koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Wieczór Oratoryjny - finał festiwalu

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 320 wyświetleń od 11 sierpnia 2015

WIECZÓR ORATORYJNY sobota 29 sierpnia, godz. 20:00, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
WSTĘP WOLNY.

Aleksandra KUBAS-KRUK – sopran Nicholas MULROY – tenor Bogdan MAKAL – bas Jerzy BUTRYN – bas Chór Narodowego Forum Muzyki /Agnieszka Franków-Żelazny – przygotowanie/ Andrzej KOSENDIAK – dyrygent Toruńska Orkiestra Symfoniczna Magdalena Jackowska /RMF Classic/ - słowo

W programie: J. Haydn – „Stworzenie świata” – prapremierowe wykonanie w Toruniu

Na finałowy koncert tegorocznej edycji festiwalu zapraszamy do gotyckiego kościoła pw. Najświętszej Marii Panny, gdzie zaprezentujemy arcydzieło sztuki oratoryjnej – Stworzenie świata - Józefa Haydna.

J. Haydn – najstarszy z tzw. klasyków wiedeńskich, przyjaciel Mozarta, znał też młodszego od siebie Ludwiga van Beethovena, który uważał go za swojego mistrza i nauczyciela. Do ostatnich dzieł kompozytora należą oratoria Stworzenie świata i Pory roku.

Pomysł napisania oratorium „Stworzenie świata” zrodził się podczas drugiego pobytu Haydna w Londynie, gdzie kultywowano tradycje oratoryjne Haendla. Początkowo miało to być oratorium przeznaczone do wykonania w Londynie, tekst libretta napisał specjalnie dla Haydna poeta angielski Th. Lindley na podstawie I rozdziału Księgi Rodzaju ze Starego Testamentu oraz „Raju Utraconego” Miltona. Ostatecznie jednak libretto opracował dyrektor wiedeńskiej biblioteki dworskiej Gottfried van Swieten.

Dzieło nosi wyraźne znamiona indywidualności twórczej Haydna, wyrażające się przede wszystkim w pełnym inwencji łączeniu chórów z ansamblami i solami wokalnymi, w oryginalnym typie melodyki, w traktowaniu orkiestry.

Oratorium to jest dziełem bezprecedensowym - Haydn wykorzystał w nim bowiem nie tylko własne doświadczenia kompozytorskie z zakresu symfonii, singspielu i muzyki religijnej, ale połączył zdobycze przeszłości z tendencjami współczesnymi i zapoczątkował nowe drogi rozwojowe.

Do współpracy zaprosiliśmy znakomitych solistów-śpiewaków, oraz czołowy zespół polskiej sceny muzyki chóralnej - Chór Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia. Zespół współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Paul McCreesh, Giovanni Antonini, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Penderecki, James MacMillan, Bob Chilcott czy Jan Łukaszewski. Oprócz regularnych występów z innymi zespołami chór podróżuje po Polsce, koncertując z orkiestrami krajowych filharmonii oraz NOSPR i POR. Wielokrotnie pojawił się na antenie Polskiego Radia oraz w rozgłośniach zagranicznych. W latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na legendarnym festiwalu BBC Proms. Nad całością artystyczną czuwać będzie Andrzej Kosendiak – dyrygent, dyrektor Narodowego Forum Muzyki, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Koncert współorganizowany jest przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Koncert współorganizowany jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ