koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Wieczory w Arsenale

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 647 wyświetleń od 13 lipca 2007

Lidia Grzanka-Urbaniak – wiolonczela, Jarosław Pietrzak - skrzypce, Orkiestra Kameralna WRATISLAVIA, Jan Stanienda

**Koncerty, „Orawa” i tańce z Rumunii

Finałowy wieczór festiwalu został zaplanowany szczególnie atrakcyjnie. Spodoba się zarówno miłośnikom wirtuozerii jak i amatorom folkloru. W niedzielę o godz. 20 na dziedzińcu Arsenału zabrzmią „Rumuńskie tańce ludowe” Bartóka, Koncerty Haydna i Boccheriniego oraz „Orawa” Kilara.

**

Uczestnicy „Wieczorów w Arsenale” będą mieli okazję usłyszeć zarówno znane kompozycje, jak i te, które nie są jeszcze w Polsce zbyt często wykonywane. Do pierwszego nurtu należeć będą utwory w których inspiracją dla twórców był folklor. „Rumuńskie tańce ludowe” Bartóka, początkowo napisane w wersji na fortepian, potem zinstrumentowane, były pierwszą kompozycją orkiestrową, która przyniosła jednemu z najwybitniejszych twórców XX wieku sukces finansowy. Cykl tworzą tańce pochodzące z różnych regionów Rumunii: Mezöszabad („Taniec z tyczką”), Egres („Taniec z paskiem”; „Tupany”), Bisztra („Taniec rogu”), Belényes i Nyágra (dwa „Tańce szybkie”). Odnajdziemy w nich zarówno utwory skoczne, jak i nostalgiczne w charakterze, rumuńskie polki oraz miniatury kojarzące się swym kolorytem z modalnością melodii cygańskich, czy kapelą klezmerską.

Kolejnym dziełem inspirowanym ludową sztuką dźwięków, zaprezentowanym w Arsenale, będzie „Orawa” na 15 instrumentów smyczkowych, znanego polskiego kompozytora Wojciecha Kilara. Jak pisał autor: „Jest to właściwie utwór na zwielokrotnioną kapelę [...]”. Choć Kilar nie zastosował w nim dokładnych cytatów z folkloru, słuchacze z pewnością odnajdą w „Orawie” to, co kojarzy się każdemu z atmosferą gór i grą górali – zmienność barw rytmów, nastrojów, wariantowanie, majestat i siłę.

Nurt koncertowy finałowego wieczoru reprezentować będą dwa utwory. Pierwszy z nich – Koncert wiolonczelowy G-dur G.480 Luigi Boccheriniego (włoskiego kompozytora tworzącego w XVIII wieku) wykona, wraz z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod dyrekcją Jana Staniendy, wrocławska wiolonczelistka Lidia Grzanka-Urbaniak. Warto pamiętać, że Boccherini za życia znany i ceniony w niemal całej Europie, był twórcą m.in. niezwykle interesujących koncertów wiolonczelowych, które przez szereg lat muzykolodzy badali pod kątem ich autorstwa. Ostatnio przyjmuje się, że przynajmniej dwa z nich: G-dur i B-dur to utwory Boccheriniego. Są one wymagające zarówno pod względem technicznym, jak i wyrazowym, dlatego zmierzyć się z nimi powinni tylko dojrzali wykonawcy.

Arsenał warto odwiedzić w niedzielę również po to, by poznać rzadko wykonywany w Polsce Koncert skrzypcowy G-dur Hob. VIIa:4 Josepha Haydna. Twórca ten, kojarzony głównie z kameralistyką i licznymi symfoniami, w zakresie wiolinistyki pozostawał przez szereg lat w cieniu utworów genialnego Wolfganga Amadeusa Mozarta. Dopiero w XX wieku, dobie poszukiwań mniej znanych kompozycji, odkryto i nagrano koncerty skrzypcowe Haydna. Jeden z nich usłyszymy na finałowym wieczorze w interpretacji utalentowanego skrzypka Jarosława Pietrzaka – solisty i koncertmistrza Orkiestry Kameralnej Wratislavia.

Program:

B. Bartok - Rumuńskie tańce ludowe
J. Haydn - Koncert skrzypcowy G-dur Hob. VIIa:4
L. Boccherini - Koncert wiolonczelowy G-dur G.480
W. Kilar - Orawa

)

bilety:

normalny 25, ulgowy 20

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ