koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu

Darmo-wino

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 712 wyświetleń od 23 października 2007
  • od: 12 grudnia 2007, środa
    do: 27 stycznia 2008, niedziela

A. Wajda

wernisaż: 12 grudnia 2007, godz. 18:00

Nowa wystawa "Darmo-wino" Antka Wajdy, artysty znanego dotychczas z kąśliwych karykaturalnych rysunków (wrocławski dodatek Gazety Wyborczej), komentujących polską rzeczywistość oraz futerkowych kolaży, portretujących mentalne matryce współczesności.

Tematyka aktualnego projektu Wajdy oscyluje wokół problemu polskiej emigracji zarobkowej oraz stanu świadomości młodej inteligencji poszukującej przestrzeni dla własnej energii w obrębie poszerzonej Unii Europejskiej. Wystawie będącej paradokumentem z pobytu A. Wajdy w Wielkiej Brytanii (Banbury) i pracy w fabryce zderzaków towarzyszyć będzie subiektywny katalog-powieść w stylistyce foto-komiksu.

Kuratorem projektu jest Paweł Jarodzki (BWA Wrocław).

"Antoni Wajda, zwany dalej A. Wajda, jest absolwentem wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już na studiach dał się poznać jako oryginalny i bardzo aktywny artysta. Po opuszczeniu murów uczelni brał udział w wielu wystawach a jego żywa kreska i cięte poczucie humoru zostały docenione przez Gazetę Wyborczą, która we wrocławskim wydaniu zamieszcza co miesiąc rysunkowe komentarze naszej rzeczywistości jego autorstwa.

Aż tu nagle nagle, z zupełnie niewiadomych powodów A. Wajda postanawia zasilić swoją osobą falę polskich emigrantów zalewającą Wyspy Brytyjskie.

Czy jedzie tam aby pracować w renomowanym wydawnictwie? A może zamierza wystawiać w najlepszych galeriach i robić międzynarodową karierę artystyczną? Niestety nie.

Nie staje się jednym z tych, o których piszą z zachwytem gazety w kraju. Staje się jednym z tych o, których nikt nie pisze. Staje się przedstawicielem przemilczanej większości, która pracuje w fabrykach, wykonując takie czynności, których żaden Brytyjczyk nie chce się podjąć.

A. Wajda podjął pracę w fabryce zderzaków samochodowych w miejscowości Banbury.

Dlaczego tak postąpił? Czy kierował się tytułem gombrowiczowskiego dzieła o zdarzeniach na pewnym brygu? Czy może brak wiary we własne możliwości, słaba znajomość języka angielskiego i ogólna polska nieśmiałość, tak wnikliwie opisana przez Mrożka w „Monizie Clavier”, nim powodowały?

Co w ogóle pchnęło dużą grupę naszych rodaków do pracy poniżej swojego wykształcenia i możliwości w odległych krajach, gdy tu przecież Ojczyzna w potrzebie i brakuje już rąk do pracy?

Wystawa i towarzysząca jej książka starają się na te pytania odpowiedzieć. Są one swego rodzaju zapisem podróży, pobytu w Anglii i powrotu młodego polskiego artysty. Akcja dzieje się jednak w rzeczywistości onirycznej, jest kroniką bardzo osobistą, przypominającą raczej komiks dla dorosłych niż rzeczywistą analizę aktualnych problemów naszego społeczeństwa i jego emigrantów. Jest to jednak najprawdopodobniej pierwsza w dziedzinie sztuki, a może też jedna z nielicznych w ogóle, prób opisania tego zjawiska.

Podsumowując można powiedzieć, że A. Wajda zawsze w swojej twórczości dotykał najżywotniejszych problemów narodu polskiego i tak też postąpił w tym wypadku."

Paweł Jarodzki, kurator wystawy

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ