koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu

Ctrl C, Ctrl V

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 353 wyświetleń od 29 maja 2007
  • od: 14 czerwca 2007, czwartek
    do: 28 czerwca 2007, czwartek

Maciej Kasperski

wernisaż: 14 czerwca 2007, godz. 18:00

Tytuł wystawy jest bezpośrednim nawiązaniem do dwóch popularnych skrótów klawiszowych stosowanych w większości programów komputerowych: Ctrl C, Ctrl V (kopiuj, wklej). Prosty gest ręki pozwala w nieskomplikowany sposób skopiować i powtórzyć wybraną informację cyfrową nieskończoną ilość razy. Co w takim razie jest oryginalne, pierwowzór czy kopia? Jaki rodzaj związku łączy przedmiot skopiowany z pierwowzorem?

Na wystawie zostaną zaprezentowane trzy grupy obiektów ceramicznych: Triplex System, Formy Nieużyteczne oraz SVC / HVC. Każda z nich odnosi się do kwestii powtarzalności (kształtu, idei lub gestu). Rytm, powtórzenia, nawiązują do maszynowej reprodukcji. Tytuły poszczególnych prac kojarzą się z technicznym zapisem pewnego procesu czy receptury.

Jednocześnie miękkie, organiczne kształty sugerują dopasowanie do ciała człowieka, przez co oddziaływają one na zmysły, w szczególności na wzrok i dotyk. Chciałbym aby prace te były traktowane jak abstrakcyjne przedmioty użytkowe, które nie dystansują się od odbiorcy a otwierają się, pozwalają na dotyk – jak bliskiej osoby. Zestawienie cielesności z mechaniczną powtarzalnością zbliżają te prace z szeroko rozumianym pojęciem użyteczności, kojarzącej się z cywilizacją, kulturą materialną. Użyteczność lub jej brak są dla mnie punktem wyjścia do estetycznej analizy formy.

Już przez samo zaprzeczenie użyteczności, podejmowana jest pewna gra rozgrywająca się pomiędzy artystą a odbiorcą. W popularnym rozumieniu, użytecznym jest przedmiot, który można w jakiś sposób wykorzystać dla jakiegokolwiek celu. Użyteczność wiąże się z konkretną czynnością, która określa jej funkcję. Przedmiot użyteczny – przy jednej czynności, staje się bezużyteczny przy innej. Często określając przedmiot mówimy, że albo jest użyteczny albo bezużyteczny, co też jest jego podstawową cechą wartościującą. Decyzja „patrzeć czy używać” należy również do odbiorcy.

Jeśli miałbym nazwać czy określić w kilku słowach swoją twórczość, użyłbym sformułowania: postindustrialny, cyberużyteczny, racjonalny ekspresjonizm. Postindustrialny czyli poprzemysłowy, cyberużyteczny czyli oparty na użyteczności technicznej, racjonalny czyli intelektualny, ekspresjonistyczny bo dążący do wyrazistego i dynamicznego wyrażenia siebie.

Maciej Kasperski

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ