koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

KLUB MELOMANA - słów kilka o kontratenorach

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 742 wyświetleń od 24 kwietnia 2013

Toruń » rynek staromiejski 6 » NA MAPIE

  • 27 kwietnia 2013, sobota

Początek, godz. 17:00

Spotkanie z Jakubem Burzyńskim, pedagogiem, dyrygentem, solistą-kontratenorem odnoszącym sukcesy na scenie polskiej i międzynarodowej. Zapraszamy na spotkanie w Kafeterii Dworu Artusa! Wstęp wolny.

Punktem wyjścia jest wyjaśnienie historycznego nieporozumienia towarzyszącego pojawieniu się kontratenorów na rynku muzycznym w XX wieku, z naświetleniem rzeczywistej roli głosu falsetowego w historii muzyki renesansu i baroku, w odniesieniu do tematu kastratów. Będzie więc i przegląd rozwoju technicznego współczesnych kontratenorów, jak i rzut oka na spis ról "spodenkowych" w operach barokowych, klasycznych i romantycznych, do których powinni/nie powinni oni aspirować. Zakończymy najważniejszym - owocem tego zjawiska, czyli inspiracją, jaką kontratenorzy stanowili dla kompozytorów muzyki nowej, od Brittena po Eotvosa. Całość w oparciu o materiały audio-wizualne.

JAKUB BURZYŃSKI /kontratenor/ ADAM WILLMA /prowadzenie, Towarzystwo Bachowskie w Toruniu/

Jakub Burzyński, ur. 1976 w Zabrzu, po ukończeniu Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach w klasie fortepianu zdobył dwa dyplomy z wyróżnieniem na Akademiach Muzycznych w Katowicach (teoria muzyki) i Bydgoszczy (śpiew solowy). Studiował również dyrygenturę symfoniczno-operową. Jest założycielem i współzałożycielem wielu formacji wokalnych i wokalno-instrumentalnych, w 1998 roku powołał do życia zespół La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa muzykę XVI-XX wieku w nurcie HIP (Historical Informed Performance).

Jako śpiewak i dyrygent dał ponad 400 występów, nagrał ponad 15 płyt dla takich wytwórni, jak BIS, ARTS, DIVOX, Naxos, DUX czy Musicon. Wyjątkową pozycję w dyskografii Jakuba Burzyńskiego stanowi nagrana w 2004 roku płyta z muzyką Antonio Vivaldiego pt. Vespers of Sorrow. Wydana przez szwedzką wytwórnię BIS, została okrzyknięta płytą roku przez brytyjski portal internetowy Music Web International. Owocem tego sukcesu było szereg zaproszeń do wykonania utworów Vivaldiego w Polsce (Warszawa, Cieszyn, Kraków, Jasło) i za granicą (Wiedeń, Znojmo, Trebic). Doświadczenie sceniczne Jakuba Burzyńskiego obejmuje udział w inscenizacjach Warszawskiej Opery Kameralnej takich oper, jak Rinaldo Haendla (Goffredo), Apollo i Hiacynt oraz Mitridates Mozarta (Hiacynt, Farnakes) i Balthazar Krauzego (Mocarz). W 2008 roku odbyła się czeska prapremiera opery Dorilla in Tempe Antonio Vivaldiego, w której Jakub Burzyński odtwarzał rolę Apolla/Nomia. Występy spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem prasy austriackiej i czeskiej. Kolejne występy sceniczne w Republice Czeskiej obejmowały przedstawienia Juliusza Cezara Haendla, Króla Artura Purcella orazMontezumę Myslivecka (rola tytułowa). Od marca 2009 Jakub Burzyński bierze udział w przedstawieniu Umowa, czyli łajdak ukarany w Teatrze Narodowym w Warszawie. W kwietniu 2009 wystąpił podczas gali wręczenia Europejskiej Nagrody Teatralnej we Wrocławiu. Najnowsza płyta Jakuba Burzyńskiego, zawierająca wirtuozowskie arie operowe Leonardo Vinciego ukaże się nakładem szwajcarskiej wytwórni DIVOX. Od 2009 roku Jakub Burzyński prowadzi klasę śpiewu solowego podczas Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Kelc oraz Holesovie (Czechy). W 2012 roku, wraz z Julitą Mirosławską, zainicjował warszawski festiwal muzyki dawnej Barok w Radości.

Jakub Burzyński występował z wieloma zespołami i orkiestrami pod dyrekcją m.in. Romana Valka, Marka Toporowskiego, Łukasza Borowicza, Pawła Kosa-Nowickiego, Jacka Urbaniaka i Agaty Sapiechy. Jako solista i dyrygent koncertowal m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, na Zamku Królewskim w Warszawie i Krakowie. Jego repertuar solowy obejmuje muzykę dawną, klasyczną i współczesną, zarówno formy sakralne, jaki i operowe i kameralne. Jest laureatem prestiżowego wyróżnienia im. Eugenii i Juliana Kulskich.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ