Czego nie widać
Czego nie widać - fot.M.Sauter
- 16 października 2005, niedziela» 19:00
- 15 października 2005, sobota» 19:00
- 16 września 2005, piątek» 19:00
- 15 września 2005, czwartek» 19:00
Michael Frayn
premiera: listopad 2004
przekład: Małgorzata Semil i Karol Jakubowicz
reżyseria: Adam Orzechowski
scenografia: Krzysztof Kochnowicz
obsada:
- Dorota Androsz
- Mieczysław Franaszek
- Stanisław Górka
- Sławomir Holland
- Katarzyna Kowalik
- Małgorzata Maślanka
- Jakub Ulewicz
- Krystian Wieczorek
- Małgorzata Witkowska
czas trwania: 180 minut/dwie przerwy
Czego nie widać to jedna z najzabawniejszych fars, w której wykorzystujemy formułę teatru w teatrze, a znany na całym świecie angielski humor rozśmiesza publiczność do łez.
Michael Frayn
urodził się 8 września 1933 roku w Londynie. Po dwuletnim okresie służby w National Service (Frayn nauczył się wtedy języka rosyjskiego) podjął studia filozoficzne w Cambridge. Jako reporter i felietonista współpracował na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego stulecia z renomowanymi gazetami brytyjskimi The Guardian i The Observer. Karierę literacką rozpoczął publikując w 1965 roku powieść The Tin Men, za który otrzymał Somerset Maugham Award. Kolejne tomy jego prozy (m.in. The Russian Interpreter, A Landing on the Sun, Headlong, Spies) zyskały uznanie krytyków, zdobywały dla autora liczne nagrody oraz prestiżowe wyróżnienia i zostały przetłumaczone na wiele języków.
W 1975 roku Michael Frayn zadebiutował jako dramaturg: Alphabetical Order została uhonorowana nagrodą Evening Standard za najlepszą komedię sezonu. Następną w jego dorobku sztukę, czyli Donkey’s Years nagrodzono w 1976 roku Laurence Olivier Award. Ogromną popularność przyniosła mu komedia Czego nie widać (Noises Off) z 1982 roku, która praktycznie od dnia prapremiery w teatrze Lyric w Hammershmith nie schodzi z afisza scen teatralnych na całym świecie. Czego nie widać doczekało się wersji filmowej, którą w 1992 roku wyreżyserował Peter Bogdanowich. Uznaniem cieszą się także inne sztuki Frayna: Benefactors, Copenhagen czy Make or Break, jak również przekłady dramatów A. Czechowa i prozy L. Tołstoja oraz J. Trifonowa. Frayn ma na koncie autorstwo scenariusza filmu Clockwise, w którym wystąpił John Cleese z grupy Monty Pythona
Michael Frayn o farsie:
- ... Sprawa najważniejsza w farsie to konieczność konstruowania licznych intryg. Trzeba zbudować cały ten domek z kart, zanim będzie go można zburzyć. *
- ... W Wielkiej Brytanii i właściwie w każdym innym kraju, farsę uważano zawsze za tanią rozrywkę dla mas. Mamy angielską sex farsę i słynną serię zwaną farsy Aldwycha z lat 30. Wszystko zależy od tego, co nazwiemy farsą. Sztuka Goldsmitha She Stoops to Conquer jest farsą – pomylona tożsamość i nieporozumienie – i uważa się ją za klasyczną. Wiele zależy też od kontekstu. Jednak to farsa wybrała mnie jako swoją ofiarę. Kiedy zacząłem pisać farsy dziennikarze pytali: Dlaczego pisze pan farsy? Dlaczego nie pisze pan o życiu takim jakim ono jest? – a ja nie potrafiłem zrozumieć, jak może wyglądać ich życie. Wydaje mi się, że codzienne życie ma bardzo silną tendencję do wyglądania jak farsa, zwłaszcza gdy sprawy się komplikują. A komplikują się często w bardzo złożony i logicznie skonstruowany sposób - jedna katastrofa prowadzi do kolejnej, kombinacja dwóch katastrof prowadzi do trzeciej. I na tym właśnie polega esencja klasycznej farsy – narastająca katastrofa. Wydaje mi się, że tak samo dzieje się w życiu, tak jest przynajmniej w moim, chociaż chciałbym żyć z klasyczną godnością i pisać sztuki białym wierszem albo aleksandrynem. *
- ... W każdej farsie, w każdej komedii pojawia się element bólu i trudności, a my śmiejemy się z ulgą, że przydarza się to komuś innemu, a nie nam. *
- ... Myślę, że wspólny dla wszystkich fars jest element paniki. Ludzie tracą głowy. Znajdują się w zawstydzających sytuacjach i kłamią, próbując to ukryć. Kłamstwo wcale nie polepsza ich położenia, wręcz przeciwnie – pogarsza je, tak więc potem muszą tłumaczyć się nie tylko z początkowej zawstydzającej sytuacji, lecz również ze swych kłamstw i tak oto następuje eskalacja paniki. W Czego nie widać akcja nie rozwija się dokładnie w ten sposób. To opowieść o grupie aktorów przygotowujących przedstawienie i o problemach z tym związanych. Nie muszą kłamać, ale muszą znaleźć jakieś wyjście z trudności i, rzecz jasna, to co wymyślają pogarsza sytuację. *
(materiały z programu spektaklu Czego nie widać)
Teatr Piasku - Tetiana Galitsyna
7 marca 2024 - 19:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
47 333teatr
Andrzej Sikorowski i Maja Sikorowska z zespołem
7 marca 2024 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszczjest więcej miejsc
147 782teatr
"Co różni Kuchnie od Kuchni?"
6 marca 2024 - 19:00
Eljazz
Kręta 3 Bydgoszcz
153 647teatr
"The Tenors & Diva" - 100 minut raju dla uszu i duszy
3 marca 2024 - 17:00
Teatr Adria
Toruńska 30 Bydgoszcz
58 130teatr
Polska Noc Kabaretowa 2024
3 marca 2024 - 17:00
Hala Łuczniczka
ul. Toruńska 59 Bydgoszcz
429 287teatr
Opowieści z Narnii
3 marca 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kameralny w Bydgoszczy - DUŻA SCENA
Grodzka 14-16 Bydgoszcz
19 274teatr
Piosenki to...? - koncert Osiecka, Młynarski, Przybora, Kofta. Prowadzenie: A. Poniedzielski
3 marca 2024 - 18:00jest więcej terminów
Opera Nova
ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5 Bydgoszcz
205 020teatr
monolog Krystyny Jandy
2 marca 2024 - 19:00
Opera Nova
ul. Marszałka Ferdynanda Focha 5 Bydgoszcz
7 802teatr
Muzycy legendarnego Breakout w Bydgoszczy
2 marca 2024 - 19:00
Eljazz
Kręta 3 Bydgoszcz
8 206teatr
DŻEM koncert
26 lutego 2024 - 20:00
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszcz
6 737teatr
Dżem
26 lutego 2024 - 20:00jest więcej terminów
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszczjest więcej miejsc
1 317 856teatr
Strach się bać
25 lutego 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kameralny w Bydgoszczy - DUŻA SCENA
Grodzka 14-16 Bydgoszcz
4 969teatr
Strach się bać
25 lutego 2024 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Kameralny w Bydgoszczy - DUŻA SCENA
Grodzka 14-16 Bydgoszcz
17 273teatr
Narnia Tour
25 lutego 2024 - 18:00jest więcej terminów
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszcz
493 146teatr
Jak Zabłocki na mydle - spektakl komediowy
24 lutego 2024 - 15:30/18
Filharmonia Pomorska
ul. Andrzeja Szwalbego 6 Bydgoszcz
89 947teatr
Ęć się imię Twoje-część 2
23 lutego 2024 - 20:00
Over the Under Pub
Dworcowa 51 Bydgoszcz
99 951teatr
w najnowszym materiale.
21 lutego 2024 - 19:00
Eljazz
Kręta 3 Bydgoszcz
20 805teatr