koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  3 lata temu

19\. MDAG - Lot

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 592 wyświetleń od 20 kwietnia 2022
  • 22 maja 2022, niedziela
    » 15:00

Lot
(Flight)
Polska / Poland, 2022, 70 min 
Reżyseria / Directed by: Anna Zakrzewska, Łukasz Ronduda
Zdjęcia / Cinematography by: Nicolas Villegas
Producent / Producer: Anna Gawlita
Produkcja / Production: Kijora Film
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2022 – Millennium Docs Against Gravity – premiera światowa / Millennium Docs Against Gravity FF: world premiere

Głośny polski artysta lat 90. XX wieku, Roman Stańczak, znów niszczy przedmioty, żeby ukazać drugą stronę materii. Czy ułoży na nowo również swoje przenicowane życie?

Portret Romana Stańczaka – legendarnego performera i rzeźbiarza, będącego ważnym punktem odniesienia dla absolwentów słynnej Kowalni: Pawła Althamera, Katarzyny Kozyry, Artura Żmijewskiego. Jako najbardziej bezkompromisowy głos pokolenia niszczył swoje wewnętrzne mieszczaństwo. Rola twórcy przeklętego dużo go jednak kosztowała. Dlaczego nagle zniknął? Po latach nieobecności w świecie sztuki, Stańczak dostaje szansę, by wrócić do gry – Biennale w Wenecji. Najpierw jednak musi się skonfrontować ze zniszczeniami we własnym życiu.

Portret Romana Stańczaka – legendarnego performera i rzeźbiarza, będącego ważnym punktem odniesienia dla absolwentów słynnej Kowalni (pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP – jedno z czołowych ugrupowań młodej sztuki polskiej lat 90. XX wieku): Pawła Althamera, Katarzyny Kozyry, Artura Żmijewskiego. Jako najbardziej bezkompromisowy głos pokolenia, Stańczak niszczył swoje wewnętrzne mieszczaństwo, skalpując meble, obwiązując się kablami, wywracając czajnik na lewą stronę... Rola twórcy przeklętego dużo go jednak kosztowała. Dlaczego nagle zniknął? Co się z nim działo przez te wszystkie lata?

Po latach nieobecności w świecie sztuki, Stańczak dostaje szansę, by wrócić do gry – Biennale w Wenecji. Najpierw jednak musi się skonfrontować ze zniszczeniami we własnym życiu. Czy wciąż jest tą samą osobą, tym samym artystą? Film łączy archiwa i materiały aktualne w kolaż bez szwów. Rejestruje twórczy szał i misterną robotę artysty, który rozkrawa i zszywa na nowo cały przenicowany samolot. Szydełkuje w metalu wielkości wieloryba.

Wystawa w Polskim Pawilonie nigdy nie była tak szeroko dyskutowana jak w 2019 r. O czym naprawdę jest rzeźba, która Polakom kojarzy się jednoznacznie z katastrofą smoleńską? Czy Stańczakowi uda się odbudować swoją karierę oraz pozszywać na nowo relacje z bliskimi?

Radical Polish artist of the 1990s, Roman Stańczak, has been destroying objects to explore the other side of inanimate matter. Can the pieces of his shattered personal life be put back in place as well?

A portrait of Roman Stańczak, legendary performer and sculptor of the 90s. But being a true rebel comes with a cost. Why did Stańczak disappear off the face of the earth? What’s been happening to him through all those years? Is he still the same person and the same artist?

A portrait of Roman Stanczak, legendary performer and sculptor of the 90s and source of inspiration for the alumni of the famed Kowalnia studio of Warsaw’s Academy of Fine Arts, including Pawel Althamer, Katarzyna Kozyra and Artur Zmijewski. Tying himself up with power cords, stripping furniture, turning a metal kettle inside out, Stańczak has been exploring ways to kill his inner bourgeois, making him the most uncompromising artist of his generation. But being a true rebel comes with a cost. Why did he disappear off the face of the earth? What’s been happening to him through all those years?

After decades of absence, Stańczak gets a chance to reemerge in the art world – he is asked to prepare the Polish pavillon for the 2019 Venice Biennale. Torn and conflicted, he has to also face the damage in his personal life. Is he still the same person and the same artist? Juxtaposing archival footage with contemporary shots, the film is a rough and honest collage. The audience is privy to Stanczak’s frenzied but precise creative process, while he cuts up and puts back again a plane turned inside out, using lacework techniques for scrap metal the size of a whale.

Never before has the Polish Pavilion at the the Venice Biennale been a theme of such fervent discussions. For Polish audiences the artist’s work inevitably brings to mind the Smolensk plane crash, but what’s the true meaning behind the installation? Can Stańczak rebuild his career and fix all his strained relationships?

Karnety na 10 wybranych seansów w cenie 100zł oraz karnety na cały festiwal w cenie 160zł - dostępne tylko w kasie Kina Orzeł

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ