KONCERT SYMFONICZNY
- 18 czerwca 2007, poniedziałek» 19:00
Młodzieżowa Orkiestra z Chicago
wykonawcy:
- Allen Tinkham — dyrygent
- Młodzieżowa Orkiestra z Chicago
program:
- L. van Beethoven - Uwertura Coriolan op. 62
- S. Barber - Adagio na orkiestrę smyczkową
- P. Hindemith - Symfoniczne metamorfozy
- J. Brahms - Symfonia nr 1 c-moll op. 68
Allen Tinkham
Dyrektor muzyczny Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w Chicago (Chicago Youth Symphony Orchestra, CYSO) od 2001 roku. Wspólnie koncertują w Sali koncertowej chicagowskiej orkiestry i Grant Park w nowojorskim Carnegie Hall, a także w Pradze, Budapeszcie, Eisenstadt i Wiedniu. Pod jego dyrekcją CYSO dwukrotnie zdobyła ASCAP nagrodę w zakresie wykonań muzyki współczesnej.
Przed objęciem posady w Chicago, przez dwa sezony terminował jako dyrygent Oregon Symphony Orchestra. Kolejne zajęcia obejmowały symfoników z Dubuque, Kansas City, ST. Louis, a także międzystanowe festiwale na Florydzie, w Maryland, Rohde Island i Nowym Jorku.
Jest absolwentem Eastman School of Music i Uniwersytetu w Michigan, a swoje wykształcenie uzupełniał także w Aspen, Waszyngtonie, Kijowie i Florencji.
Chicago Youth Symphony Orchestra (CYSO)
Znany również za granicą zespół złożony z najbardziej zaawansowanych licealistów rejonu Chicago. Każdy sezon orkiestry obejmuje jesienny i wiosenny koncert we własnej Sali, koncerty wyjazdowe na przedmieściach Chicago, a także koncerty edukacyjne. W 2005 roku zespół wystąpił jako jedyny reprezentant Ilinioi na dorocznym przeglądzie Midwest Band and Orchestra Clinic w Chicago. Sezon CYSO obejmuje także warsztaty i kursy mistrzowskie. Obecnie zespół odświeżył swój repertuar i zaprezentuje go międzynarodowej trasie koncertowej w czerwcu 2007.
Musiało upłynąć sporo czasu nim wiedeńska publiczność mogła usłyszeć I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. W młodości szczupły i jasnooki blondyn, na portretach najczęściej przedstawiany z bujną białą brodą, długimi siwymi włosami i w workowatym ubraniu. Choć urodził się w epoce „naporu i gniewu”, to uważany jest za kontynuatora twórczości Ludwika van Beethovena, o którym wspominał: „Nawet nie wiecie, jak ten typ mnie prześladuje”. W swojej twórczości dawał wyraz przywiązaniu do tradycji, które wyrażało się w kontynuowaniu barokowych i klasycznych form oraz wzorców.
Twórca I Symfonii długo musiał czekać, by jego kompozycje zostały wydane. Ale już w 1853 roku (w Neue Zeitschrift für Musik) Robert Schumann obwieścił pojawienie się młodego geniusza muzyki niemieckiej. Wielkie poruszenie wśród środowiska muzycznego wywarła właśnie wspomniana Symfonia c-moll Brahmsa. Edward Hanslik, wiedeński krytyk muzyczny wypowiadał się po wysłuchaniu kompozycji: „Na podstawie tego dzieła, jeżeli już nie wcześniej musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo z Beethovenem”. Choć zwana zamiennie „symfonicznym testamentem” lub „X Symfonią”, bezsprzecznie posiada głębszą, romantyczną uczuciowość, o czym świadczą słowa Klary Schumann (żony Roberta Schumanna): „Proszę Cię opublikuj szybko tę symfonię, gdyż wszyscy tęsknimy za nią i sprzykrzyło nam się już wytężanie wszystkich sił, aby pochwycić wreszcie te ukochane, nieuchwytne melodie”. Warto było czekać blisko 15 lat, by usłyszeć tak doskonałe brzmienie instrumentów, w idealnej (bez żadnego skrępowania) formie symfonicznej. W czterech częściach bowiem usłyszymy bogatą paletę emocji, smutku, melancholii, tajemniczości, by w końcowym Finale skrzypce mogły przynieść radosną i tryumfalną nowinę dźwiękami pieśni, tak podobnej do „Ody do radości” z IX Symfonii Beethovena. Witold Lutosławski po wysłuchaniu dzieła Brahmsa mówił: „Czuję się kompletnie wyczerpany, tak gęsty jest ładunek zawartych w niej [Symfonii] muzycznych treści”. Warto przypomnieć, że również we Wrocławiu w 1897 r., mieliśmy zaszczyt gościć Brahmsa na jednym z wykonań Symfonii, o którym kompozytor wyrażał się nader pozytywnie.
Jednym z następców twórczości Johannesa Brahmsa, prekursora neobaroku i neoklasycyzmu, jest kompozytor pochodzenia amerykańskiego Samuel Barber. Choć należy do pokolenia XX wieku, to uważany jest za przedstawiciela muzyki tradycyjnej. Wykorzystaną przewagę środków neoromantycznych oraz liryczność melodii usłyszymy w dzisiejszym Adagio na smyczki. Pierwotnie przeznaczone na Kwartet smyczkowy w 1936 roku zostało opracowane przez Barbera na orkiestrę smyczkową. Jest to utwór nastrojowy, w którego pierwszych taktach pojawiają się delikatne dźwięki tematu I skrzypiec, który kolejno podejmują kolejne grupy instrumentów smyczkowych. Stopniowo narastające brzmienie osiąga kulminację w tutti, by ponownie powrócić do łagodnej gry I violino. Istotnie, ze względów estetycznych oraz interesujących walorów brzmieniowych, dzieło to cieszy się uznaniem wśród publiczności na całym świecie.
„Muzyka porusza zarówno intelektualną, jak i emocjonalną sferę naszego umysłu” tak twierdził Paul Hindemith artysta wyjątkowo wszechstronny, nie tylko w zakresie twórczości kompozytorskiej. Obdarzony niezwykłą inwencją twórczą jest również przedstawicielem „nowej muzyki XX wieku”. Jego wyrafinowany neoklasycyzm woła o przejrzystość brzmienia, które odnajdziemy w czteroczęściowych Symfonicznych metamorfozach. Idea skomponowania dzieła opartego na temacie z opery Carla Marii von Webera powstała u tancerza i twórcy baletu symfonicznego Léonide Massine.
W skomponowanym w 1943 roku czteroczęściowym utwórze, usłyszeć można przeplatające się elementy taneczne z dynamicznym ruchem motorycznym. Szczególną uwagę przykuwa wspaniale i barwnie poprowadzona w drugiej części (Turandot) polifonia z zachwycającą lekkością instrumentów dętych oraz Marsz, w którym usłyszymy dialog pomiędzy stylem romantycznym i ekspresyjną muzyką filmową.
/ opracowanie: Aleksandra Małkiewicz /
bilety:
VIP—50zł, N—35zł, U—20zł, W—10zł
Adam Van Bendler z nowym programem "Zło konieczne"
17 grudnia 2023 - 20:00jest więcej terminów
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
1 922 752teatr
SHOW BURLESQUE DANCE & LIVE BAND - Christmas Pearls
16 grudnia 2023 - 18:00, 21:30
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 794muzyka
Poranek Familijny | Bajkowe Mikołajki
16 grudnia 2023 - 11:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
5 746muzyka
Poranek Familijny | Bajkowe Mikołajki
16 grudnia 2023 - 11:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
5 824muzyka
Koncert świąteczny uczniów mgr Małgorzaty Kotas
16 grudnia 2023 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
4 646muzyka
Joga i bębny
16 grudnia 2023 - 11:00
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
6 035muzyka
BOOZE & GLORY zagrają we Wrocławiu!
16 grudnia 2023 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
7 058muzyka
Mistrzowska farsa Robina Hawdona pełna znakomitych kreacji.
16 grudnia 2023 - 17:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
2 858 649teatr
Amerykańska podróż
15 grudnia 2023 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
6 823muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
15 grudnia 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
82 160muzyka
Pop Opera - od opery do musicalu
15 grudnia 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
65 600teatr
Kabaret Hrabi - "Lubię to"
15 grudnia 2023 - 19:00
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
45 601teatr
I że Cię nie opuszczę aż do śmiechu
15 grudnia 2023 - 17:00/20jest więcej terminów
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocławjest więcej miejsc
973 116teatr
Ceremonia dźwięku, koncert w wibracjach gongów, bębnów i mis
15 grudnia 2023 - 19:00jest więcej terminów
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
16 851teatr
Przed premierą: Aleksandra Jeznach
14 grudnia 2023 - 18:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
5 731muzyka
Vertigo Blues: Blue Christmas with Paulina Gołębiowska Band
14 grudnia 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
10 582muzyka
Royal Lviv Ballet - DZIADEK DO ORZECHÓW
14 grudnia 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
32 351teatr