DANIEL SEPEC
- 9 lutego 2008, sobota» 18:00
DANIEL SEPEC
Festiwal Muzyka Dawna Persona Grata
Berlin i okolice
Projekt 2/2008
Wykonawcy:
- Daniel Sepec (Niemcy) - skrzypce
- orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori w składzie:
- skrzypce: Aureliusz Goliński, Marta Mamulska, Ewa Golińska, Martyna Pastuszka, Anna Nowak, Adam Pastuszka
- altówka: Dymitr Olszewski
- wiolonczela: Mime Yamihiro
- kontrabas: Stanisław Smołka
- klawesyn: Joanna Boślak - Górniok
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Kunst der Fuge, Contrapunctus I
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Sinfonia F-dur (Falck 67)
Vivace, Andante, Allegro
Johann Sebastian Bach
Koncert D-dur na troje skrzypiec, smyczki i basso continuo
(rekonstrukcja na podstwie koncertu na trzy klawesyny BWV 1064)
Allegro, Adagio, Allegro
Johann Sebastian Bach
Kunst der Fuge, Contrapunctus III
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)
Hamburg Sinfonia nr 5 h-moll, Wq. 182
Allegretto, Larghetto, Presto
Johann Gottlieb Graun (1703-1771)
Koncert skrzypcowy A-dur
Johann Sebastian Bach
Kunst der Fuge, Contrapunctus VI „Stylo Francese”
Daniel Sepec
Jest jednym z najwszechstronniejszych skrzypków europejskich. Repertuar jaki
wykonuje sięga od baroku (Sonaty Różańcowe Heinricha Bibera) przez muzykę
romantyczną (sonaty skrzypcowe Beethovena, dokonane wspólnie z Andreasem
Staierem) do współczesnej – kwartety Bartoka.
Grał pod batutą m.in. Thomasa Hengelbrocka, Christophera Hogwooda, Daniela Hardinga, Fransa Brüggena, Trevora Pinnocka, Philipp Herreweghe.
Od 1993 jest liderem i solistą Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, lecz zapraszany jest również do współpracy przez inne orkiestry - Chamber Orchestra of Europe, Camerata Accademica Salzburg, Academy of Ancient Music, Orchestre des Champs-Elysées, Ensemble Oriol Berlin, Wiener Akademie i Camerata Bern.
W 2003 stworzył trio, w skład którego wchodzą Andreas Staier – pianoforte i Jean-Guihen Queyras – wiolonczela. Trio koncertuje w całej Europie, wykonując klasyczny repertuar wiedeński. Niedawno dokonali swojego pierwszego nagrania dla Harmonia Mundi.
W 2004 Daniel Sepec, Antje Weithaas, Tabea Zimmermann i Jean-Guihen Queyras stworzyli kwartet Arcanto, którego pierwsza płyta wydana w 2006 r. zawiera 5. i 6. kwartet smyczkowy Béli Bartoka. Jest również liderem Balthasar- Neumann-Ensemble.
Arte dei Suonatori
należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach
dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą
najczęściej i najregularniej. Dzięki systematycznej, intensywnej pracy oraz dzięki artystycznym kontaktom z najwybitniejszymi muzykami europejskimi,
amerykańskimi i japońskimi orkiestra wypracowała swój własny,
indywidualny styl wykonawczy, charakteryzujący się pięknym brzmieniem,
żywiołową, a jednocześnie głęboką ekspresją oraz łatwością w przyswajaniu sobie różnych muzycznych stylów i idiomów estetycznych. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest
jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich
lat. Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem
międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej
(Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique,
Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema
Porami Roku” A.Vivaldiego. W roku 2007 zespół dokonał rejestracji
kompletu 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records). Orkiestra Arte
dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna
- persona grata”, „Muzyka w Raju” (Paradyż), „Festiwal Trzech
Baroków” (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun” (Poznań),
Festiwal Haendlowski (Toruń). Za swoją działalność otrzymała „Medale
Młodej Sztuki” oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody
kulturalnej „Pegaza” oraz kilkukrotnie do „Paszportów” tygodnika
„Polityka”. W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową
Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania.
Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White i Aline Zylberajch, Magali Léger i Rachel Podger.
O programie:
Czy praktyka wykonawcza muzyki dawnej ma jakiś wpływ na wykonywanie muzyki w ogóle? Czy wielkie zespoły symfoniczne czegoś nauczyły się od małych orkiestr barokowych? Czy całe to barokowe zmieszanie zmieniło coś w świadomości muzyków, którzy muzyką dawną się na codzień nie zajmują? To temat na poważną rozprawę opartą na bogatym materiale badawczym. Nie ulega bowiem najmniejszej wątpliwości, że po II wojnie światowej, a szczególnie od połowy lat sześćdziesiątych w estetyce gry na większości instrumentów nastąpiły dające się zauważyć zmiany. Czy zmiany te były wynikiem zabiegów świadomych, czy pojawiły się jako swego rodzaju praktyczna reakcja na zmieniającego się „ducha epoki” trudno powiedzieć. Na pewno zbiegło się tutaj wiele czynników. Muzycy są dzisiaj znacznie lepiej przygotowani do swojego zawodu pod względem technicznym i kondycyjnym. Małe dzieci wycinają kaprysy Paganiniego jakby grały „wlazłkotka”, a koncert Beethovena, Brahmsa czy Szostakowicza w wykonaniu kilunastolatka to dzisiaj raczej norma, niż wyjątek od reguły. Znacznie gorzej rzecz wygląda ze świadomością estetyczną, o muzycznej filozofii już nie wspominając. Debussy grany takim samym dźwiękiem co Schubert, długie pasaże, w których kilkadziesiąt kolejnych dźwięków niczym się od siebie nie różni, frazy, po których nie można rozpoznać, czy kończą się kropką, przecinkiem, znakiem zapytania, czy może wykrzyknikiem. To nie jest początek kolejnej jeremiady nad upadkiem muzyki w naszych czasach, to po prostu opis tego, co przeważa, czego jest najwięcej.
Jest więc doskonały materiał wyjściowy w postaci kandydatów na supermuzyków i pewna bezradność wobec tego, co z tym tak wcześnie uruchomionym potencjałem zrobić. Właśnie w tej sprawie muzyka dawna przychodzi ze swoimi radami i doświadczeniem. Nawet jeśli muzyk nie chce uczyć się dawnych technik, nie chce przyswoić sobie elementów dawnego stylu, otrzymuje mądrą radę, by nie grał wszystkie tak samo, by poszukiwał różnorodności, by widział w muzyce instrument komunikowania coraz to nowych treści, które ujawnią się w wyniku delikatnie innego posłużenia się smyczkiem, dzięki świadomie, a nie mechanicznie, zastosowanej ornamentacji itd.
W tym procesie szczególna rola liderów i przewodników przypada muzykom, którzy funkcjonują udanie zarówno w świecie instrumentów dawnych, jak i w świecie instrumentów współczesnych. Daniel Sepec jest jednym z tych, którym wychodzi to najlepiej.
Cezary Zych
Wilhelm Friedemann Bach, Carl Philipp Emanuel Bach – starszy i młodszy syn Jana Sebastiana. Johann Gottlieb Graun – nauczyciel Wilhelma Friedemanna Bacha, a berliński znajomy oraz muzyczny konkurent Carla Philippa Emanuela Bacha na dworze króla Prus.
Tak przedstawiają się pokrótce najważniejsze koneksje kompozytorów, których utwory zabrzmią na naszym koncercie. Wszyscy oni bez wątpienia dobrze się znali. Jednakże koneksje artystyczne twórczości wymienionych muzyków są już mniej oczywiste.
Można w uproszczeniu powiedzieć, że muzyka i epoka uosabiana przez Jana Sebastiana była dla pozostałych negatywnym punktem odniesienia. Każdy z nich, kiedy siadał przy klawikordzie czy klawesynie i brał do ręki pióro, starał się wyprzeć z pamięci zasady kontrapunktu i schematy generałbasu. Oto nadchodziły nowe czasy, które też wymagały (nie tylko od filozofów) nowego języka opisu rzeczywistości i uwikłanego w nią człowieka. Posłuchajmy więc: muzyczny sentymentalizm i wytworny styl galant z jednej strony, a Kunst der Fuge z drugiej. Może ten muzyczny dialog epok przemówi do nas jakimś nowym, niespodziewanym znaczeniem?
Szymon Małecki
DANIEL SEPEC
Music of Buena Vista by The Cuban Latin Jazz
29 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 489muzyka
Melodie serca - popołudnie z balladami w wykonaniu Weroniki Sabatowskiej
29 października 2023 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 373muzyka
Świat Disney'a - Natalia Szczypuła & Neon String Quartet
29 października 2023 - 13:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 280muzyka
SPIĘTY - koncert z nową płytą w Starym Klasztorze!
29 października 2023 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
5 516muzyka
hype-art group prezentuje: Piotr Zola Szulowski - program 'Twój ruch'
29 października 2023 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
40 700teatr
Tribute to...
29 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocławjest więcej miejsc
331 899teatr
Halloween Concert with Anna Nguyen & Band
28 października 2023 - 16:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
5 048muzyka
DINA YOFFE - CHOPIN RECITALS WROCŁAW
28 października 2023 - 18:30
Oratorium Marianum UW
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
5 496muzyka
Metallica symfonicznie
28 października 2023 - 19:30
A2 Centrum Koncertowe
ul. Góralska 5 Wrocław
282 730teatr
Halloween Party with Anna Nguyen Scary Band
28 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
12 728teatr
DEZERTER
28 października 2023 - 20:00
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
190 497muzyka
Halloween Party | Silent Disco!
27 października 2023 - 22:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
5 028muzyka
Funk & Soul by Gene Stovall
27 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
4 927muzyka
Za Horyzontem i W stronę portu!
27 października 2023 - 19:30
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
4 616muzyka
Funk & Soul by Gene Stovall
27 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
5 968muzyka
Requiem
27 października 2023 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 649muzyka
MTV Unplugged Last Call
27 października 2023 - 17:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
29 372teatr