koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarBANKSY
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Grieg, Ravel - Koncert symfoniczny

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 650 wyświetleń od 12 kwietnia 2016
  • 14 maja 2016, sobota
    » 18:00

E. Grieg Koncert fortepianowy a-moll Koncert fortepianowy a-moll Griega jest jedynym koncertem w twórczości tego głównego przedstawiciela norweskiej szkoły narodowej. Kompozytor miał zaledwie dwadzieścia pięć lat kiedy skomponował ten rozpoznawalny na całym świecie temat. Już pierwsze tremolo kotłów przykuwa uwagę słuchacza, który potem pozostaje już zauroczony zarówno tajemniczymi jak i lirycznymi tematami przeplatającymi się z niezwykle urodziwymi norweskimi melodiami ludowymi. Całość maluje się niezwykle romantycznie. Maurice Ravel Alborada del gracioso Alborada del gracioso należy do szeregu utworów zawartych w Miroirs (Zwierciadła), dzieł, które jak mówił sam kompozytor przedstawiały „tak znaczną zmianę, że wyprowadziły z równowagi muzyków zżytych dotychczas z moim sposobem pisania”. Mimo, że cykl został skomponowany na fortepian Ravel znakomicie zinstrumentalizował Alboradę co przyczyniło się do jeszcze większej sympatii do tego dzieła. Właśnie w tym dziele widać nadzwyczaj wyraźnie upodobanie do folkloru hiszpańskiego, który reprezentowany jest przez temperament rytmiczny i namiętną zmysłową melodykę. Maurice Ravel Bolero Bolero nie bez przyczyny zdobyło sławę jako jeden z najpopularniejszych utworów XX wiecznych. Kompozycja powstała na zamówienie i została zadedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Choć miała służyć jako podkład do sceny baletowej przedstawia właściwie jedną scenę rozgrywającą się w gospodzie hiszpańskiej. Melodia oparta jest właściwie na dwóch tematach ludowych, baskijskiego pochodzenia. Powtarzający się osiemnastokrotnie temat poprzez stopniowanie środków instrumentacyjnych i wspaniałe crescendo ilustruje narastający dramatyzm akcji. Utwór niezwykle działa na słuchaczy, tworząc emocjonalną więź między nimi a solistami grającymi ten rozpoznawalny temat.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ