REQUIEM/MUSAGÈTE Teatr Baletu Borisa Ejfmana
Musagète – Przewodnik Muz
- 13 maja 2006, sobota» 19:00
XIII Bydgoski Festiwal Operowy
O swym jednoaktowym balecie Requiem Boris Ejfman mówi:
*Słuchając Requiem Mozarta odczuwamy tchnienie wieczności. Znikają niepokoje, przenika nas przeczucie boskiej tajemnicy. Skąd jestem? Dlaczego ja? Kim jestem? Jakimi przychodzimy na świat, co nas czeka, jak przyjdzie nam odejść...? Wracamy do początku, do trudnych i do szczęśliwych dni.
W żadnym swoim spektaklu nie byłem tak otwarty, tak wewnętrznie obnażony, jak w Requiem. Ten utwór to moja przeszłość, teraźniejszość i przeczucie przyszłości. Oto moja pamięć przywodzi beztroskę młodości, przywołuje doświadczenia wieku dojrzałego, wiem już także co to mądrość i bezsilność starości. Ileż zła, oszczerstw, zawiści i gwałtu w mojej pamięci, ileż szczęścia i miłości... Wszystko to jest we mnie, w każdym z nas.*
Kiedy w 2004 r. świat obchodził 100. rocznicę urodzin geniusza choreografii Balanchine’a, balet poświęcony jego osobie zamówiono u Ejfmana.: Kiedy otrzymałem to zamówienie zacząłem zastanawiać się, co mnie łączy z Balanchine’em. Odnalazłem wiele punktów wspólnych. Obaj skończyliśmy tę samą szkołę baletową w Petersburgu i w tym mieście stworzyliśmy pierwsze zespoły. Obaj szukaliśmy alternatywy dla klasycznego baletu. I obaj w podobny sposób czujemy muzykę, mimo że Balanchine, pokazując jej dramaturgie stworzył czysty taniec abstrakcyjny, mnie zaś interesuje teatr.
Tak powstał balet Musagète – Przewodnik Muz. Zawarł w nim sporo
choreograficznych cytatów
z Balanchine’a. On sam jest tu głównym
bohaterem, pojawiają się kobiety, które kochał a całość wieńczy
apoteoza klasycznego tańca, nawiązująca do Tematu z wariacjami
Balanchine’a z 1947r.
Musagète pokazuje też drogę, jaką w ciągu stulecia przeszedł balet: od perfekcyjnej czystości Balanchine’a do dynamicznego, drapieżnego stylu Ejfmana.
Boris Ejfman stworzył przy tym, czy raczej przywołał współcześnie nowy typ artysty baletu: tancerza-aktora, który wykorzystuje swe solidne i nieskazitelne przygotowanie w dziedzinie baletu klasycznego jako podstawę do współtworzenia awangardowej, nowoczesnej choreografii. Unikatowy styl tego teatru wspiera nową estetykę tańca XX-wiecznymi osiągnięciami teatru i filmu, wykorzystując wszelkie aspekty współczesnej inscenizacji teatralnej dla kreowania nowych, bogatych i wielowymiarowych doświadczeń scenicznych.
Ejfman mówi:
Muzyka odpowiada charakterom mych postaci: Rachmaninow, Musorgski, pieśni cygańskie, a legendzie o Wielkim Inkwizytorze towarzyszy monumentalna uwertura do Tannhäusera Wagnera. Przyświecała mi myśl Dostojewskiego: 'Nie ma wolności bez bólu, twórczości - również.
BORIS EJFMAN
Uznany przez New York Times
za najlepszego rosyjskiego choreografa naszych
czasów, jest jedną z najważniejszych postaci współczesnego baletu. W 1977 roku Ejfman stworzył własny teatr tańca. Kiedy jednak pod koniec lat 80.
Sankt-Petersburski Teatr Baletu Borysa Ejfmana pojawił się wreszcie w paryskim Théatre Champ-Elysées, odniósł tam wielki sukces, który zaowocował licznymi zaproszeniami z całego świata. Od tego czasu zespół
odbył już wiele tournée po Europie, odwiedził Japonię, Koreę
Południową i Tajwan, Izrael, Republikę Południowej Afryki i kilka krajów
Ameryki Łacińskiej. Wielkim uznaniem cieszy się zespół Ejfmana w Stanach
Zjednoczonych, gdzie jako jedyny ma status artystycznego rezydenta w nowojorskim City Center. Sankt-Petersburski Teatr Baletu zrewolucjonizował
koncepcję tańca klasycznego w Rosji, podnosząc sztukę baletową do najwyższego szczebla ekspresji.
Gorący spektakl w gwiazdorskiej obsadzie
15 marca 2024 - 19:00
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszcz
49 627teatr
gorący spektakl w gwiazdorskiej obsadzie
15 marca 2024 - 19:00
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszcz
48 289teatr
25 lat Mumio w 25 kawałkach
15 marca 2024 - 19:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
197 846teatr
Petarda
13 marca 2024 - 18:30
POINT Club
ul. Magdzińskiego 18 Bydgoszcz
53 780teatr
Pan Buźka Narodziny Żółtoksiężnika
13 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
243 098teatr
Chciałbym się mylić - 2 termin
12 marca 2024 - 19:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
294 444teatr
Program "Mój pierwszy program"
11 marca 2024 - 20:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
137 858teatr
Spektakl o tym, że nie ma nudnych związków - są tylko mało kreatywni partnerzy
10 marca 2024 - 15:00/17jest więcej terminów
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszczjest więcej miejsc
1 052 879teatr
Prawda - komedia w reżyserii Wojciecha Malajkata
8 marca 2024 - 17:30/20
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
318 436teatr
Teatr Piasku - Tetiana Galitsyna
7 marca 2024 - 19:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
47 194teatr
Andrzej Sikorowski i Maja Sikorowska z zespołem
7 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszczjest więcej miejsc
147 685teatr
"Co różni Kuchnie od Kuchni?"
6 marca 2024 - 19:00
Eljazz
Kręta 3 Bydgoszcz
153 472teatr
"The Tenors & Diva" - 100 minut raju dla uszu i duszy
3 marca 2024 - 17:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
58 038teatr
Polska Noc Kabaretowa 2024
3 marca 2024 - 17:00
Hala Łuczniczka
ul. Toruńska 59 Bydgoszcz
427 934teatr
Opowieści z Narnii
3 marca 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kameralny w Bydgoszczy - DUŻA SCENA
Grodzka 14-16 Bydgoszcz
19 272teatr
Piosenki to...? - koncert Osiecka, Młynarski, Przybora, Kofta. Prowadzenie: A. Poniedzielski
3 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Opera Nova
ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5 Bydgoszcz
204 913teatr
monolog Krystyny Jandy
2 marca 2024 - 19:00
Opera Nova
ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5 Bydgoszcz
7 799teatr