koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Od klasyki do Beatlesów.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 535 wyświetleń od 20 maja 2013
  • 12 czerwca 2013, środa
    » 19:00

Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Maciej Sztor, dyrygent

Pachelbel - Kanon
Bach - Aria na strunie G z III Suity D-dur
Händel - Concerto grosso op. 1 nr 1
Czajkowski - Suita z baletu "Jezioro łabędzie"
Jenkins - Palladio Concerto grosso
Breiner - Beatles Concerto grosso

Barok pełen rocka, a rock baroku? Istnieje jednak pewien tajemniczy związek pomiędzy muzyką barokową a duchem czasów dzisiejszych, bowiem nadzwyczaj często dźwięki muzyki tej epoki pojawiają w naszym życiu. Być może dlatego, że w muzyce barokowej jest dużo miejsca na improwizację, nie jest tak hermetyczna jak ta XIX-wieczna czy późniejsza. Muzyka barokowa działa zaś natychmiast, momentalnie wywołuje wrażenie, a tego oczekują słuchacze współcześni. Liderzy rocka często sięgają do twórczości XVII-XVIII wieku, powstał nawet w latach 60. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych gatunek muzyki nazwany baroque pop, chamber pop albo baroque rock (dzisiaj art rock, rock progresywny, rock symfoniczny), łączący w sobie elementy popu, rocka oraz muzyki poważnej epoki baroku. Charakteryzuje się bogatą orkiestracją oraz rozbudowanymi partiami instrumentalnymi wokalnymi przynoszącymi na myśl klasyczną, barokową muzykę, popisami solowymi wszystkich muzyków zespołu. Wtedy ten gatunek reprezentowały zespoły takie, jak: The Beach Boys, The Beatles, The Moody Blues, a nowszej generacji, np. Archiv. Przywita nas zatem koncert perełek muzyki barokowej zarówno w wydaniu mistrzów epoki, jak i w wersji współczesnej. Kameraliści zagrają bowiem, trochę przewrotnie, piosenki Beatlesów na… barokowo, czyli Petera Breinera (słowackiego kompozytora, dyrygenta, pianisty i aranżera) Beatles Concerto grosso, utwór napisany w stylu Händlowskim, a jego forma powstała i po mistrzowsku rozwinięta została w baroku. Na ten intrygujący i inspirujący wieczór muzyki kameralnej, pełen znanej i zawsze bardzo chętnie słuchanej muzyk,i ponadto złożą się: słynny Kanon D-dur na troje skrzypiec i basso continuo Johanna Pachelbela (1653-1706), o popularności którego może świadczyć też fakt, że jest on w pierwszej dwudziestce najczęściej oglądanych filmów w serwisie YouTube; następnie usłyszymy, cieszącą się podobną sławą, Bachowską Arię na strunie G - fragment muzyczny ze Suity orkiestrowej D-dur; Händla - pierwsze Concerto grosso z cyklu dwunastu oraz kolejne współczesne Concerto grosso autorstwa Karla Jenkinsa (*1944), walijskiego muzyka i kompozytora (jazz, muzyka poważna, New Age, muzyka celtycka, muzyka filmowa).

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ