koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

OKUDEN MUSIC SERIES FALL 2011 : MATTHEW SHIPP with MATEUSZ WALERIAN TRIO

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 462 wyświetleń od 17 października 2011

Toruń » Bulwar Filadelfijski 18 » NA MAPIE

  • 24 października 2011, poniedziałek
    » 20:30

Matthew Shipp / Mateusz Walerian / Oleś Brothers

**OKUDEN MUSIC SERIES FALL 2011

MATTHEW SHIPP with MATEUSZ WALERIAN TRIO**_

Matthew Shipp / Mateusz Walerian / Oleś Brothers

_**

**special guest:
Matthew Shipp - piano

with


Mateusz Walerian - saxophone + woodwinds **

*Marcin Oleś - double bass* Bartlomiej

Brat Oleś - drums + percussion

*
*

info: okudenmusic.com

MATTHEW SHIPP _ piano

(www.matthewshipp.com)

Matthew Shipp - wizjoner, uznawany za "św. Gralla" jazzu i muzyki wspołczesnej. Jeden z najbardziej uznanych pianistow jazzowych w historii gatunku. Kreując własną, unikatową stylistykę instrumentu, pozostaje jednym z niewielu w świecie jazzu muzykow tej rangi. Przenosząc się w 1984 roku do Nowego Jorku bardzo szybko stał się jedną z osobistości przewodnich środowiska sztuki, pozostając w kręgu najważniejszych muzykow tamtejszej sceny. Poczynając od 1987 roku zrealizował ponad 40 albumow. W latach 90' zrealizował szereg albumow dla prestiżowej szwajcarskiej oficyny Hatology. Zaprezentowana tam autorska muzyka, określana mianem „chamber jazz" wyznaczyła nowy kierunek dla muzyki jazzowej. Pianista jest rownież kuratorem, oraz dyrektorem artystycznym prestiżowej serii „Blue Series" wydawnictwa Thirsty Ear. Pan Matthew Shipp jest jedną z czołowych postaci nowej generacji gigantow jazzu.

Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jego matka była przyjaciołką Clifford'a Brown'a. Na granie jazzu zdecydował się już jako dwunastolatek. Jego głownym polem zainteresowania był jazz, aczkolwiek podczas szkoły średniej grywał rownież w grupach wykonujących rock, najczęściej na instrumencie elektrycznym. W zasadzie nigdy nie odebrał formalnego wykształcenia muzycznego studiując prywatnie m.in. u Sunyata'y, a następnie u nauczyciela Clifforda Browna - Roberta "Boisey" Lawrey'a. Shipp przez rok uczęszczał na Delaware University, a następnie studiował w New England Conservatory of Music, gdzie pracował pod okiem saksofonisty i kompozytora Joe Maneri. Sam Matthew uważa prywatne lekcje u Dennis'a Sandole (ktory był rownież nauczycielem Johna Coltrane'a) jako najbardziej istotny aspekt rozwoju swojej tworczości.

W roku 1984 przeniosł się do Nowego Jorku, gdzie spotkał m.in. Williama Parkera i w zasadzie od tego czasu datuje się ich wspołpraca. W roku 1989 Shipp dołączył do zespołu Davida S. Ware'a (gdzie basistą był Parker).

Od początku lat 90 pozostaje bardzo aktywny na scenie muzycznej, pojawiając się na dziesiątkach albumow jako lider, sideman czy producent. Początkowo jego aktywność była zauważalna najbardziej na scenie free jazzu, jednakże od tamtego momentu jego zainteresowania sięgały o wiele dalej, eksplorując rejony muzyki klasycznej, elektroniki czy nawet hip-hopu. Z początkiem lat 90. sformował swoj pierwszy zespoł z Parkerem i zamiennie: Whitem Dickey'em lub Susie Ibarrą na perkusji. Wkrotce też rozpoczął grywanie w duetach, z ktorych do najważniejszych należą te z Roscoe'm Mitchellem i Matem Mannerim. Jego ścisły, prekursywny styl często porownuje się do Cecil'a Taylor'a, aczkolwiek Shipp utrzymuje, ze tego rodzaju porownania są bardzo powierzchowne. W początkach swej artystycznej drogi, pianista był silnie kojarzony z posttaylorowską stylistyką, czym wpisywał się obok takich nazwisk, jak Marilyn Crispell, czego wyrazem były nie tylko płyty jego tria, np. "Prism" czy jego solowe albumy. Podobnie odbierana była także jego gra w zespole Davida S. Ware'a.

Zresztą tej posttaylorowskiej stylistyki muzyk nie zapomniał do dnia dzisiejszego, prezentując ją od czasu do czasu zarowno na swoich płytach, jak - obecnie chyba przede wszystkim - na płytach, gdzie jest zaproszonym gościem ("Going To Church" Maneri Ensemble), czy przede wszystkim w kwartecie Davida S. Ware'a.

Shipp jest muzykiem wciąż eksperymentującym, tak z materią jak i formą swej muzyki. Grywa solo; przedstawił kilka ciekawych duetow (z Joe Morrisem, Matem Manerim, Roscoe Mitchellem, Williamem Parkerem, Robem Brownem); w trio, przy czym obok typowego tria z udziałem Williama Parkera i Whita Dickeya bądź Susie Ibarry, prowadził też trio bez perkusji z Robem Brownem na alcie; w przerożnych kwartetach, gdzie instrumentem melodycznym pozostaje, bądź to trąbka (Wadada Leo Smith, Roy Campbell), bądź skrzypce (Mat Maneri). Stworzył też dwa zespoły bez perkusji: Matthew Shipp's String Trio (płyta "By The Law Of The Music" i "Expansion, Power, Release") oraz Horn Quartet (płyta "Strata"), ktore miały wowczas zaprezentować muzykę pianisty na zupełnie nowym tle.

Od końca lat 90. Shipp pojawia się w coraz to nowych kontekstach, jako muzyk prezentujący się w postmainstreamowej manierze (nagrania jego kwartetu), czy też, może obecnie przede wszystkim, jako muzyk, ktory zabrał głos podczas procesu tworczego nowej muzyki powstającej ze splotu wspołczesnej, niejednokrotnie eksperymentalnej, muzyki elektronicznej oraz jazzu i generalnie muzyki improwizowanej. Nie tylko wziął udział w dwu sesjach Spring Heel Jack, DJ Spooky'ego, ale rownież sam nagrał płytę w tym duchu-"NuBop".

Od pewnego czasu oprocz akustycznego fortepianu ponownie sięgnął po Fender Rhodes'a, nie obce stały mu się też syntezatory. Właśnie dzięki wykorzystaniu tego instrumentarium, płyta Davida S.Ware'a "Corridors And Parallels" brzmi tak świeżo. W tym czasie zmienił się też nieco język wypowiedzi Shippa. Od kilku lat jego pianistyka to już nie tylko posttaylorowskie klastery, ale sięganie do całego wachlarza środkow wyrazu, od bebopu począwszy, a na wspołczesnej awangardzie skończywszy.

*
*

MATEUSZ WALERIAN _ saxophone + woodwinds

* *(www.mateuszwalerian.com)

Saksofonista, kompozytor. Obok saksofonu, ktory jest jego głownym instrumentem, korzysta z szerokiej palety innych instrumentow takich jak klarnet, czy klarnet basowy, kreując szerokie spektrum kolorystyczne realizowanych projektow.

Mateusz Walerian jest autorem wielu projektow muzycznych z udziałem muzykow stanowiących ścisłą czołowkę europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Prowadzi szereg autorskich projektow, takich jak MATEUSZ WALERIAN trio z udziałem braci Oleś, uważanych za największy fenomen i najlepszą sekcję rytmiczną w historii polskiego jazzu oraz oraz najlepszą obecnie europejską sekcję rytmiczną.. Mateusz Walerian prowadzi rownież wspołpracę ze znakomitościami chicagowskiej sceny jazzowej oraz nowojorskiej awangardy.

Jego muzyka jest silnie osadzona w stylistyce mainstream'u jazzu nowoczesnego (hard free bop) z ukłonem w stronę awangardowej muzyki atonalnej. Znamienny rys na jego tworczości odcisnęły japońska oraz indyjska muzyka klasyczna, klasyka jazzowa, muzyka wspołczesna.

Mateusz Walerian jest także autorem takich projektow jak: BLACKADMIN - inspirowane poźną tworczością Johna Coltrane'a oraz muzyką Richarda Davida James'a elektroniczne duo saksofonu i perkusji ; SAINTHUNTER - wyznaczające nowy standard muzyki improwizowanej trio z udziałem elity amerykańskiej sceny muzycznej ; TRIO ZEN - spotykające się ze znakomitymi recenzjami światowej krytyki, oscylujące pomiędzy free jazzem i kameralistyką wspołczesną trio saksofonu, harfy i wiolonczeli ; TRIO LOTUS oraz FLOWER SERMON TRIO - ekskluzywne, akustyczne projekty, ktorych muzyka powstaje na bazie inspiracji kulturą Dalekiego i Bliskiego Wschodu, z przeważającym elementem improwizacji otwartej, będącej mieszanką wpływu jazzu lat `60 i muzyki klasycznej przełomu wiekow XIX/XX.

W zrożnicowanych projektach wspołpracuje z muzykami reprezentującymi rożne nurty muzyczne; jazz, muzykę klasyczną, wspołczesną, muzykę etniczną, awangardową muzykę improwizowaną, muzykę elektroniczną.

W realizowanych autorskich projektach Mateusz Walerian łączy klasyczną muzykę kameralną, muzykę etniczną i klasykę jazzową z nowoczesnym brzmieniem muzyki improwizowanej.

*MARCIN OLEŚ _ double bass *

* (www.oles-oles.com) *

Marcin Oleś, ur. 4 stycznia 1973 w Sosnowcu - wybitny polski kontrabasista, kompozytor, jazzman, autor muzyki teatralnej i filmowej. Ma w swoim dorobku wiele znaczących płyt i wyrożnień, oraz wspołpracę ze znamienitymi muzykami z całego świata. Jego nagrania ukazują się nakładem znaczących polskich wydawnictw, jak i mającej wielki międzynarodowy prestiż szwajcarskiej oficyny HatHut Records, ktora wydaje muzykę zaliczaną do 'arystokracji' światowego jazzu i muzyki wspołczesnej.

Jako kontrabasista zaliczany jest do niewielkiej grupy wirtuozow, ktorzy rownie biegle opanowali wszelkie techniki niezbędne w wykonawstwie wspołczesnej wirtuozowskiej muzyki improwizowanej, ze szczegolnym naciskiem na arcytrudną dla kontrabasu technikę grania w wysokich pozycjach/rejestrach instrumentu.

Jako kompozytor koncentruje się głownie na kompozycjach na kontrabas solo, lub kontrabas z instrumentem towarzyszącym, w tym klarnet, wiolonczela, instrumenty perkusyjne.

Jako autor muzyki teatralnej i filmowej ma na swoim koncie wspołpracę z Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Wspołczesnym we Wrocławiu, Teatrem Słowackiego w Krakowie, Teatrem Telewizji. Jest autorem muzyki filmowej do filmow Izabeli Plucińskiej i Tomasza Drozdowicza.

Jako jazzman wspołpracuje z największymi indywidualnościami wspołczesnego jazzu z całego świata, do ktorych należy przede wszystkim zaliczyć wybitnych wirtuozow niemieckiego klarnecistę Theo Jorgensmanna, amerykańskiego wiolonczelistę Erika Friedlandera, francuskiego trębacza Jean-Luc Cappozzo, niemieckiego wibrafonistę Christophera Della, amerykańskiego saksofonistę Davida Murraya, oraz wielu, wielu innych. Płyty z jego udziałem oceniane są wysoko przez międzynarodową krytykę. Wespoł z bratem perkusistą i kompozytorem Bartłomiejem Oleś uważany jest powszechnie za jednego z najważniejszych polskich muzykow jazzowych, a recenzent Dziennika napisał o nim/nich, iż to Bracia Oleś są największym skarbem polskiego jazzu.

Wspołpraca m.in. z:

David Murray, Theo Jorgensmann, Erik Friedlander, Simon Nabatov, Chris Speed, Kenny Werner, Herb Robertson, Frank Gratkowski, Julien Petit, Jean-Luc Cappozzo, Anthony Coleman, Rudi Mahall, Albrecht Maurer, William Parker, Hamid Drake, Rob Brown, Michael Rabinowitz, Emmanuelle Somer, Mark Taylor, Mircea Tiberian, Andrzej Przybielski, Mateusz Kolakowski, Andy Manndorff, Wolfgang Reisinger..

Występy na festiwalach:

Montreux Jazz Fest., Jazz DOR [Strasbourg], Jazzy Colors [Paris], Jazz en Nord [Lille], New Sound [Kyjiv], MediaWave [Gyor], Jazz Meets World [Prague], Pepsi Siget Festival [Budapest], Jeunesses Musicales [Bucuresti], Jazz no Borders [Lviv], Albaimpro [Hungary], Era Jazzu Festival Cracow/Warsaw, Gdynia Summer Jazz Days, Jazz Nad Odra [Wroclaw], Jazz Jantar [Gdansk], Jazz Juniors [Cracow], Jazz na Kanapie [Olesnica], Made in Jazz [Poznan]..


*BARTŁOMIEJ BRAT OLEŚ _ drums + percussion *

* *(www.oles-oles.com)

Jeden z najbardziej kreatywnych i oryginalnych Polskich perkusistow jazzowych, kompozytor, autor muzyki teatralnej i filmowej, producent muzyczny. Wstępował z wieloma jazzowymi sławami: Kenny Wernerem, Davidem Murray'em, Chrisem Speedem, Erikiem Friedlanderem, Herbem Robertsonem czy Williamem Parkerem. Wspolnie z bratem, kontrabasistą Marcinem Olesiem, prowadzi formację OleśDuo; z niemieckim klarnecistą Theo Jorgensmannem Oleś | Jorgensmann | Oleś oraz Oleś Brothers w/ Rob Brown z amerykańskim saksofonistą altowym Robem Brownem.

Studiował repertuar klasyczny grając na marimbie, ksylofonie, wibrafonie, kotłach i werblu. Oprocz muzyki klasycznej studiował grę wielkich mistrzow perkusji jak Elvin Jones, Max Roach, Art Blakey, Tony Williams, Vinnie Colaiuta, Steve Gadd i inni.

W 2002 realizuje wspolnie z Erą Jazzu, miedzynarodowy projekt, wykraczający poza ramy jazzu. Contemporary Quintet jest oparty na utworach polskich kompozytorow muzyki wspołczesnej Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Płytę Contemporary Quartet plays... wybrano albumem roku 2002.

W roku 2003 wspolnie z bratem zakłada formację Oleś | Jorgensmann | Oleś z niemieckim wirtuozem klarnetu Theo Jorgensmannem, z ktorą wspołpracuje do dnia dzisiejszego. Dotychczas ukazały się następujące płyty tria: Miniatures (2003), Directions (album roku 2005 wg portalu Diapazon), Live in Poznań 2006 oraz Alchemia (2007) wydana nakładem szwajcarskiej oficyny hathut records.

Wydana w 2004 FreeDrum Suite jest pierwszym w Polsce albumem nagranym wyłącznie na perkusję solo. BBO firmuje swoim nazwiskiem także album, Shadows nagrany wspolnie z amerykańskim pianistą Kennym Wernerem i Marcinem Olesiem - jazzowy album 2006 na świecie wg. Polskiego Radia Krakow.

W roku 2007 powstaje projekt Marcin & Bartłomiej Brat Oleś DUO - jeden z najbardziej oryginalnych i niezwykłych w jego dotychczasowej karierze. Oleś DUO to wymagająca wirtuozerii i niezmiernie rzadko w jazzie spotykana muzyka na kontrabas i perkusję. Projekt przełamuje jazzowy stereotyp sekcji rytmicznej, udowadniając, że kontrabas i perkusja wystarczą by stworzyć muzykę kompletną, pełną energii, i niespotykanych brzmień. Projekt wciąż ewoluuje i bracia pracują nad nowym albumem.

Jako leader, co-leader i sideman ma za sobą występy z Davidem Murrayem, Williamem Parkerem, Herbem Robertsonem, Markiem O'Learym, Michaelem Rabinowitzem, Stanleyem Jordanem, Simonem Nabatovem, Anthony Colemanem, Hamidem Drake'em, Christopherem Dellem, Frankiem Gratkowskim, Emmaluelle Somer i in.

Koncerty na festiwalach: Jazz Brugge, Montreux Jazz Festival, Kerava Jazz Festival, Jazz Meeting Berlin, Luneburg Jazz Festval, Jazz Cerkno, Warsaw Summer Jazz Days, MediaWave, Jazz En Nord, Jazz D'OR, Era Jazzu, Gdynia Summer Jazz Days, Albaimpro, Jazz Jantar, Fortalicje, Jazz Forum Festival, Jazz bez Granic, Festiwal Kultury Zydowskiej, Jazz Session Festival …

Oprocz kompozycji jazzowych tworzonych na potrzeby kolejnych projektow, BBO jest także autorem muzyki do sztuk teatralnych m.in. William'a Shakespeare'a Miarki za miarkę oraz Otella; Henrika Ibsena Nory; jednoaktowek Yukio Mishimy, Andrew Bovell'a Nie do Pary, filmu fabularnego Futro, oraz filmow animowanych.

Bartłomiej Brat Oleś jest endorserem pałek firmy O4D Osca4Drums, z ktorą w roku 2002 opracował model pałek sygnowanych jego nazwiskiem.


info: www.okudenmusic.com

*
*

www.mateuszwalerian.com

www.mateuszwalerian.com

www.oles-oles.com

*
*

*bilety 25 zł _ dostępne:
*

*_ www.ebilet.pl
*

**_ dwor artusa toruń _ rynek staromiejski 6

**

bilety:

25 zł

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ