koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Secesja Lwowa i Kresów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 482 wyświetleń od 2 lipca 2007
  • od: 27 lipca 2007, piątek
    do: 26 sierpnia 2007, niedziela

Fotografie Zdzisława J. Zielińskiego

wernisaż: 27 lipca 2007 o godzinie 17:00

Na wystawie "Secesja Lwowa i Kresów" znajdzie się sto czterdzieści czarno- białych i kolorowych fotografii, wykonanych przez pochodzącego z Lwowa, wrocławskiego fotografia Zdzisława J. Zielińskiego.

Są to przede wszystkim portrety lwowskiej, krakowskiej i tarnopolskiej architektury secesyjnej: zdjęcia charakterystycznych dla tego stylu ornamentów, detali architektonicznych oraz elementów miejskiego pejzażu, jak latarnie lub pokrywy studzienek kanalizacyjnych.

Zdzisław J. Zieliński podróżuje do rodzinnego Lwowa od wielu lat. Zaprezentowane w Arsenale zdjęcia to efekt jego ostatnich wędrówek.

Secesja – słowo od autora

„Secesja była żywiołowym buntem przeciw ciasnemu gorsetowi eklektyzmu, który ograniczał inwencję artysty poprzez bezduszne powielanie starych, historycznych stylów. Stworzyła nową, fantazyjnie bogatą linię ornamentu, obecną nie tylko w architekturze, ale i w grafice książkowej, biżuterii, szkle, ceramice, tkaninie i stolarce. Prowadziło to do estetyki codzienności, z nobilitacją pozornie banalnych motywów roślinnych (nenufary, nasturcje) i zoomorficznych (ważki, ćmy, sowy, pawie).

Weszła głęboko w literaturę, dramat, muzykę, psychologię i filozofię. Posługiwała się nowym tworzywem: żelazobetonem, stalą konstrukcyjną i szkłem architektonicznym. Stała się ostatnim stylem, który wyrażał się oryginalnej i zdecydowanie. Szczególnie w swej bogatej, bliskiej człowiekowi szacie dekoracyjnej. W swych kaprysach i ekstazie była tez bardzo kobieca – coś w rodzaju hołdu, złożonego piękniejszej połowie rodzaju przez tę drugą.

Secesja lwowska powstała przeszło sto lat temu. Została liczącym się ogniwem w zjawisku Młodej Polski, bowiem to właśnie ona była artystyczną afirmacją młodzieńczej fantazji i wyobraźni (Jugendstil). Ze względu na określone warunki kulturowe, społeczne i polityczne galicyjskiego tygla narodowościowego, płynęła kilkoma nurtami. Polska znalazła swój odpowiednik w stylu zakopiańskim, ukraińska w huculskim, a była także żydowska. I to wszystko przy importowanej klasyce secesji wiedeńskiej, berlińskiej i praskiej.

W tej specyficznej sytuacji wytworzyły się tu pewne jej cechy charakterystyczne, nigdzie poza tym nie spotykane. A więc: bogate fryzy ceramiczne – jednobarwne i figuralne – zdobiące attyki budynków i przestrzenie międzyokienne. Na nich fantazje roślinne, a w monochromatycznych kafle zielone, turkusowe, miedziano – fioletowe, spajane zwykle pozłocistymi guzami.

Przy wzajemnych wpływach kulturowych ich dalekim echem mogą być wzory spotykane w Rumunii (Oradea) i na Węgrzech (Szeged).

Drugim takim wyróżnikiem są wspaniałe kute bramy wejściowe i wyjezdne. Rozkwitają tu one całym fantazyjnym bogactwem geometrycznym i botanicznym.

Secesja nie trwała długo – około 20 lat. Jak młodość. Jak wielu młodym istotom kres jej położyła pierwsza wielka katastrofa na miarę światową – Wielka Wojna. Była z natury zjawiskiem efemerycznym: zbyt piękna, żeby długo trwać. Odeszła młodo, jak inni wybrańcy bogów. Teraz się czasem odradza.”

Zdzisław J. Zieliński urodził się we Lwowie w 1929 roku. Od 1945 mieszka we Wrocławiu. Tutaj ukończył medycynę weterynaryjną i tu – jeszcze na studiach – zaczął się bliżej interesować fotografią. We Wrocławiu tez ukazały się jego pierwsze fotogramy wystawowe, a także pierwsza wystawa indywidualna.

Od tego czasu opublikował wiele zdjęć w prasie, w książkach oraz na wystawach międzynarodowych (95) i krajowych. Były nagrody, były i medale (Złoty na Satyrykonie). Zajmował się krytyką i publicystyką fotograficzną. Międzynarodowa Federacja Sztuki Fotograficznej (AFIAP) nadała mu tytuł Artiste FIAP.

Opublikował nową technikę szlachetną – cuprochrom. Założył też Towarzystwo Miłośników Lwowa. Wśród 45-ciu wystaw indywidualnych, sześć poświęcił właśnie temu miastu i Kresom. Jest autorem pierwszej powojennej wystawy o Lwowie, prezentowanej w lipcu 1981 roku, na kilka miesięcy przed wybuchem stanu wojennego, we wrocławskiej galerii BWA. Obecna wystawa stanowi sto szóstą ekspozycję indywidualną artysty.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ