koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Spektakl studentów PWST

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 849 wyświetleń od 22 kwietnia 2008
  • 9 maja 2008, piątek
    » 19:00

EGZAMIN

Przedstawiamy Państwu kilkanaście piosenek przygotowanych w PWST we Wrocławiu,w trakcie pracy nad przedmiotem Piosenka, w ramach dwóch semestrów. Zobaczą Państwo dwie różne prace, dwa różne sposoby myślenia o piosence, dwie różne stylistyki. Jako pierwsze pojawią się utwory reprezentujące dwudziestolecie międzywojenne. To piosenki popularne w kabaretach i miejskich teatrzykach, o których wartości decydowała często ich wartość jako towaru mającego przynieść zysk finansowy. Emanują więc silnie humorem, sentymentalizmem czy seksualnością – tym wszystkim co łatwo było sprzedać szerokiej publiczności, która wtedy częściej niż przed telewizorem siedziała w teatrach i kabaretach. Piosenki te, pisane często w formie rozbudowanych opowieści czy scenek obyczajowych, obliczane były na efekt – miały wzruszać, bawić i ekscytować. Ich integralną część stanowiło mistrzostwo wykonania. Sposób ich kompozycji i warstwa literacka (choć często z konieczności nie najwyższych lotów) – musiały być znakomitym materiałem dla aktorów, którzy dzięki nim popisywali się swoim kunsztem aktorskim. Piosenki te do dziś są znakomitym materiałem dydaktycznym. Ich domeną jest nienaganna konstrukcja narracji, wewnętrzny porządek, logiczne rozwiązania dramatyczne i dyscyplina konstruowania postaci scenicznych, czyli to wszystko co dzisiaj zeszło na plan drugi oddając pierwszeństwo rytmowi, sile wyrazu, ekscentryczności czy prowokacji. W drugiej części pokazu zobaczą Państwo kilka piosenek z autorstwa Nicka Cave'a ze słynnego albumu Ballady morderców. Materiał ten to fascynujące studium kondycji współczesnego człowieka uwikłanego w przemoc otaczającej go cywilizacji. Poprzez opowieść o ciemnej stronie ludzkiej psychiki Nick Cave pozwala nam obserwować i odczuwać (nie zawsze rozumieć) wewnętrzny stan jaźni wielkomiejskich społeczeństw. To świat ludzi wykluczonych, wyobcowanych, wewnętrznie zgwałconych, zranionych, chorych, upadłych i przestraszonych do takiego stopnia, że obrazem tego lęku staje się agresja i obłęd. To świat bez Boga, bez rodziny, bez bliskości i bez współczucia. Świat, w którym wygrywa tylko siła a przemoc jest jedynym uznanym prawem. Nick Cave opowiada o obszarze ludzkiej aktywności kryjącym się podstępnie za kolorowymi szyldami reklam zachęcających do kupna taniego kredytu. To opowieść o tych, którzy nie mają czym tego kredytu spłacić. Fakt, że piosenki dwudziestolecia międzywojennego zestawione są w jednym pokazie z Balladami morderców jest dziełem przypadku i wszelkie dodatkowe sensy jakie mogą wyniknąć z takiego połączenia nie są zamierzone. Jednak wierzę, że to połączenie przeciwieństw - naiwnego z mądrym, pogodnego z mrocznym, zwróconego na zewnątrz ze zwróconym do wewnątrz może dać efekt ciekawy i nieoczekiwany.

Wojciech Kościelniak

bilety:

20PLN

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ