koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  4 lata temu

MDAG - Pogrzeb Stalina

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 952 wyświetleń od 31 sierpnia 2020
  • 9 września 2020, środa
    » 20:30

(State Funeral)
Holandia, Litwa / The Netherlands, Lithuania 2019, 135
min.
Reżyseria / Directed by: Siergiej Łoźnica
Montaż / Editing: Danielius Kokanauskis
Producent / Producer: Siergiej Łoźnica, Maria Choustowa,
Uljana Kim
Produkcja / Production: Atoms & Void, Studio Uljana Kim
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and
awards: 2019 – MFF Wenecja / IFF Ven-ice, 2019 – MFF
Sztokholm / IFF Stockholm, 2019 – Nowy Jork FF / FF
New York 

[5 marca 1953 roku ludność ZSRR wstrzymała oddech na wieść o śmierci Stalina. Dzięki odna-lezionym przez Siergieja Łoźnicę archiwom możemy przyjrzeć się z niezwykłej perspektywy pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii.  Z obsesyjną momentami fascynacją reżyser analizuje składowe komunistycznej nowomowy – puste słowa, odpychającą mowę cia-ła, detale ubrań i zachowań. Film nabiera złowieszczego wydźwięku w kontekście powrotu w dzisiejszej Rosji kultu jednostki, której obiektem jest jej aktualny przywódca, chwalący zresztą część dokonań Stalina.] 5 marca 1953 roku ludność ZSRR wstrzymała oddech na wieść o śmierci Stalina. Dzięki odna-lezionym przez Siergieja Łoźnicę archiwom możemy przyjrzeć się z niezwykłej perspektywy pogrzebowi jednego z największych zbrodniarzy w historii ludzkości. Nigdy wcześniej niepo-kazywane, w dużej mierze kolorowe zdjęcia, zapierają dech w piersiach i przenoszą nas w samo centrum kultu jednostki. Łoźnica osiąga w tym filmie mistrzostwo w od lat rozwijanym przez siebie unikalnym stylu pracy z archiwami – udźwiękawia je i dzięki montażowi nadaje po-szczególnym scenom fabularną płynność. Przed naszymi oczyma staje cała potęga i absurd państwa, które obejmowało niegdyś dużą część globu. Hołd zmarłemu tyranowi oddają wszyscy mieszkańcy Kraju Rad – od ludów dale-kiej Północy, przez mieszkańców mongolskich jurt, miliony moskwian, po pasterzy z Tadżyki-stanu. Łoźnica skupia się na obserwacji twarzy – w hipnotyzującym korowodzie mimowolnie szukamy znaku radości ze śmierci tyrana. Z obsesyjną momentami fascynacją reżyser analizuje najmniejsze składowe komunistycznej nowomowy – puste słowa, odpychającą mowę ciała, detale ubrań i zachowań. W tle rozgrywa się sowiecka rzeczywistość – gigantyczne budynki, mające przytłoczyć jednost-kę, kombinaty Donbasu, platformy wydobywcze, huty stali gdzieś na skutej lodem Północy,  oszałamiające rozmiarami ulice Moskwy. Film nabiera złowieszczego wydźwięku w kontekście powrotu w dzisiejszej Rosji kultu jednostki, której obiektem jest jej aktualny przywódca, chwa-lący zresztą część dokonań 
Stalina. Warto zobaczyć na własne oczy świat, w którym zbrodnia nie jest potępiona – i nie sposób uciec od wrażenia, że kult Stalina wciąż wydaje zatrute owoce. Co roku pod murem Kremla, gdzie znajduje się jego grób, można znaleźć tysiące świeżych kwiatów. Łoźnica miał osobisty powód, żeby zrobić ten film – duża część rodziny jego matki, Kozaków z południa Rosji, została starta z powierzchni Ziemi rozkazem Stalina.

[From the broadcasters, newspapers and posters announcing the news of Stalin’s death in bombastic tones, to the ceremonial burial in the mausoleum, this film observes each phase of the solemn rites surrounding the funeral of Stalin in  March 1953.] From the broadcasters, newspapers and posters announcing the news of Stalin’s death in bombastic tones, to the endless procession of mourners sobbing as they pay their last respects to their “red tszar,” to 
the ceremonial burial in the mausoleum, this film observes each phase of the solemn rites surrounding the funeral of Joseph Stalin in March 1953. In the tradition of his earlier films on the legacy of the Soviet 
Union, Sergei Loznitsa draws on existing material. Much of this neverbefore- seen footage is in color; the “Kremlin Red” flowers, streamers and flags contrast intensely with the backdrop of snow-covered streets,
gray-clad citizens and drab factories. Even far away from Moscow, workers lay down their work to commemorate their Party leader. This utterly grotesque event — to which the director does further justice with the factual histor-ical
information at the end — reveals the pain and absurdity of life and death under a tyranni-cal regime based on a personality cult.  

Ceny biletów i karnetów:
bilet na pojedynczy seans – 10,-  zł (dostępny w kasie MCK oraz na portalu BILETY24)
karnet na 10 wybranych seansów – 70,-  zł (dostępny wyłącznie w kasie MCK)
karnet na cały festiwal – 120,-  zł (dostępny wyłącznie w kasie MCK)

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ