koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Międzynarodowy Dzień Muzyki

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 327 wyświetleń od 6 września 2016
  • 1 października 2016, sobota
    » 18:00

Marcin Zdunik /wiolonczela/

Kai Bumann /dyrygent/

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

W programie:

Stanisław Moniuszko - Uwertura fantastyczna "Bajka"

Camille Saint-Saëns - I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33

Johannes Brahms - I Symfonia c-moll op. 68

Uwertura Bajka Stanisława Moniuszki jest jednym z trzech wyłącznie instrumentalnych dzieł „ojca” polskiej opery. Mimo, że określa się ją jako „uwerturę fantastyczną” nie ma ona programu literackiego. Jak pisał Witold Rudziński w biografii kompozytora ''...mimo braku programu literackiego odnosimy wrażenie, że lepiej rozumiemy, o co chodzi w tej muzyce, gdy jej słuchamy, niż gdy o niej mówimy. [...] Zarówno za życia kompozytora jak i współcześnie, często pojawia się w programach koncertów.

Camille Saint-Saëns skomponował dwa koncerty wiolonczelowe. Większą popularnością cieszy się pierwszy z nich Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33. Odznacza się on elegancją formy, wytrawną techniką kompozytorską i bezpośredniością stylu. Napisany został dla belgijskiego wiolonczelisty Auguste Tolbecque i przez niego po raz pierwszy wykonany w Paryżu w 1873 roku. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności.

I symfonię c-moll op. 68 Brahmsa teoretycy muzyki nazywają X Symfonią, sugerując, że dzieło to jest kontynuacją cyklu beethovenowskiego. Jest pewnego rodzaju swoistym testamentem symfonicznym tego kompozytora. Prace nad tą symfonią trwały kilkanaście lat, ale słychać w niej dopracowanie pod każdym względem zarówno melodycznym jak i harmonicznym. Mimo, że Brahms przez lata wzbraniał się przed pisaniem muzyki symfonicznej to tym dziełem ukazał światu, że nie tyle doszedł do tego punktu co Beethoven, lecz poszedł dalej, wykorzystując zdobycze nowej epoki – romantyzmu. Swoją I symfonią wskazał współczesnym, że forma i treść symfoniczna nie została wyczerpana w IX symfonii Beethovena.

Marcin Zdunik (ur 1987) - polski wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera (dyplom z wyróżnieniem oraz Medal Magna cum Laude) oraz Instytutu Muzykologii Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego (I nagroda w Konkursie im. Zofii Lissy na najlepszą pracę magisterską). Studiował także w Leopold Mozart Zentrum w Augsburgu pod kierunkiem Juliusa Bergera. Był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych. Współpracował z wieloma wybitnymi orkiestrami Prague Chamber Orchestra, St.Petersburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz znakomitymi muzykami m.in. Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Nelson Goerner, Krzysztof Jabłoński czy Jose Gallardo

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ