koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuar
zmodyfikowano  8 lat temu

Koncert symfoniczny

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 912 wyświetleń od 28 września 2016
  • 9 grudnia 2016, piątek
    » 19:00

Organizatorzy:
Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa i Austriackie Forum Kultury

Wykonawcy:
Polska Orkiestra Radiowa
Florian Krumpöck - fortepian
Christoph Campestrini - dyrygent

W programie:
Ludwig van Beethoven - Uwertura Egmont
Erich Wolfgang Korngold - Koncert fortepianowy na lewą rękę Cis-dur op.17
Maurice Ravel - Koncert fortepianowy na lewą rękę D-dur
Franz Schubert - Symfonia nr 4 c-moll D.417 Tragiczna

Koncert poświęcony jest Paulowi Wittgensteinowi (1887 -- 1961), wybitnemu austriackiemu pianiście, bratu filozofa Ludwiga Wittgensteina.

Muzyk - mając zaledwie 27 lat - stracił prawą rękę podczas I Wojny Światowej. Nie złamało to jednak jego kariery. Wittgenstein grał dalej, wykorzystując lewą dłoń. Ćwiczył, sięgając m.in. po kompozycje Franza Liszta napisane dla hrabiego Gezy Zichy, który również grał tylko jedną ręką. Wittgenstein aranżował na nowo dzieła Bacha, Beethovena, Chopina, Griega, Pucciniego, Mozarta, Haydna czy Schuberta. Z czasem zaczął zlecać współczesnym kompozytorom koncerty na lewą rękę. Komponowali dla niego m.in.: Prokofiew, Ravel, Korngold, Strauss czy Tansman. Najsłynniejszym dziełem dedykowanym Wittgensteinowi jest Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę Maurice'a Ravela. Współpraca między artystami nie należała jednak do najłatwiejszych. Kiedy Ravel skomponował koncert w 1929 roku, Wittgenstein dokonał w nim wielu zmian, co nie spodobało się Ravelowi. Podczas burzliwej wymiany listów Wittgenstein tłumaczył, że pianiści nie są niewolnikami kompozytorów. Ravel odpisał krótko: interpretatorzy są niewolnikami.
W 1938 roku Wittgenstein dostał zakaz koncertowania i nauczania i został zmuszony przez nazistów do opuszczenia Austrii. Zmarł w Nowym Jorku.

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ