koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Utagawa Kuniyoshi i jego uczniowie. Wizerunki wojowników w drzeworycie japońskim

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 334 wyświetleń od 3 listopada 2015
  • 28 lutego 2016, niedziela
    » 16:00
  • 14 listopada 2015, sobota
    » 10:00

Poznaj barwne i tragiczne historie samurajów przedstawione na japońskich drzeworytach. Wernisaż: Kamienica pod Gwiazdą, 13 listopada, godz. 17.00.

Skąd się wzięły drzeworyty? Drzeworyt pojawił się w Japonii w VIII wieku. Początkowo ilustracje miały charakter typowo religijny. Rewolucja nastąpiła w połowie XVIII wieku, kiedy wprowadzono metodę druku wielobarwnego.

Drukowane tragedie Mushae, czyli portrety wojowników, czerpały tematy z japońskiej historii. Początkowo były to walki między rodami Taira i Minamoto, by później sięgać po często tragiczne dzieje bohaterów zmagań o hegemonię w XVI-wiecznej Japonii. Artystą, który wywarł największy wpływ na rozwój drzeworytów mushae był Utagawa Kuniyoshi. Obok takich mistrzów jak Katsukawa Shunsho czy Katsukawa Shuntei uchodzi on za najwybitniejszego artystę tego nurtu. Ten syn farbiarza z Edo, mistrz schyłkowego okresu ukiyo-e, miał ogromny udział w wykształceniu całego pokolenia twórców. Jego styl, bardzo charakterystyczny, widoczny był w dziełach jego licznych uczniów i naśladowców. Wpływ Kuniyoshiego można zaobserwować w obrazach Utagawy Yoshitory, Utagawy Yoshikazu czy ukochanego ucznia Tsukioki Yoshitoshiego. Uczniowie tego ostatniego także znajdowali się w kręgu naśladowców Kuniyoshiego. Trudno zliczyć artystów, którzy wyszli z jego warsztatu i czerpali z jego geniuszu.

Bitwy, wodzowie i wojownicy Dzieła Kuniyoshiego obfitowały w sceny bitewne i przedstawienia słynnych wodzów i wojowników. Tematy, do których sięgał najczęściej związane były z wojną Gempei, okresem Sengoku czy legendą o 47 roninach. Niezliczone przedstawienia bitew pod Dannoura czy nad rzeką Uji w doskonały sposób oddawały styl Kuniyoshiego. Styl, któremu artysta był wierny przez całe życie. Postacie były pełne ekspresji, a sceny walk niezwykle dynamiczne. Kolejną cechą charakterystyczną dla twórczości Kuniyoshiego była niezwykła dbałość o detal. Zbroje yoroi były doskonałym odzwierciedleniem tych używanych w wieku XII. Mony były prezentowane według wszelkich prawideł heraldycznych.

"Sto widoków księżyca" Grafiki prezentowane na wystawie pochodzą z najsłynniejszych serii autorstwa Kuniyoshiego: Z życia bohaterów Taiheiki – Powieści o wielkim pokoju czy Biografii wiernych roninów. Część wystawy poświęconą jego uczniom otwierają drzeworyty ze wspaniałego cyklu Tsukioki Yoshitoshiego „Sto widoków księżyca”. Ta wspaniała seria, mimo iż powstała w epoce Meji, uchodzi za jedno z najwspanialszych dokonań japońskiej sztuki drzeworytniczej.

Obiekty prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu i kolekcji prywatnych. http://www.muzeum.torun.pl/aktualnosc-1-212-utagawakuniyoshiijegouczniowie.html

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ