koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Wielka symfonika i literatura | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 414 wyświetleń od 21 lutego 2019
  • 5 kwietnia 2019, piątek
    » 19:00

Bilety: Normalny 40 zł, Ulgowy 30 zł, Abonament Symfoniczny kwiecień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)

W programie: L. van Beethoven – Muzyka do dramatu Egmont op. 40 wg. Göthego G. Verdi - La Traviata - Preludium do I aktu oraz Aria Wioletty z I aktu: Ah, fors' è lui, Sempre libera S. Prokofiew – Romeo i Julia wg. Szekspira /fragmenty z I i II Suity/

Wystąpią: Halina Dubitskaya - sopran Toruńska Orkiestra Symfoniczna Mariusz Smolij - dyrygent

Ludwig van Beethoven, wybitny kompozytor i pianista, w 1809 roku podjął się skomponowania muzyki do Egmonta Goethego, dramatu przez niego podziwianego i głęboko przeżywanego. Utwór podkreśla i ilustruje heroizm i waleczność tytułowego bohatera. Dramatyczna i dynamiczna Uwertura, wzruszające Pieśni Klärchen oraz stanowiąca zwieńczenie kompozycji Symfonia zwycięstwa, o której napisanie nalegał sam Goethe, urzekają słuchacza swą podniosłością i uczuciowością.

Inspiracją Giuseppe Verdiego do napisania opery La Traviata był romans Dama Kameliowa Aleksandra Dumasa. Włoski kompozytor chciał w sposób realistyczny przedstawić ówczesne środowisko i społeczeństwo, co spotkało się z dysaprobatą publiczności zgorszonej postacią głównej bohaterki, kobiety upadłej. Preludium do I aktu to krótki, wstępny utwór cechujący się wyjątkową subtelnością i łagodnością. Aria Violetty z I aktu Ah, Force e lui, Sempre libera to melancholijna i bardzo wyrazista pieśń opowiadająca o decyzji Violetty – uwolnieniu się od przeszłości i rozpoczęciu nowego życia z Alfredem. Kameralność oraz nastrojowość uwydatniają romantyczność przedstawionej historii.

Charakterystyczne dla twórczości Siergieja Prokofiewa suity symfoniczne, tworzone były by uchronić muzykę sceniczną od zapomnienia. Popularność kompozytorowi zapewniły trzy suity z baletu Romeo i Julia, inspirowanego dramatem Shakespeare'a. Mimo zastosowania stosunkowo prostych środków, liryczność oraz plastyczność kompozycji idealnie oddają romantyczny i poetycki nastrój dzieła angielskiego poety. Właściwa utworowi jest obecność odrębnych tematów dla każdej postaci, które z czasem ulegają przekształceniom.

kontakt: sekretariat@tos.art.pl | tel: 56 622 88 05

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ