koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Od klasyki do Nowego Świata | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 085 wyświetleń od 21 lutego 2019
  • 26 kwietnia 2019, piątek
    » 19:00

Bilety: Normalny 40 zł, Ulgowy 30 zł; Abonament Symfoniczny kwiecień 2019 (dostępny w kasie CKK Jordanki)

W programie: L. van Beethoven - Uwertura Leonora II (w ramach cyklu Beethoven 20/20)

C. M. Weber - I Koncert klarnetowy f-moll op. 73

A. C. Gomes - Fosca Overture C. Guerra-Peixe - Mourão A. Piazzolla – Oblivion (solo klarnet) O. L. Fernández - Batuque H. Villa-Lobos - O Trenzinho do Caipira from Bachianas Brasileiras No. 2 A. Ginastera - Estancia: Four Dances op.8a A. C. Jobim - Girl from Ipanema

Wystąpią: Mateusz Szwankowski - klarnet Toruńska Orkiestra Symfoniczna Linus Lerner - dyrygent (Brazylia/USA)

Ludwig van Beethoven w trakcie tworzenia opery Fidelio, skomponował cztery uwertury, w tym trzy nawiązujące do postaci odważnej i walecznej Leonory, nazwane od jej imienia i opatrzone kolejnymi numerami rzymskimi, zgodnie z kolejnością powstawania. Leonora II to utwór utrzymany w tonacji C-dur, co skutkuje triumfalnym i radosnym nastrojem. Częściej wykonywana niż jej poprzedniczka, uznawana jest za prostszą i mniej efektowną niż jej następczyni, ale także za ciekawszą muzycznie.

Ulubionym instrumentem Carla Marii von Webera był klarnet. Jego koncerty klarnetowe są zaliczane do najlepszych i najwybitniejszych utworów tego typu w historii muzyki. Kunszt mistrzowski jest szczególnie zauważalny w I koncercie klarnetowym f-moll op. 73, rozpoczynającym się sonatowym Allegrem, które przechodzi w efektowne Adagio, aby zakończyć się popisowym Rondem.

Różnorodność, wirtuozerię i nowatorskość cechującą muzykę artystów Nowego Świata odda siedem krótkich utworów różnych autorów. Na początku zostanie zaprezentowana niezwykle melodyczna Fosca Ouverture skomponowana przez Antonia Carlosa Gomesa, pierwszego brazylijskiego i nieeuropejskiego kompozytora, którego dzieło wystawiono w mediolańskiej La Scali. Następnie usłyszymy radosny utwór na instrumenty smyczkowe Mourão Césara Guerry-Peixego, wybitnego brazylijskiego muzyka, dyrygenta i badacza, którego kompozycje często są wykorzystywane jako ścieżka muzyczna do latynoamerykańskich filmów. W dalszym ciągu zapoznamy się z nastrojowym i łagodnym, wykonanym na klarnecie Oblivion Argentyńczyka Astora Piazzoli, twórcy “tango nuevo”, stylu inspirowanego barokiem i mimo nazwy ukierukowanego na słuchanie. Po nim zostanie przedstawiony tradycyjny afro-brazylijski taniec Batuque Oscara Lorenza Fernándeza. Muzykę inspirowaną folklorem zaprezentuje także kolejny utwór, nostalgiczny O Trenzinho do Capira from Bachianas Brasileiras no. 2 Hectora Villi-Lobosa, uznawanego za jednego z najwybitniejszych brazylijskich kompozytorów i najbardziej znanych twórców pochodzących z Ameryki Południowej. Póżniej twórczość zaliczanego do grona najważniejszych argentyńskich muzyków Alberta Ginastery przybliży nam wysublimowany i delikatny balet Estancia: Four dances opus 8a. Na końcu zapoznamy się z Antoniem Carlosem Jobimem i stylem “bossa nova” rezprezentowanym lekką i delikatną kompozycją Girl from Ipanema, która stała się popularną piosenką docenioną w 1965 roku Nagrodą Grammy. Tekst do niej w języku portugalskim napisał Vinicius de Morales, zaś w jezyku angielskim – Norman Gimbel.

kontakt: sekretariat@tos.art.pl | tel: 56 622 88 05

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ