koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

Troja

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 748 wyświetleń od 15 maja 2007
  • od: 17 lipca 2007, wtorek
    do: 14 października 2007, niedziela

Sen Henryka Schliemanna

wernisaż: 17 lipca 2007

Pierwsza w Polsce wystawa zabytków z mitycznej Troi.

Prezentowana wystawa jest wydarzeniem wyjątkowym. To pierwsza w dziejach polskiej archeologii ekspozycja zabytków z Troi, które są częścią europejskiego dziedzictwa kulturowego. Jej organizatorem jest Muzeum Prehistorii i Archeologii Wczesnohistorycznej w Berlinie i Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie, przy współpracy Muzeum Miejskiego Wrocławia. Znaczenie organizacji wystawy w Polsce doceniły władze obu państw w osobach Premiera Rzeczypospolitej Polskiej oraz Kanclerza Niemiec, pani Angeli Merkel, którzy objęli wystawę swym honorowym patronatem.

Ekspozycja “Troja Sen Henryka Schliemanna” to wybór ponad trzystu pięćdziesięciu zabytków przechowywanych w berlińskim muzeum. Na szczególna uwagę zasługuje replika słynnego ”Skarbu Priama”, który liczył sobie niemal dziewięć tysięcy przedmiotów ze złota i srebra, elektronu i miedzi, należących do króla Troi, Priama. Oryginał skarbu Schliemann podarował Muzeum Starożytności w Berlinie, skąd w 1945 roku wywiozła go armia sowiecka. Do 1993 roku uważany był za zaginiony. Tymczasem przechowywany był w tajnym magazynie w Rosji. Dopiero w 1996 r. wystawiono skarb w Muzeum Puszkina w Moskwie. O prawo do niego spierają się nadal Rosja, Niemcy i Turcja. Oprócz repliki “skarbu Priama” na wystawie będzie można obejrzeć kopię pośmiertnej maski, zwanej maską Agamemnona, ceramiczne naczynia o nietypowych, antropomorficznych kształtach, a także figurki bóstw oraz narzędzia i broń wykonane z krzemienia, kamienia, brązu i żelaza. Wystawa obejmuje również zabytki, które trafiły po wojnie do Państwowego Muzeum Archeologicznego ze zbiorów Erazma Majewskiego. Są to kopie i oryginały fragmentów naczyń trojańskich. Dwie gabloty prezentują także prasę polską z XIX wieku opisującą wykopaliska w Troi. Wystawie towarzyszy bogata ikonografia oraz obszerny katalog wydany przez Państwowe Muzeum Archeologiczne, zawierający artykuły o życiu Henryka Schliemanna wraz z omówieniem badań Troi.

Mit trojański stał się fundamentem zachodniej cywilizacji. Niemal każdy z nas fascynował się przecież losami bohaterów wojny trojańskiej, opisanymi w “Iliadzie” i “Odysei”, lub poznał jej historię podczas lektury mitów greckich. Często nie uświadamiamy sobie nawet, jak wiele istniejących dziś w kulturze europejskiej sformułowań o określonym znaczeniu, występujących we wszystkich językach świata, wywodzi się z dzieła Homera. To na podstawie tych poematów zadomowiły się w naszej kulturze takie określenia, jak pięta Achillesa, sąd Parysa, koń trojański jako symbol podstępu, czy wreszcie Trojan - jeden z najbardziej złośliwych wirusów komputerowych. Pamięć o wydarzeniach z Troi przetrwała tysiące lat, do dziś inspirując malarzy, rzeźbiarzy, poetów i twórców filmu na całym świecie. Eposy Homera pobudziły także wyobraźnię Henryka Schliemanna, niemieckiego kupca i archeologa-amatora, i zachęciły go do rozkopania wzgórza, które według niego kryło ruiny mitycznej Troi. Dzięki wyjątkowej pasji i determinacji odnalazł on jeden z najwspanialszych skarbów zapomnianego świata.

Troja została przez Schliemanna odkryta w 1870 r. W ciagu dwudziestu lat badań prowadzonych na wzgórzu Hisarlik odkopał on pozostałości aż dziewięciu wybudowanych tu kolejno miast (od 3000 p.n.e. po IV w. n.e.), niszczonych przez pożary, wojny i trzęsienia ziemi. Dziś przyjmuje się, że pozostałości fortyfikacji oznaczone jako Troja VIIa (choć niektórzy uważają, że chodzi tu raczej o warstwę Troja VI) można z największym prawdopodobieństwem wiązać ze zdarzeniami wojennymi przedstawionymi w “Iliadzie”, a sam gród został zburzony przez Achajów około 1200 r. p.n.e. Wiemy też, że schliemannowski "skarb Priama" i odpowiadająca mu II warstwa osadnicza Troi są o ponad 1000 lat starsze od wydarzeń opisywanych przez Homera.

Zabytki prezentowane na naszej wystawie pochodzą zarówno z najstarszych nawarstwień Troi, datowanych na wczesny okres epoki brązu, jak i z okresu hellenistycznego. W trakcie wykopalisk Schliemann, poza wspomnianym skarbem, znalazł także inne zespoły złotych i srebrnych ozdób, ukryte niegdyś m.in. pod podłogami domów. Ich repliki znajdą się na ekspozycji. Na wystawie zobaczyć będzie można także przedmioty związane z codziennym życiem mieszkańców Troi: naczynia gliniane, narzędzia brązowe i kamienne, figurki antropomorficzne, marmurową stelle z inskrypcjami.. “Troja. Sen Henryka Schliemanna” to jednak ekspozycja poświęcona nie tylko samym zabytkom. Jej drugim bohaterem jest sam Schliemann i jego niezwykła pasja badawcza, która pozwoliła na dokonanie odkryć będących do dziś symbolem archeologii europejskiej.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ