koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Zobacz Manru w Bydgoszczy.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 654 wyświetleń od 28 lutego 2012
  • 6 marca 2012, wtorek
    » 19:00
  • 4 marca 2012, niedziela
    » 19:00
  • 3 marca 2012, sobota
    » 19:00

To nie do wiary, że opera wieńcząca twórczość Paderewskiego jest w naszym kraju tak mało znana!

Nie do wiary, że opera wieńcząca tworczość Paderewskiego pozostaje w naszym kraju tak mało znana!

Mamy w Bydgoszczy filharmonię, port lotniczy, towarzystwo muzyczne, ulicę noszące imię Paderewskiego. Ale czy znany jego jedyną operę?

111 lat od powstania opery „Manru" jest historią jej grywania na scenach Europy i Ameryki Połnocnej. Pozostaje do dziś jedyną polską operą, ktora trafiła na deski NY Metropolitan Opera. W powojennej Polsce ta jedyna opera Paderewskiego grywana była rzadko. Obecnie mają ją w swym repertuarze tylko dwie polskie sceny operowe a praktycznie zobaczyć „Manru" można tylko w Bydgoszczy, na scenie Opery Nova. Nie należy przegapić tej okazji! Zapraszamy na 3 spektakle: 3, 4 i 6 marca o godz.19.

Muzyka pisana pod wpływem dramatow muzycznych Wagnera zawiera szczegolnie imponujące partie symfoniczne orkiestry, piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce goralskie i motywy cygańskie.Temat libretta zaczerpnięty został z powieści J.I.Kraszewskiego "Chata za wsią".Literacki Cygan Tumry nosi w operze imię Manru, ktore -jak pisał autor libretta,Alfred Nossig, do Ignacego Jana Paderewskiego- "…_jest najbardziej ponurym, cygańskim i operowym". _

_ Ignacy Jan Paderewski mowił w 1902 r. na spotkaniu z przedstawicielami prasy w Nowym Jorku: "Wybor tematu umożliwił mi wprowadzenie dużej dozy liryzmu do libretta i pod tym względem wzorowałem się(..),na metodzie włoskiej. Sądzę, że nowość "Manru" polega na tym, że w odrożnieniu od zwykłej romantycznej historii, jej temat został osnuty na tle konfliktu między dwiema rasami, Słowianami i Cyganami. Temat jest zresztą na wskroś muzyczny"._

Opera Paderewskiego wyreżyserowana na scenie Opery Nova przez Laco Adamika stała się uniwersalnym spektaklem o nietolerancji i ludzkich uprzedzeniach. Zastosowane przez realizatorow nowoczesne rozwiązania scenograficzne pozwoliły na stworzenie wspołczesnego w wyrazie i aktualnego spektaklu. Znakomicie zakomponowały ruch sceniczny, malarsko oświetlone sekwencje zbiorowe, świetne partie choru,intensywna, pełna melodyjności i barwności muzyka orkiestrowa, to atuty bydgoskiego przedstawienia „Manru".

W głownych partiach solowych:

Sylwester Kostecki i Janusz Ratajczak (Manru),

Agnieszka Piass i Małgorzata Grela (Ulana),

Barbara Krahel i Małgorzata Ratajczak (Jadwiga),

Monika Ledzion i (uwaga: w innej roli) ponownie Małgorzata Ratajczak jako Aza.

W roli demonicznego Uroka: Adam Woźniak i Leszek Skrla.

Urokliwą partię solową na cymbałach wykona zaproszony znakomity ukraiński instrumentalista Ihor LLomaha.

Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.

Spektaklom towarzyszy wystawa pt."Paderewski.Polak, Europejczyk.Mąż stanu i artysta" użyczona przez Muzeum Niepodległości w Warszawie.

_ _

Ignacy Jan Paderewski *MANRU *

Opera Nova w Bydgoszczy. Premiera 2006 r.

kierownictwo muzyczne Maciej Figas

reżyseria Laco Adamik

scenografia Milan David (Czechy)

choreografia Janina Niesobska

przygotowanie choru Henryk Wierzchoń

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ