koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Z Nowego i Starego Świata. Koncert Laureatów

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 273 wyświetleń od 20 września 2017
  • 6 października 2017, piątek
    » 19:00

Sala Koncertowa CKK Jordanki, Wstep: 40zł N/ 30zł U

Krzysztof Willibald Gluck tworzył w epoce przedklasycystycznej. Był reformatorem opery, autorem oper i baletów. Szczególnie znanym jego dziełem jest opera Orfeusz i Eurydyka, której fragmenty - Taniec furii, Qual vita e Questa Mai, Che fiero momento – recytatyw i aria z II aktu, usłyszymy na początek. Zabrzmią dwa utwory Giacomo Pucciniego: Intermezzo z opery Manon Lescaut oraz Walc Musetty z opery La Boheme. Manon Lescaut była pierwszą operą Pucciniego, która odniosła wielki sukces. La Boheme (Cyganeria) to kolejny sukces Pucciniego. Walc Musetty to aria śpiewana przez jedną z głównych bohaterek. Pierwszą część koncertu zakończymy dziełami Giuseppe Verdiego. Otello to przedostatnia w dorobku artystycznym Verdiego opera, stworzona w późnym okresie jego twórczości. Kompozycja ta oznaczała zwrot od opery do dramatu muzycznego. Usłyszymy jej fragment, Ave Maria - Arię Desdemony. Muzycznie aria stylizowana jest na średniowieczny chorał gregoriański i chorałową psalmodię. Wprowadza nastrój smutku, melancholii, ale również jest to psychologiczne studium osoby głęboko wierzącej – modlitwa przynosi Desdemonie ukojenie. Nabucco G.Verdi skomponował wcześniej niż Otello. Była to jednak pierwsza opera, która przyniosła mu rozgłos. Najczęściej wykonywanym fragmentem tego dzieła jest Uwertura. Zawarte w niej tematy muzyczne powtarzają się w dalszych częściach opery. W drugiej części naszego koncertu zabrzmi IX Symfonia e - moll “Z Nowego Świata” op.95 Antonina Dvoraka. Stanowi ona największe osiągnięcie twórcze kompozytora. Samo dzieło jest odzwierciedleniem wrażeń, uczuć i nastrojów Dvoraka, które wywołał wyjazd do Ameryki - stąd też taki tytuł tego dzieła. O wspaniałości dzieła decyduje nie tylko jej nastrojowość, bogactwo melodyczne czy urozmaicenia rytmiczne i znakomita instrumentacja, lecz szczególnie udane połączenie oryginalnych elementów ludowej muzyki amerykańskiej z rodzimymi, czeskimi intonacjami melodycznymi i rytmiką tańców słowiańskich. Marcela Wierzbicka – tegoroczna absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Swoje umiejętności doskonali uczestnicząc w seminariach wokalnych prowadzonych m.in. przez H. Łazarską, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, N. Shicoffa oraz M. Rzepkę. Na scenie zadebiutowała partią Tatiany w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (XXII Bydgoski Festiwal Operowy). W swoim repertuarze ma także wiele dzieł oratoryjnych. Współpracuje z Orkiestrą Kameralną Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Filharmonią Warmińsko-Mazurską, Filharmonią Pomorską, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica oraz Capellą Bydgostiensis. Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując w kraju i za granicą. Jest półfinalistką X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Klaudii Taev w Estonii (2017) oraz I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów w Lublinie (2017). Jest laureatką III Nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2016), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2015), III Nagrody oraz Nagród Specjalnych na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Sosnowcu (2015), III Wyróżnienia i Nagrody Europejskiej Fundacji Promocji Sztuki Wokalnej X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (2015). Od lipca 2015 roku związana jest z Akademią Operową (Program Kształcenia Młodych Talentów) działającą przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W grudniu 2015 roku została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w marcu 2017 roku otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Maciej Koczur – jeden z najbardziej utytułowanych dyrygentów młodego pokolenia. Doktorant w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury dra hab. Pawła Przytockiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał dyrygując orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Wśród najważniejszych nagród wymienić należy: I nagroda VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego, laureat „Małego berła” Fundacji Kultury Polskiej (jego kandydaturę wysunął maestro Jerzy Maksymiuk), I miejsce summa cum laude, w kategorii orkiestr smyczkowych i symfonicznych, na międzynarodowym konkursie w Neerpelt, w ramach festiwalu „European Music Festival for Young People” w Belgii, III miejsce z wyróżnieniem, w kategorii orkiestr smyczkowych, na międzynarodowym konkursie w Wiedniu, w ramach festiwalu „4th Summa Cum Laude International Youth Music Festival”.

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ