonych, Sidi Larbi Cherkaoui, Tero Saarinena, Maurice’a Béjart.
bilety:
40 zł i 60 zł
Käfig (Francja), Terrain Vague (Dzikie Pole)
Käfig (Francja), Terrain Vague (Dzikie Pole)
Widzialne | Niewidzialne Tour
11 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
48 668teatr
" Królowa. Baśń podwórkowa z inspiracji Królową śniegu" H.Ch.Andersena reż. Artur Borkowski
10 lutego 2024 - 17:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Pantomimy
aleja Dębowa 16 Wrocław
10 068teatr
Czeczot | Gorczyca | Kumorek | Korcz | Pesta
10 lutego 2024 - 16:00/18
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
30 034teatr
Co można zdradzić rodzinie?
10 lutego 2024 - 16:00/19jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
633 785teatr
GUNS N 'ROSES TRIBUTE SHOW by Hollywood Roses
9 lutego 2024 - 20:00
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
14 083teatr
Najlepszy Rock'owy Show w Polsce! Metallica, AC/DC, Iron Maiden, Queen, Prince, Nirvana, Guns N'Roses, Deep Purple, Europe, Nightwish, Faith No More w symfonicznych opracowaniach.
9 lutego 2024 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
150 450teatr
Opowieść o tęsknocie za bezwarunkową miłością
7 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
70 341teatr
Jezioro łabędzie
7 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
100 081teatr
"Kierowca kończy kurs w pobliżu - rozmowy z taxi" feat. Karolina Pańczyk i Maciej Pawłowski
6 lutego 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 604teatr
Jezioro Łabędzie
6 lutego 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
104 247teatr
Warsztaty improwizacji scenicznej dla początkujących!
5 lutego 2024 - 18:00
Centrum Kultury i Edukacji Bakara
Różana 4 Wrocław
4 186teatr
Prawda - komedia w reżyserii Wojciecha Malajkata
5 lutego 2024 - 17:30/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
456 088teatr
TRASA KONCERTOWA ZESPOŁU TRUBADURZY
5 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
675 313teatr
DUETY i jam - Wieczór Akademii Improwizacji
4 lutego 2024 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
4 311teatr
Słuchowisko najbardziej pikantnych erotyków polskich z ognistym tanecznym Show
4 lutego 2024 - 18:00
Sala Teatralna NOT
Piłsudskiego 74 Wrocław
6 031teatr
Tirza - imponująca i niepokojąca powieść, w której pisarz stawia nas przed lustrem
4 lutego 2024 - 18:30jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
7 629teatr
IMPART DZIECIOM: spektakl „Złodziej Czasu”
4 lutego 2024 - 12:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
8 231teatr