koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu

KUJ JAZZ 2023 - TATVAMASI, CONFUSION PROJECT

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 3 173 wyświetleń od 17 marca 2023
  • 25 marca 2023, sobota
    » 18:00

#

KUJA JAZZ - to nazwa koncertu dwóch wyjątkowych formacji jazzowych w Brzeskim Centrum Kultury i Historii "WAHADŁO" w Brześciu Kujawskim.

W 2012 roku na muzycznej mapie Lublina objawiła się niezwykła formacja - Tatvamasi. I było to mocne wejście. Wydana wówczas EP-ka to petarda o nieco surrealistycznym tytule Peleton zachwianych rowerzystów. A potem jak u Hitchcocka, napięcie już tylko rosło. Debiutancki album Parts of the entirety z 2013 roku, od razu narobił sporego zamieszania nie tylko na polskiej scenie muzycznej. Dostrzeżeni i docenieni, dostąpili nobilitacji nagrywając swój debiut w amerykańskiej wytwórni Cuneiform Records. Cuneiform ma kultowy
status wśród fanów rocka progresywnego i awangardowego, będąc jednocześnie kustoszem dokonań słynnej Sceny Canterbury. Europejskiej trasie Tatvamasi towarzyszyły liczne i pozytywne recenzje prasowe. O wyjątkowości grupy decyduje słowiańska wrażliwość jej frontmana (współtworzył folkową Orkiestrę Świętego Mikołaja i Anię z Zielonego Wzgórza) przefiltrowana przez progresywno-jazzrockową narrację, wzbogacona o elementy awangardy, free jazzu i free impro. Żonglując konwencjami, improwizując, tworzą własne puzzle inspirując się niewątpliwie wspomnianą Sceną Canterbury (Soft Machine, Gong), krautrockiem (Amon Düll II, Can) i nowojorską Sceną Downtown. Z Anglikami z Canterbury łączy ich luz, poczucie humoru i absurdu oraz brak zadęcia, z krautrockiem - surowa, podziemna energia i pulsacja, natomiast ze Sceną Downtown awangarda (minimalizm, sonoryzm) i etniczne inspiracje (folkor słowiański, żydowski oraz arabskie skale). Tatvamasi to eklektyzm: jazzowa wolność improwizacji, rockowa wrażliwość podkręcana czarnym bluesem i psychodelią, funkowa swoboda i radość grania oraz folkowy romantyzm - ten misz masz, pozornie szalony i chaotyczny, jest jednocześnie, precyzyjny, przemyślany i urzekająco melodyjny. A dalej w życiu zespołu wydarzyło się tak wiele, że należy to nieco uporządkować. Muzycy dzięki swojej wrażliwości, dużemu poczuciu humoru i dystansu do siebie posiadają niezwykłą łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi wykonawcami poznanymi podczas tras koncertowych. Zaowocowało to tym, ze na każdej następnej płycie pojawiają się muzyczni goście. Słuchając nagrań z kolejnych krążków i towarzyszących im koncertów od razu czuje się między nimi artystyczną chemię i nadawanie na tej samej fali. To porozumienie pozwala na dużą swobodę w improwizacji, na poszukiwanie nowych muzycznych rozwiązań i przełamywanie barier stylistycznych. Drugą płytę House of words zespół wydał w 2015 roku w Requiem Records. Jest to rejestracja koncertu z maja 2014
roku, który odbył się na podwórku Domu Słów w ramach lubelskiego Miasta Poezji (gościnnie zagrał wówczas na trąbce Janek Michalec - utalentowany instrumentalista lubelskiej sceny muzyki improwizowanej). Trzeci album to Dyliżans siedmiu wydany w 2016 r. przez Audio Cave, na którym oprócz Janka Michalca wystąpili Vasco Trilla - kataloński perkusista i Yedo Gibson - brazylijski saksofonista. Czwarty krążek Amor fati, który ukazał się w 2017 roku nakładem Obuh Records jest bardzo udanym flirtem z muzyką poważną, oczywiście w progresywno-jazzrockowym wydaniu. Na płycie wystąpiło trio skrzypcowe klasycznie wykształconych muzyków (Anna Witkowska i Michał Ostrowski - skrzypce oraz Małgorzata Pietroń - wiolonczela), a także pojawił się Wojcek Czern (Bruel & Kjaer Beat Oscillator 1022) – szef Obuha. Najnowsza, piąta płyta Tatvamasi to album Haldur Bildur wydany przez Audio Cave, na którym ponownie pojawiły się skrzypce Anny Witkowskiej i wiolonczela Małgorzaty Pietroń oraz trąbka Janka Michalca. Od samego początku z Tatvamasi współpracują trzy osoby odpowiedzialne za szeroko pojętą stronę wizualną. Ten artystyczno-koleżeński kolektyw swoją plastyczną oprawą doskonale wpisuje się w muzyczny przekaz zespołu. I tak fotografią zajmuje się Marcin Sudziński - barwna postać lubelskiego życia artystycznego, z zawodu pszczelarz, licencjonowany animator i menadżer kultury, z zamiłowania fotograf, okazjonalnie muzyk i autor piosenek. Oprawę wizualną koncertów tworzy Maria Porzyc - absolwentka Liceum Plastycznego w Lublinie oraz Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, autorka ponad 30 realizacji, od monodramów po teatr muzyczny i operę (współpracuje m.in. z Pawłem Passinim i zespołem neTTheatre, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Instytutem Teatralnym i Muzeum Polin). Autorem okładek płyt i plakatów Tatvamasi jest Rafał Kucharczuk - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (wydział Grafiki, pracownia Ilustracji Zygmunta Januszewskiego), Polsko - Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie (wydział Multimedia,
pracownia Pawła Nowaka) oraz Warszawskiej Akademii Fotografii (wydział Fotografii, pracownia Multimediów Katarzyny Majak), twórca okładek książek, płyt, ilustracji w czasopismach, Web designu, animacji i komunikacji wizualnych. Do tej pory Tatvamasi odbyło trzy zagraniczne trasy koncertowe. W grudniu 2013 roku w ramach ukraińskiej odsłony festiwalu Jazz Bez zagrali w Łucku, Tarnopolu, Równem i we Lwowie (w międzyczasie występowali również w Lublinie, Pile i Sanoku). Materiał z pierwszej płyty Parts of entirety prezentowali też podczas trasy koncertowej po Francji we wrześniu 2014 odwiedzając Nancy, Clermont-Ferrand, Orlean, Tours, Montpellier, Tuluzę i Paryż. Ostatnia zagraniczna trasa promująca najnowszy krążek Haldur Bildur to trasa po Europie, którą zespół rozpoczął w Poznaniu objeżdżając kolejno Berlin, Freiburg, Würzburg, Monachium, Pragę, Brno, Wiedeń, Budapeszt i zakończył koncertem w Krakowie. Muzycy Tatvamasi wykorzystując swoje twórcze pomysły i chcąc eksplorować nowe muzyczne ścieżki powołali do życia projekt pod nazwą Muzyka Ucha Trzeciego. Jest to cykl koncertów podczas których zespół improwizuje z zaproszonymi gośćmi z Europy i Polski. Na każde
z tych spotkań składa się występ zaproszonego muzyka/muzyków po którym następuje wspólny improwizowany set. Muzyka Ucha Trzeciego nawiązuje do audycji radiowych Henryka Palczewskiego pod tą samą nazwą (na którą zespół uzyskał zgodę autora). Pochodzący z Piły i tam mieszkający Henryk Palczewski to niekwestionowany autorytet, jeden z największych w Europie znawców i kolekcjonerów muzyki awangardowej. Płyty z szeroko pojętą muzyką poszukującą - jazzem, folkiem, awangardą, rockiem progresywnym i muzyką
eksperymentalną kolekcjonuje od początku lat 70. Od tamtej pory niestrudzenie promuje swoje muzyczne fascynacje. Wydaje drukowane informatory, dystrybuuje kasety i płyty, prezentuje muzykę w klubach, a od 1995 roku regularnie na antenie radiowej w audycji Muzyka Ucha Trzeciego. Od 2018 roku Tatvamasi zorganizowało cztery odsłony Muzyki Ucha Trzeciego (MUT). Podczas każdej z nich w Lublinie prezentowały się prawdziwe indywidualności muzyki improwizowanej, awangardowej i eksperymentalnej. Podczas pierwszego MUT 14 maja 2018 roku spotkali się​ trzej improwizatorzy: Vasco Trilla - kataloński perkusista z Barcelony oraz Martin Küchen - szwedzki saksofonista. Vasco Trilla to młody, niezwykle kreatywny perkusjonalista związany ze sceną free-impro. Ma bogate doświadczenie muzyczne - zaczynał od rocka progresywnego, heavy metalu, potem była muzyka indyjska i afrykańska, wreszcie jazz. Szwed Martin Küchen - czołowa postać europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Trio gości zaserwowało porywającą, szaloną i ekstatyczną improwizację poruszając się pomiędzy free jazzem i free impro. W drugiej odsłonie MUT 28 września 2018 r. zaprezentowało się francuskie trio TOC (Jeremie Ternoy, Ivann Cruz, Peter Ornis), które następnie zagrało wspólny set z Tatvamasi i drugim zaproszonym gościem - wybitnym polskim trębaczem młodego pokolenia Piotrem Damasiewiczem. TOC pochodzi z Lille i gra od 2008 roku szeroko pojętą muzykę improwizowaną, w której 
awangarda rocka spotyka się z jazzem. Peter Ornis prowadzi kolektyw Muzzix, w którym realizuje międzynarodowe produkcje muzyczne we własnym wydawnictwie Circum-Disc. Wrocławianin Piotr Damasiewicz jest wszechstronnym improwizatorem i jednym z bardziej oryginalnych trębaczy rodzimej sceny jazzowej. W 2012 roku zdobył Fryderyka w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album Hadrony nagrany z Orkiestrą Kameralną Aukso. Ma własny zespół Power of The Horns, z którym regularnie grywa i nagrywa płyty. Muzyk zaangażowany jest też w wiele projektów, których część to jego inicjatywa, współpracuje z twórcami sztuk plastycznych, wizualnych i instalacji multimedialnych. Trzecie wydarzenie cyklu MUT (5 kwiecień 2019) to koncert z udziałem goszczonego już wcześniej Vasco Trilly, któremu towarzyszył portugalski trębacz z Lizbony Luis Vicente. Najpierw usłyszeliśmy duet Trilla-Vicente, a potem wspólny set z Tatvamasi. Duet odwołując się do intuicji i wyobraźni zagrał akustyczne free impro z elementami współczesnej kameralistyki i sonorystyki,
eksplorując możliwości brzmieniowe i artykulacyjne instrumentów. 9 listopada 2019 roku na czwartym koncercie MUT spotkały się ze sobą dwa muzyczne światy – prawdziwe freaki z Berlina z zespołu Alexs Hand oraz polska awangardowa wokalistka i performerka Marta Grzywacz. Alexs Hand zagrali materiał z piątego albumu Hungarian Spa. Ośmiu muzyków z różnych krajów, zamieszkałych w Berlinie tworzy niezwykle eklektyczną mieszankę. W pędzącej na złamanie karku, nie mającej przerwy gonitwie motywów i temp, przenikają się jazz, awangardowy i progresywny rock oraz muzyczny eksperyment. Wszystko to okraszone absurdalnym humorem w duchu
nieokiełznanego i szalonego Franka Zappy. Oryginalności zespołowi dodaje wokalista, który wywrócone do góry nogami piosenki pop łączy z operowym głosem. Na scenie Alex`s Hand urzeka teatralnością, w której dekadencja berlińskiego kabaretu z lat 20. XX wieku współgra z glam rockowym anturażem. W inne muzyczne rejony udaliśmy się za sprawą Marty Grzywacz. Ta młoda artystka jest absolwentką i wykładowczynią Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina. w Warszawie, klasycznie wykształconą wokalistką. Interesuje ją przede wszystkim awangarda muzyczna i improwizacja. Na tym polu zdobyła już kilka znaczących nagród. Podczas występu z Tatvamasi Marta Grzywacz swoim niezwykłym głosem i kapitalną techniką podkreślała progresywne i eksperymentalne brzmienie zespołu. Poza cyklem MUT, 1 grudnia 2019 roku Tatvamasi ponownie zaprosiło na scenę Martę Grzywacz i Piotra Damasiewicza. We wspólnej improwizacji wykreowali własny, niezwykle wciągający i sugestywny muzyczny rytuał. Surowa transowość, obrzędowość i pewnego rodzaju melancholia przenikała
się z eksperymentem z pogranicza współczesnej awangardy i kameralistyki, wzbogacana pulsującymi energią progresywno-jazzrockowymi pochodami.
Tatvamasi wciąż poszukuje i jest otwarte na nowe muzyczne wyzwania. Na rezultaty czekamy z niecierpliwością.
Stały skład zespołu:
Grzegorz Lesiak - gitara, kompozycje
Tomasz Piątek - saksofon tenorowy
Łukasz Downar - gitara basowa
Krzysztof Redas - perkusja

Confusion Project to Trójmiejskie trio jazzowe, które tworzą Michał Ciesielski - fortepian, Piotr Gierszewski - gitara basowa, Adam Golicki - perkusja.
Zespół istnieje od 2013 roku i przez ten czas wykształcił swój unikalny język muzyczny, o którym sami mówią, że jest sposobem na opowiadanie historii. Stąd nieodłączny w ich muzyce pierwiastek ilustracyjny.
Zespół ma na koncie cztery albumy CD, oraz liczne koncerty w wielu krajach Europy i Azji (Chiny, Kazachstan).
Czwarty album trio jazzowego Confusion Project, "Last" ukazał się 29 października 2021 roku. Muzyka zawarta w tym albumie, choć zalicza się do stylistyki jazz fusion, obszernie czerpie z elementów charakterystycznych dla takich stylów jak rock progresywny, Drum&Bass czy muzyka filmowa. Jest to płyta ilustracyjna. Zespół sięga po tematykę związaną z obecną kondycją naszej planety i wyraża swój muzyczny manifest – apel, by traktować serio problemy, z którymi świat obecnie się mierzy. Są więc na tej płycie utwory o lęku, wyparciu, melancholii ale i nadziei i akceptacji. Już sam tytuł płyty jest przewrotny - angielskie "Last" może przecież oznaczać zarówno "Ostatnia", jak i "Trwać".
Poza utworami z najnowszej płyty zespół wykona też najpopularniejsze utwory ze swoich wcześniejszych płyt jak i parę zupełnych nowości!
Na przestrzeni 2020-2021 roku, w ramach inicjatywy #1CD1tree, dzięki pieniądzom ze sprzedaży płyt, zespół ufundował posadzenie ponad 1600 drzew na kilku kontynentach, w miejscach zniszczonych działalnością człowieka. Przy najnowszej płycie zespół nawiązał współpracę z Tree-Nation kontynuując akcję sadzenia drzew za każdą sprzedaną płytę.
Sama płyta została wydana w sposób ekologiczny, opakowanie albumu zostało wykonane w całości z papieru z makulatury.

zmodyfikowano  2 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ